اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

آمریکا و تقلا برای فرار از مکافاتِ جنایت

ادعای اینکه واکنش‌های مقاومت منجر به گسترش میدان نبرد می‌شود توسط کسانی که خود ریشه ناامنی و جنگ و بی‌ثباتی در منطقه هستند تنها با این هدف انجام می‌شود که کشورهای منطقه در پی توازن بازدارندگی برنیامده و از انتقام جنایت‌های اخیر چشم‌پوشی کنند.

آمریکا و تقلا برای فرار از مکافاتِ جنایت

فارس پلاس، دیگر رسانه‌ها - ایرنا نوشت: بیش از سه ماه از جنگ علیه غزه می‌گذرد. جنگی که با عدم دستیابی رژیم صهیونیستی به اهداف اعلامی و حجم بالای کشتار مردم و غیرنظامیان نتوانسته مشروعیت بین المللی بدست آورد. با این حال همچنان آمریکا با پشتیبانی تمام عیار از جنگ بزرگ‌ترین مانع پایان کودک کشی و ناامنی در منطقه است. این موضوع امروز مورد اجماع جهان قرار گرفته تا جاییکه تجمعات اعتراضی از خیابان‌های تل‌آویو تا واشنگتن و پاریس را علیه ماشین جنگی رژیم و حامیان آن در پی داشته است.

تحولات روزهای اخیر نشان می‌دهد آمریکا و رژیم صهیونیستی به اقداماتی از سر استیصال روی آورده‌اند تا بتوانند روحیه مقاومت غزه را که پیروز جنگ سخت بوده‌ است دچار سستی نمایند. حمله تروریستی به نیروهای مقاومت ایرانی، عراقی، لبنانی، یمنی و فلسطینی در همین چهارچوب قابل تحلیل است.

رژیم صهیونیستی پس از به شهادت رساندن فرمانده ایرانی سیدرضی موسوی، با نقض آشکار معادله «امنیت در برابر امنیت» به ترور شهید العاروری نفر دوم حماس در خاک لبنان دست زد تا اینگونه به استقبال گسترش بیش از پیش نبردها در سراسر منطقه برود. آمریکا نیز طی عملیات‌هایی در سایر جبهه‌ها تعدادی از نیروهای مقاومت عراقی و یمنی را به شهادت رساند.

طبیعی است ورود به مرحله‌ای جدید از تحولات منطقه با واکنش مشروع مقاومت رو به رو خواهد بود. همین مساله نگرانی آمریکا را در پی داشته و آنها را به تحرکات دیپلماتیک و ارسال پیام‌های متعدد به ایران و سایر گروه‌های مقاومت از طریق کشورهای حاشیه خلیج فارس واداشته است.

پیام آمریکا و پاسخ ایران

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سوریه دو روز قبل در همین خصوص به پایگاه خبری العهد خبر داد: «آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها از یک سو، مردمان بی‌گناه را می‌کشند و از سوی دیگر هیئت‌هایی را برای مذاکره اعزام می‌کنند. همچنانکه واشنگتن ده روز پیش نیز از طریق یکی از هیات‌های وابسته به یکی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، برای تهران پیام ارسال کرده بود. واشنگتن از طریق این هیأت که به ایران سفر کرده بوده بود؛ پیشنهاد حل و فصل بزرگ را در منطقه ارائه کرده بود اما تهران به این پیشنهاد این گونه پاسخ داده است که حق تعیین سرنوشت همپیمانان تهران در دستان خودشان است و با آزادی ملت‌ها و استقلال تصمیمات سیاسی آنها مرتبط است و ایران در این خصوص نمی‌تواند به جای آنها تصمیم بگیرد.»

اکبری راز این تکاپوی آمریکایی را اینگونه شرح داد: «آمریکایی‌ها از این اندیشه که گسترش جنگ می تواند به از بین رفتن و محو رژیم صهیونیستی از صحنه وجود بیانجامد؛ به شدت بیم دارند. آمریکا و رژیم صهیونیستی از پاسخ ایران در هراسند زیرا به خوبی می دانند آنچه انجام داده‌اند دلیل بر ضعف آنان است و متوجه شده‌اند که هر اقدام تروریستی طراحی شده و انجام شده به دست آنان، پاسخ قاطع و تعیین کننده ایران را در پی خواهد داشت.»

سفر عجولانه بورل و بلینکن به منطقه

صاحب نظران معتقدند آنچه «جوزف بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و آنتونی بلینکن وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا را به سفر اخیر به کشورهای منطقه مجاب کرده، مساله واکنش‌های مقاومت در پی تحولات اخیر است.

نشست مشترک بورل، بلینکن و ولیعهد عربستان سعودی پس از پیام اخیر آمریکا به ایران و دریافت پاسخ تهران، نکات قابل تاملی با خود به همراه دارد.

صحبت‌های این دو مقام غربی نیز این مهم را ثابت می‌کند که غرب به شدت نگران ادامه اقدامات متقابل مقاومت و تشدید فشار بر نیروهای آمریکایی و رژیم صهیونیستی است. بورل در نشست خبری خود در بیروت گفت: «باید جلوی ورود لبنان به جنگ منطقه‌ای را بگیریم. دیپلماسی می‌تواند برای جست‌وجوی راه حلی بهتر به کار بیاید. ما اینجا هستیم تا وضعیت را بررسی کنیم و در مسیر خروج از بحران کنونی مشارکت داشته باشیم.»

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز در جریان چهارمین سفر منطقه‌ای خود پس از عملیات طوفان الاقصی در گفت‌وگو با خبرنگاران در سفارت آمریکا در سرزمین‌های اشغالی ادعا کرد که کشورش و تل آویو معتقدند که «دیپلماسی بهترین راه برای دستیابی به امنیت است و هیچ کس نمی‌خواهد شاهد جبهه‌های جدید در جنگ غزه باشد.»

وی ادامه داد که در حال گفت‌وگو با کشورهای منطقه جهت جلوگیری از ایجاد جبهه‌های جدید درگیری‌ها به‌ویژه در مرز لبنان است. بلینکن همچنین با اشاره به آوارگی صهیونیست‌ها در مرز با لبنان گفت: «ساکنان شمال اسرائیل باید بتوانند به خانه‌های خود بازگردند. اسرائیلی‌ها باید امنیت داشته باشند و ما قاطعانه از آن حمایت می‌کنیم. حزب‌الله باید حملات خود را به منطقه متوقف کند.»

جنایت و مکافات

آمریکا تلاش دارد بدون آنکه تبعات تصمیم خود را بپذیرد از آتش اقدام متقابل مقاومت مصون بماند. ادعای اینکه واکنش‌های مقاومت منجر به گسترش میدان نبرد می‌شود توسط کسانی که خود ریشه ناامنی و جنگ و بی‌ثباتی در منطقه هستند تنها با این هدف انجام می‌شود که کشورهای منطقه در پی توازن بازدارندگی برنیامده و از انتقام جنایت‌های اخیر چشم‌پوشی کنند.

این نکته‌ای است که در تماس تلفنی چهار روز قبل وزیر خارجه فرانسه با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به وی گوشزد شد. حسین امیرعبداللهیان به «کاترین کولونا» گفت: «تنها راه برای جلوگیری از گسترش درگیری‌ها در منطقه و استقرار صلح پایدار در آن، لزوم توجه مسئولانه به ریشه چالش ها و نیز عزم جدی برای کمک به حل آنها می باشد.» وی در پاسخ به ابراز نگرانی غرب در خصوص امنیت دریای سرخ و منطقه خاطرنشان کرد: «نمی توان بدون نگاه به اشغالگری و با باز گذاشتن دست رژیم اسراییل، ریشه های بی ثبات سازی منطقه را نادیده گرفت و در عین حال نگران امنیت دریای سرخ و منطقه بود. امنیت غزه و کرانه و امنیت منطقه بهم پیوسته است و جنگ راه حل نیست.»

آمریکا اکنون خوب می‌داند باد کاشتن نتیجه‌ای جز طوفان درو کردن ندارد. کاخ سفید نمی‌تواند هزاران مایل دورتر از مرزهایش نگران تهدید نیروها و هم پیمانانش باشد و اقدامات تروریستی صورت گرفته را مشروع جلوه دهد اما اقدامات مقاومت علیه اشغالگران در کشورها و خانه‌شان را نامشروع بداند و پاسخ اقدامات نظامی و امنیتی را به میز مذاکره و دیپلماسی ارجاع دهد.

پایان پیام/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول