اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

برنامه ایران برای گرفتن انتقام شهیدموسوی چیست؟

ایران چگونه و در چه سطحی اقدام به گرفتن انتقام از رژیم صهیونیستی می‌کند؟

برنامه ایران برای گرفتن انتقام شهیدموسوی چیست؟

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - وطن امروز نوشت: برنامه ایران برای گرفتن انتقام ترور شهید سیدرضی موسوی توسط رژیم صهیونیستی چیست؟ این مهم‌ترین سوالی است که پس از شهادت شهید موسوی هم در محافل سیاسی و هم رسانه‌ها و افکار عمومی مطرح می‌شود. مقامات ایران با اشاره به قوانین و مبانی حقوق بین‌الملل، گرفتن انتقام خون مطهر شهید موسوی را حق قانونی خود می‌دانند و این را اعلام نیز کرده‌اند. گرفتن انتقام خون شهید موسوی، حق قانونی و پذیرفته‌شده ایران است و به نظر نمی‌رسد کسی در دنیا نسبت به این موضوع تردید داشته باشد اما سوال اساسی این است: ایران چگونه و در چه سطحی اقدام به گرفتن انتقام از رژیم صهیونیستی می‌کند؟

یک روز پس از ترور شهید موسوی توسط رژیم صهیونیستی، سردار طلایی‌نیک، سخنگوی وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران با برگزاری یک نشست خبری درباره انتقام ایران مطالبی را گفت که می‌توان بخشی از محاسبات ایران برای گرفتن انتقام از رژیم صهیونیستی را دریافت. سردار طلایی‌نیک گفت که جمهوری اسلامی ایران به طور قطع پاسخ ترور سردار سیدرضی موسوی را خواهد داد و این کار در زمان و مکان مناسب صورت خواهد گرفت. او افزود: پاسخ ما به شهادت سیدرضی موسوی قاطعانه، فعالانه، مؤثر و هوشمند خواهد بود. 

اظهارات سردار طلایی‌نیک نشان داد ایران 3 عنصر را در گرفتن انتقام شهید موسوی اعمال خواهد کرد: انتقام فعالانه، موثر و هوشمند. این یعنی ایران در حال انجام محاسبات مربوط به گرفتن انتقام از رژیم صهیونیستی است، بویژه اینکه اشاره طلایی‌نیک به اثرگذاری و هوشمندی در انتقام، حاکی از این است که عنصر هیجان و احساسات در محاسبات ایران برای انتقام تاثیری ندارد.

این نکته مهم در سخنرانی اخیر سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران نیز به شکل واضح‌تر و دقیق‌تری مورد اشاره قرار گرفت.

سردار اسماعیل قاآنی شامگاه جمعه در آیین بزرگداشت سردار شهید «حسین پورجعفری» با بیان اینکه امروز گروه‌های مقاومت در سراسر منطقه هرکدام ساختار مستقل و مناسب خود را دارند، اظهار داشت: گروه‌های مقاومت مرحله به مرحله رشد کردند و امروز تمام ارکان جبهه مقاومت در سطح منطقه خودشان صاحب تصمیم و تشخیص هستند. سردار قاآنی ادامه داد: در همین دوره مقاومت فلسطین با تدبیر خودش و برنامه‌ای که تنظیم کرده بود کار را شروع کرد و برای نخستین بار در این مقطع به دلیل جنایات گسترده‌ای که رژیم صهیونیستی علیه مردم مسلمان فلسطین انجام داد خودشان تدبیر کردند و مرحله به مرحله همه کارهایی که خودشان کردند با برنامه و تدبیر و چقدر زیبا انجام دادند. فرمانده نیروی قدس سپاه خطاب به سردمداران رژیم صهیونیستی تأکید کرد: شما شهید سیدرضی موسوی را ترور می‌کنید زیرا نتوانستید در میدان جنگ غزه چیزی به دست آورید و ایران به نقشه‌های شما کشیده نمی‌شود. رژیم صهیونیستی و آمریکا از ابتدای جنگ تاکنون چه دستاوردهایی داشتند؟ هنر آنها فقط کشتن زنان و کودکان بی‌گناه است. وی خطاب به آمریکایی‌ها گفت: اگر به رفتارهای غیرمنطقی خود در عراق ادامه دهید، مقاومت عراق ملاحظات خود را کنار گذاشته و به شما پاسخ دیگری خواهد داد.

* نقشه اسرائیل چیست؟

سردار قاآنی درباره ترور شهید موسوی توسط رژیم صهیونیستی تاکید کرد ایران به نقشه آنها کشیده نخواهد شد. این بخش از اظهارات سردار قاآنی حاکی از این است که ایران در محاسبات خود برای گرفتن انتقام شهید سیدرضی موسوی، بر اساس یک معادله منطقه‌ای اقدام خواهد کرد؛ معادله‌ای که نقطه مقابل نقشه اسرائیل از طراحی ترور شهید موسوی است. اما نقشه اسرائیل از طراحی ترور شهید موسوی چه بود؟ اسرائیل با ترور شهید موسوی چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

برای پاسخ به این سوال، باید ابتدا وضعیت اسرائیل در جبهه جنگ با مقاومت فلسطین و سایر اضلاع جبهه مقاومت ترسیم شود. ارتش رژیم صهیونیستی نزدیک به 3 ماه است بمباران غزه را آغاز کرده است. از زمان ورود زمینی ارتش رژیم صهیونیستی به غزه نیز 2 ماه می‌گذرد. در این مدت هنوز دستاورد نظامی قابل اعتنایی از سوی رژیم صهیونیستی اعلام نشده است. حماس هنوز هم از شهر غزه به سمت مناطق شمالی خود راکت شلیک می‌کند! در هفته‌های اخیر نیز تلفات نظامیان رژیم صهیونیستی در مناطق مختلف غزه باعث بروز اعتراضاتی در سرزمین‌های اشغالی شد. بحران اسیرهای صهیونیست نیز در حال تبدیل شدن به یک گره کور برای ارتش و دستگاه‌های امنیتی رژیم است. تصاویر و فیلم‌های حماس از به هلاکت رساندن نظامیان اسرائیلی نیز همچنان به صورت روزانه منتشر می‌شود. حماس همچنان می‌جنگد و بر اساس اظهارات اسماعیل هنیه، هیچ نگرانی‌ای درباره گردان‌های قسام وجود ندارد. در کنار این واقعیت، حجم جنایات رژیم صهیونیستی در غزه باعث شده این رژیم در افکار عمومی ملت‌های جهان منفورتر از همیشه شود. حمایت‌های سیاسی غرب از اسرائیل نیز به‌واسطه اعتراضات جهانی علیه این رژیم بسیار شکننده شده است. در آمریکا نیز نگرانی‌ها به خاطر افزایش هزینه حمایت از رژیم صهیونیستی فزونی یافته است. صهیونیست‌ها در حالی در غزه و روی زمین، همچنان در یافتن یک پیروزی ناکام هستند که افکار عمومی دنیا را باخته‌اند. در جبهه شمالی، حملات حزب‌الله به رژیم صهیونیستی هم به لحاظ دامنه و هم به لحاظ کیفیت، افزایش داشته است. همه شهرک‌های صهیونیستی در مرز با لبنان خالی از سکنه شده‌اند و برخی گزارش‌ها شمار شهرک‌نشینان فراری را تا 600 هزار نفر تخمین زده‌اند. همزمان با شکست ارتش صهیونیستی در غزه، آنها شاهد تشدید حملات از سوی حزب‌الله هستند. این اقدام حزب‌الله باعث شده بخش زیادی از توان نظامی رژیم صهیونیستی در جبهه شمالی متمرکز بماند. در جبهه سوریه نیز حملات به مناطق جولان اشغالی افزایش چشمگیری داشته است. حملات خمپاره‌ای، پهپادی و موشکی به پادگان‌های نظامیان صهیونیست در مناطق جولان اشغالی فزونی یافته است. استیصال اسرائیل در مقابل مقاومت عراق اما داستان جالب و تامل برانگیزی است و مقاومت عراق که همزمان با حمله نظامیان صهیونیست به غزه، تحرکات خود را علیه رژیم صهیونیستی آغاز کرد، طی این مدت بر اساس یک زمانبندی مشخص، حملات مهم و بسیار تاثیرگذاری را علیه صهیونیست‌ها انجام داده است. حمله به مراکز نظامی رژیم در جولان، حملات موشکی و پهپادی به ایلات و همین‌طور حمله اخیر مقاومت عراق به میدان نفتی کاریش در نزدیکی حیفا از لحاظ نظامی بسیار مهم و تعیین‌کننده است. جالب اینکه رژیم صهیونیستی در مقابل این حملات دقیق مقاومت عراق، واکنشی نشان نداده است. مهم‌ترین دلیل عدم واکنش رژیم صهیونیستی به حملات انتقام‌جویانه مقاومت عراق، ناتوانی آنهاست. عراق یکی از پدیده‌های مقاومت در جبهه جدید ضد صهیونیستی است. و اما یمن! یمن ستاره جنگ جدید رژیم صهیونیستی با جبهه مقاومت است. ارتش ملی یمن در روزهای نخست، حملات موشکی و پهپادی علیه برخی اهداف خود در بندر ایلات انجام داد.

یمنی‌ها در مرحله بعد با هدف قرار دادن کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که در حال تجارت با رژیم صهیونیستی بودند، یک‌تنه توانستند بندر ایلات را به یک متروکه تبدیل کنند. ماجرای ناکامی آمریکا در ایجاد ائتلاف علیه ارتش یمن نمودی از ناتوانی آنها در مقابل راهبرد یمن در جبهه مقاومت است. 

این موارد، نکاتی کوتاه برای ترسیم آرایش فعلی جبهه مقاومت در برابر رژیم غاصب صهیونیستی است. صهیونیست‌ها در غزه ناکام مانده‌اند و غزه در حال تبدیل به باتلاقی برای صهیونیست‌ها است. از سوی دیگر، جبهه مقاومت در لبنان، عراق، سوریه و یمن نیز هر کدام در سطحی تعریف و معین‌شده در حال مقابله با رژیم صهیونیستی هستند تا توان این رژیم را در غزه کاهش دهند. هدف اصلی جبهه مقاومت از این آرایش و تحمیل این معادله به رژیم صهیونیستی نیز مشخص است: «پایان دادن به کشتار مردم در غزه و حفاظت از پیروزی توفان‌الاقصی». این وضعیت برای اسرائیل قابل تحمل نیست، چرا که  بیانگر شکست حتمی و قطعی آنهاست. در چنین وضعیتی، رژیم صهیونیستی اقدام به ترور یکی از فرماندهان ایرانی جبهه مقاومت در سوریه کرد. مشخص است هدف اسرائیل از این ترور، تغییر معادله برای باز کردن یک جبهه گسترده جنگ است تا از فرصت درگیر کردن کل منطقه به جنگ، برای قتل‌عام فلسطینی‌ها در غزه و اشغال آن باریکه استفاده کند. در واقع ترور شهید موسوی، نقشه‌ای است که صهیونیست‌ها برای پیروزی در غزه کشیده‌اند. در مقابل این معادله، اینکه سردار قاآنی می‌گوید ما به نقشه شما کشیده نمی‌شویم به معنای این است که ایران از این طراحی پشت‌پرده اسرائیل باخبر است؛ دلایل این طراحی را هم می‌داند.

* انتقام چگونه باید باشد؟

ایران صراحتا اعلام کرده است انتقام سردار شهید خود را از رژیم صهیونیستی خواهد گرفت. ایران البته تاکید کرده است «زمان و مکان» این انتقام را خود تعیین می‌کند. ایران همچنین گفته است این انتقام هوشمندانه گرفته خواهد شد به گونه‌ای که تاثیرگذار باشد. ضمن اینکه براساس اظهارات فرمانده نیروی قدس، این انتقام به گونه‌ای است که ایران وارد نقشه رژیم صهیونیستی نیز نخواهد شد. خب! اکنون سؤال این است: انتقام خون شهید سیدرضی موسوی باید به چه شکلی باشد؟ به نظر می‌رسد مهم‌ترین نکته درباره گرفتن انتقام خون سیدرضی موسوی، شکل انتقام نیست بلکه اهداف و تاثیرات این انتقام است، بنابراین باید درباره این انتقام هدف‌گذاری شود. قطعا یکی از اهداف این انتقام، ایجاد بازدارندگی و جلوگیری از تکرار این قبیل ترورها از سوی رژیم صهیونیستی علیه ایران است. البته در این مورد خاص مهم‌ترین هدف‌گذاری انتقام شهید سیدرضی موسوی باید تقویت همان وضعیتی باشد که اسرائیل تلاش می‌کند خود را از آن خارج کند. یعنی انتقام خون شهید سیدرضی موسوی باید به گونه‌ای باشد که نه تنها نقشه صهیونیست‌ها در راستای فرصت‌یابی برای قتل‌عام مردم غزه و اشغال این باریکه محقق نشود بلکه این انتقام باید معادله فعلی را که مستاصل کردن رژیم صهیونیستی، افزایش هزینه‌های جنگ برای این رژیم و افزایش هزینه‌ها برای حامیان این رژیم است تقویت کند. انتقام خون پاک شهید سیدرضی موسوی به هر شکلی باید به گونه‌ای باشد که دست مقاومت را برای پیروزی در غزه و به شکست کشاندن رژیم صهیونیستی بازتر کند. این همان عنصر هوشمندی و اثربخشی در محاسبات مربوط به معادله انتقام است. رژیم صهیونیستی به دنبال فرار از مخمصه‌ای است که مقاومت برای آن طراحی کرده است، بنابراین آنگونه که اسرائیل انتظار دارد و آنگونه که مطلوب اسرائیل است، واکنش نشان نمی‌دهد. یعنی انتقام ایران، انتقامی نیست که اسرائیل منتظر آن است. انتقام ایران یک انتقام فعالانه است. یعنی عنصر غافلگیری در این انتقام حتما در نظر گرفته خواهد شد. زمان و مکان آن را نیز ایران انتخاب خواهد کرد بنابراین ایران زمانی این انتقام را می‌گیرد و در جایی اقدام منتقمانه‌اش را انجام خواهد داد که اسرائیل منتظر آن نیست.

* هشدار مهم به آمریکا

سردار قآانی در اظهارات جمعه شب خود هشداری مهم خطاب آمریکا مطرح کرد. فرمانده نیروی قدس سپاه آمریکایی‌ها هشدار داد در صورت ادامه رفتارهای غیرمنطقی، مقاومت عراق ملاحظات را کنار می‌گذارد و پاسخ جدیدی به آمریکا خواهد داد. این بخش از اظهارات سردار قاآنی نشان می‌دهد مقاومت عراق نسبت به تداوم رفتار اشغالگران آمریکایی هم در این کشور و هم در قبال مردم مظلوم غزه، برنامه‌های مهمی را تدارک دیده است. آمریکا اصلی‌ترین حامی رژیم صهیونیستی است. واشنگتن در جنایات صهیونیست‌ها در غزه شریک است و به تعبیری، جنایات رژیم صهیونیستی در غزه، با مدیریت و هماهنگی آمریکا انجام می‌شود. این هشدار سردار قاآنی به معنای این است که مقاومت در عراق هیچ سقفی برای مقابله با اشغالگری آمریکا و اقدامات این کشور در حمایت و تجهیز اشغالگران صهیونیست و ادامه جنایات آنها در غزه، قائل نیست. در واشنگتن، معنای این جمله سردار قاآنی را بخوبی می‌دانند.

پایان پیام/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول