اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

محتمل‌ترین تحولات جهانی در سال2024 چیست؟

در بُعد اقتصادی چالش‌های ژئوپلیتیک اصلی‌ترین خطری هستند که می‌توانند تهدیدی بزرگ برای اقتصاد جهانی در سال 2024 باشند. علاوه بر این، 2024 پرتنش و مبهم‌ترین سال میلادی معاصر خواهد بود و درگیری‌های زیادی را دربر خواهد داشت که ممکن است به جنگ به‌ویژه در غرب آسیا، مناطق عربی و حاشیه جنوبی خلیج‌فارس منجر شود.

محتمل‌ترین تحولات جهانی در سال2024 چیست؟

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - هنوز مُهر پایان سال 2023 میلادی خشک نشده بود که گمانه زنی ها درباره اینکه سال جدید میلادی با توجه به تحولات سیاسی، اقتصادی، منطقه ای و دیگر موارد کنونی چه خواهد شد، داغ شده است.

در سال جاری میلادی احتمالاً شاهد رویدادهای داغ و موردانتظار بسیاری خواهیم بود که شاید بارزترین آنها انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تعیین تکلیف جنگ غزه میان رژیم صهیونیستی و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و نیز تداوم بحران های اقتصادی در جهان باشد.

2024، مبهم تر از گذشته

ناظران بین الملل انتظار دارند، تحولات مورد انتظار جهانی در سال 2024 مبهم‌تر از همیشه باشد، زیرا جهان شاهد تحولات و چالش‌های فزاینده‌ای است که پیش‌بینی آینده را دشوار می‌کند.

با وجود این، بسیاری از رسانه های آمریکایی و غربی به سرعت پیش بینی های خود را برای سال جدید منتشر کردند؛ چه اینکه فایننشال تایمز پیش بینی کرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور در نوامبر آینده شکست خواهد خورد. طبق گزارش این روزنامه، جو بایدن رئیس جمهور فعلی آمریکا در انتخابات پیروز خواهد شد.

با توجه به بازطراحی ساختار نظام جهانی، روند تأثیرگذاری سیاست های آمریکا به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و پیش بینی می‌شود نظام جهانی چند قطبی شود که این قطعاً به زیان واشنگتن تلقی خواهد شد. شکست سیاست‌های دولت آمریکا بیشتر به دلیل اتخاذ تصمیمات غلط، جنگ افروزی در غرب آسیا و حمایت های نادرست از سیاست های افراطی کابینه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی است.

در واقع، آنچه دموکرات ها در غرب آسیا پیاده سازی کردند، دستاوردی جز شکست های پی در پی برایشان نداشت، این روند بر انتخابات آتی آمریکا تأثیر زیادی خواهد گذاشت و این عوامل را می‌توان ناشی از نفوذ زیاد لابی صهیونیستی در آمریکا دانست.

سیاست‌های غلط بایدن تا جایی است که کشورهای عربی نیز کاملاً مخالف سیاست‌های دولت آمریکا در غرب آسیا هستند که تلاش می‌کند فضای وسیعی از منطقه را وارد درگیری کند؛ اقدامی که باعث هرج و مرج در بیشتر کشورهای منطقه خواهد شد.

استحکام جایگاه سیاسی پوتین

روزنامه لو فیگارو چاپ فرانسه در گزارشی نوشت، انتظار می‌رود ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به تحکیم موفقیت‌هایی که سال گذشته میلادی کسب کرده است، ادامه دهد. مسکو توانایی لازم را برای حفظ دستاوردهایش در اوکراین دارد و حتی می‌تواند راهبرد ارتش روسیه را به حالت حمله منتقل کند. پوتین منتظر دریافت پاداش اقداماتش است که از درون صندوق های رأی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درخواهد آمد.

با افتادن بار مسؤولیت شکست اوکراین در جنگ بر دوش آمریکا و کشورهای اروپایی و نیز کاهش حمایت غرب از دولت کی یف همزمان با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، این روزنامه فرانسوی معتقد است ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید به معنای هدیه بزرگ به پوتین خواهد بود که آن را در بشقابی طلایی به رئیس جمهور روسیه اهدا خواهند کرد. البته این هدیه می تواند سرآغاز فروپاشی ناتو نیز باشد.

از منظری دیگر سال 2024 میلادی بسیار مبهم خواهد بود، زیرا داده‌های زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند امکان وقوع جنگ جهانی سوم وجود دارد، اما ممکن است این جنگ نیابتی و در سایه قدرت‌های جهانی باشد. مناقشه در دریای چین جنوبی میان آمریکا و چین را نمی توان نادیده گرفت، به ویژه اینکه پکن اقدام به تحرکات برنامه ریزی شده، مستند و دقیق در طرح «یک کمربند، یک جاده» کرده است و به این وسیله قصد دارد به عنوان قطبی جهانی مقابل آمریکا بایستد.

تحولات کنونی در شرق آسیا واشنگتن را به وضعیت درگیری سوق می‌دهد، اما انتظار می‌رود چین نقشی در حساسیت بروز تنش نداشته باشد.

درباره فروپاشی ناتو هرچند سیگنال‌هایی وجود دارد، ولی خیلی زود است بتوان درباره آن نظر قطعی داد، زیرا سرنوشت این ائتلاف نظامی اروپایی به قدرت و ضعف هژمونیک آمریکا بستگی دارد و اینکه آیا در نظم نوین جهانی حل خواهد شد یا خیر.

داده‌های موجود بروز تنشی بین‌المللی را در سال جاری میلادی نشان می‌دهند که می‌تواند در مهم ترین مناطق راهبردی جهان رخ دهد و حتی به تحولی بنیادین در آینده منجر شود.

جنگ غزه

سال 2024 میلادی در شرایط استثنایی و بی سابقه‌ای برای ملت فلسطین آغاز می‌شود. جنگ غزه که به وسیله رژیم صهیونیستی بعد از عملیات «طوفان الاقصی» در هفتم اکتبر 2023 آغاز شد، بخش‌های مسکونی نوار غزه را به طور کامل ویران کرده است. در حال حاضر نیز شاهد افزایش تنش و درگیری در منطقه هستیم.

بسیاری از ارزیابی‌های رسمی و غیررسمی نشان می دهند تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه در سال جاری میلادی ادامه خواهد یافت، زیرا سیگنالی دال بر توقف حملات ارتش صهیونیستی و آتش بس وجود ندارد.

سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: اهداف جنگ برآورده نشده است و در حال تأمین نیاز نیروها و آماده سازی برای درگیری طولانی مدت هستند. در همین زمینه 16 دسامبر 2023 کنست (مجلس رژیم صهیونیستی ) اصلاحات قانون بودجه عمومی این رژیم را با وجود برخی اختلافات بر سر اعتبارات مالی اضافی برای تأمین هزینه های جنگ غزه، برای سال 2024 تصویب کرد.

ادامه بحران اقتصادی در سال 2024

اقتصاددانان انتظار دارند با توجه به چالش‌های فراوانی که در سال گذشته پیش آمد و کشورهای بزرگ تاکنون نتوانسته‌اند از عهده حل آنها برآیند، نرخ رشد اقتصادی در سراسر جهان کاهش یابد.

با توجه به افزایش بحران بدهی بسیاری از کشورها، ارزیابی‌ها نشان می‌دهد چالش‌های مالی همچنان بر نرخ‌ رشد اقتصادی جهانی در سال 2024 فشار خواهد آورد و به نظر می‌آید انباشت بدهی‌ها که از زمان شیوع ویروس کووید-19 تاکنون آغاز شده است، همچنان روند افزایشی داشته باشد.

چالش‌های ژئوپلیتیک اصلی‌ترین خطری هستند که می‌توانند تهدیدی بزرگ برای اقتصاد جهانی در سال 2024 باشند و این شامل جنگ اوکراین، تجاوزات مداوم رژیم صهیونیستی به غزه و تأثیرات این دو جنگ بر ثبات غرب آسیا می‌شود.

به نظر می‌آید اقتصاد چین در سال جاری میلادی کانون توجهات خواهد بود، زیرا دومین اقتصاد بزرگ جهان و دارای اهمیت راهبردی برای جامعه بین‌المللی است. این توجه به دلیل تأثیرگذاری قابل توجه اقتصاد چین بر بازارهای جهانی و تحولات سیاست اقتصادی پکن است که امکان دارد در تعیین سرنوشت روندهای اقتصاد جهانی تأثیرگذار باشد.

در هر صورت 2024 پرتنش و مبهم‌ترین سال میلادی معاصر خواهد بود و درگیری های زیادی را دربر خواهد داشت که ممکن است به جنگ به ویژه در غرب آسیا، مناطق عربی و حاشیه جنوبی خلیج فارس منجر شود.

پایان پیام/ت

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول