اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  روایت روز

دومین فرصت تاریخی برای اخراج آمریکا از منطقه

گروه مقاومت النجباءعراق، در بیانیه‌ای به تجاوز آمریکا و انگلیس به خاک یمن واکنش نشان داد. در بخشی از بیانیه این گروه مقاومت عراقی آمده است: « پس از امروز، دیگر، منافع آمریکا و سایر کشورهای عضو ائتلاف امنیت نخواهد داشت».

دومین فرصت تاریخی برای اخراج آمریکا از منطقه

فارس پلاس؛ روایت روز - قدرتمندترین ارتش تاریخ جهان ابتدای دهه ۸۰ شمسی وارد منطقه شدند. این بزرگترین لشکرکشی قرن بود. روز ۲۹ اسفند ۱۳۸۱ در حالی که مردم ایران برای نوروز آماده می‌شدند، ارتش آمریکا به همسایه غربی‌مان حمله‌ور شد.

این حمله ۵ ماه بعد از اشغال افغانستان بود. رژیم صدام در عرض ۲۱ روز متلاشی شد. اما این پایان کار نبود. دمشق به عنوان هدف بعدی تانک‌های آمریکا تعیین شد. «مسعود اسداللهی» از مطلعین امور جاری منطقه در همین رابطه می‌گوید:

  • « آن زمان بسیاری از مسئولان سوریه خودشان را باخته بودند؛ چون صدام که چهره‌ای به‌عنوان قهرمان جهان عرب از خودش داشت، دو سه هفته‌ای سقوط کرده بود، بقیه که جای خود را داشتند اینجا هم سردار سلیمانی نقش عمده‌ای ایفا کرد و با سوری‌ها صحبت کرد که ما باید عراق را تبدیل به باتلاقی برای ارتش آمریکا بکنیم».[1]

ایران هم مرز با اقلیم شیعه نشین و کردنشین عراق و سوریه نیز همجوار مناطق سنی‌نشین در غرب عراق نظیر استان الانبار است. مقاومت در مناطق شیعه‌نشین و اهل‌سنت شکل گرفت و از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ عراق تبدیل به باتلاقی شد که در حال بلعیدن ارتش آمریکا بود.

 

گوشه‌ای از جهنمی که محور مقاومت برای ارتش آمریکا درست کرد

پیش بینی آمریکا از هزینه حمله به عراق، نهایتاً  ۱۰ میلیارد دلار در سال  بود [2] اما اوضاع طبق برنامه سردمداران کاخ سفید پیش نرفت. نیروهای مقاومت عراقی در جریان آزادسازی عراق (۲۰۰۳-۲۰۱۱) بزرگترین ضربه قرن را به پیکره ارتش آمریکا وارد آوردند. طبق آمار رسمی اعلام شده از سوی وزارت دفاع آمریکا بالغ بر ۴۴۹۲ نظامی این کشور به هلاکت رسیدند و ۳۲۲۹۲ نفر نیز مجروح شدند. [3]

اما فرمانده نیروی قدس به عنوان جانشین وقت سردار سلیمانی تعداد تلفات را بیش از ادعایی آمریکایی‌ها عنوان کرد. سردار قاآنی روز دوم اسفند ۱۳۹۷ در دومین کنگره بین‌المللی بزرگداشت ۱۴۰ شهید روحانی مدافع حرم فاش کرد که سپاه اطلاع دقیق دارد، آمار کشته‌شدگان آمریکا در دو جنگ عراق و افغانستان بیش از ۲/۵ برابر آماری است که آمریکایی‌ها ادعا می‌کنند.[4]

ارتش آمریکا از نفس افتاده بود. عملیات پشت عملیات. حجم تلفات به نقطه‌ای رسید که شعار «اوباما» برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، خروج از عراق بود. هیچ نقطه امنی برای اشغالگران آمریکایی در عراق وجود نداشت.

به عنوان نمونه می‌توان به عملیات مشهور کربلا در سال ۲۰۰۷ اشاره کرد. این یکی از تحقیرآمیزترین عملیات‌های نظامی علیه نظامیان آمریکا بود. ماجرا از این قرار بود که قریب به ۱۲ یونیفورم‌ پوش آمریکایی سوار بر ۵ سابربن GMC مشکی رنگ عازم مقر ارتش آمریکا در کربلا می‌شوند. ماشین مذکور از نوع وسایل نقلیه‌ای است که در کاروان‌های دولتی ایالات متحده و نیروهای امنیتی این کشور استفاده می‌شد.

سرنشینان مسلط به زبان انگلیسی هستند. حتی یک نفر از آنان از نظر ظاهر شبیه به سربازان غربی و بلوند (موطلایی) بود. اما از اعضای نیروهای مقاومت علیه اشغالگران عراق بودند. یک نظامی آمریکا در ابتدای عملیات نفوذ به مقر کشته شد و چهار نظامی دیگر اسیر و از مقر به بیرون انتقال داده شد.هر چهار نفر  به هلاکت رسیدند. [5]

آمریکا  مدعی است این عملیات توسط عصائب اهل الحق (یکی از اضلاع مقاومت عراق به فرماندهی شیخ خزعلی) و تحت هدایت سردار «شهلایی» فرمانده افسانه‌ای نیروی قدس انجام شده است.[7][6] عصائب اهل الحق  با استناد به آمار فارن پالیسی، بیش از ۶۰۰۰ عملیات علیه ارتش آمریکا انجام داده بود.

اشغال عراق از سوی آمریکا هشت سال و هشت ماه و ۲۹ روز طول کشید اما دست آخر مجبور به فرار از خاک عراق شد. آخرین نیروهای آمریکا روز ۱۸ دسامبر ۲۰۱۱ خاک عراق را ترک کرد.[8]  جنگ عراق به قرن آمریکایی پایان داد و شهرت ایالات متحده به عنوان ابرقدرت شکست ناپذیر را از بین برد.[9]

داعش کانال بازگشت آمریکا شد!

ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۱ از عراق فرار کرد. این سال مصادف با شروع جنگ سوریه بود. جنگی که خیلی زود سراسر غرب آسیا را درگیر کرد. این امر تا جایی پیش رفت که حکومتی تحت عنوان خلافت عراق و شام در قلب غرب آسیا تشکیل شد که به تنهایی از وسعت تک کشورهای بلاد عرب نظیر عراق، سوریه، اردن، یمن، عمان، امارات، لبنان و فلسطین اشغالی بزرگتر بود.

بغداد و دمشق در معرض سقوط قرار گرفتند و احتمال تشکیل خلافتی می‌رفت که وسعت آن از مرزهای ایران تا دریای مدیترانه بود. موازی با این خلافت، ارتشی از تکفیری‌های سراسر جهان از مرزهای شمال و جنوب سوریه وارد میدان نبرد غرب آسیا شدند.

نیروهای مقاومت عراق با پشتیبانی نیروی قدس و حزب الله مانع سقوط بغداد شدند و نیروهای خلافت سیاه را عقب راندند. اما داعش و برخی از جریانات داخلی عراق کانال بازگشت ارتش آمریکا به عراق را تسهیل کردند! نخست وزیر وقت عراق باعث تثبیت حضور مجدد نظامیان آمریکا در خاک عراق شد. این حضور پس از مدتی به اشغال شرق فرات سوریه نیز منجر شد.

پس از شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس تصمیم بر اخراج نیروهای آمریکا از عراق و سوریه شد. اما به دلیل برخی ملاحظات داخلی در عراق، این امر همواره با مانع روبرو می‌شد. اکنون وضعیت دگرگونه است. عملیات طوفان الاقصی، می‌رود که ساختار غرب آسیا را تغییر دهد.

از همین روی است که تنش به نقطه اوج رسیده. ارتش آمریکا روز چهاردهم دی به صورت مستقیم «ابو تقوی» از فرماندهان حشدالشعبی را به شهادت رساند. سید حسن نصرالله در همین رابطه گفت: «آمریکایی‌ها بارها مجاهدین ما را در عراق مورد حمله قرار دادند. شهادت مشتاق طالب السعیدی برای عراق برکات ملی دارد. ای عراقی‌ها، این برای شما یک فرصت است تا اشغال آمریکا را از بین ببرید.»

البته عراق دارای جریانات سیاسی متعدد و ایضاً متضادی است و تصمیم‌گیری در این امر به آسانی نیست. اما شواهد حاکی از آن است که منطقه در حال حرکت به نقطه‌ای بی‌بازگشت است. گروه مقاومت النجباء عراق در واکنش به تجاوز آمریکا و انگلیس به خاک یمن اعلام کرد:  «آمریکای شرور و اذناب خائن و سازشکار آن بدانند که در تیررس آتش سرتاسر جنبش‌های محور مقاومت خواهند بود و پس از امروز، دیگر، منافع آمریکا و سایر کشورهای عضو ائتلاف امنیت نخواهد داشت».


[1]:farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=47304

[2]: :https://fa.alalam.ir/news/6084043

[3]:nbcnews.com/meet-the-press/meetthepressblog/iraq-war-numbers-rcna75762

[4]:fa.alalam.ir/news/4073766

[5]:nbcnews.com/id/wbna16826151

[6]: foreignpolicy.com/2015/03/05/for-god-and-country-and-iran/

[7]:armytimes.com/flashpoints/2019/12/05/us-offering-15-million-bounty-for-info-on-iranian-who-planned-2007-karbala-attack-that-killed-5-us-troops

[8]:english.news.cn/20230320/0b5861c544bf480fad7b141e2e8cae7c/c.html

[9]: aljazeera.com/opinions/2011/12/29/iraq-lost-in-the-fog-of-

پایان پیام/.

 
 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول