اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  روایت روز

چرا تسلیحات نظامی یمنی‌ها بعد از حمله آمریکا، سالم ماند؟

نشریه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرد: «بسیاری از قابلیت‌های تهاجمی حوثی‌ها، بعد از حمله هوایی به رهبری آمریکا، سالم باقی مانده است.»

چرا تسلیحات نظامی یمنی‌ها بعد از حمله آمریکا، سالم ماند؟

فارس پلاس؛ روایت روز - بامداد ۱۲ ژانویه، ایالات متحده با هم‌دستی انگلستان، به مناطقی از یمن حمله کرد. یکی از اهداف مشترک آمریکا و انگلیس از این حمله، حمایت از رژیم صهیونیستی بود و حتی اگر حمله مذکور هیچ کشته یا مجروحی نداشته باشد، باز هم تجاوزی غیرقانونی بوده و باید پاسخ متناسب داده شود.  اما بر اساس برخی شواهد، به نظر می‌رسد که این حمله، نمایشی برای بازپس‌گیری آبروی از دست رفته آمریکا بود. سوال این است که چرا به آبروی آمریکا خدشه وارد شده بود و آیا موفق به احیای آن شده است؟

بخش اول، دفاع یمنی‌ها

در تاریخ ۱۰ ژانویه، نیروهای انصارالله یمن، یک کشتی آمریکایی را مورد هدف قرار دادند. سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن در این باره اعلام کرد: «یک کشتی آمریکایی که از رژیم صهیونیستی پشتیبانی می‌کرد را، با تعدادی موشک بالستیک و دریایی و پهپاد، هدف قرار دادیم. عملیات هدف قراردادن ناو آمریکایی پاسخ اولیه به حمله خائنانه نیروهای دشمن آمریکایی، به نیروی دریایی ما است.»[۱]

 

 

بخش دوم؛ جایگاه نیروی دریایی آمریکا و آبروی از دست رفته

نیروی دریایی آمریکا(US Navy)، نیرویی محوری در میان نیروهای نظامی ایالات متحده است و ناوها و کشتی‌های این کشور، در سطح جهانی اعتبار بالایی دارند؛ به گونه‌ای که در اکثر مواردی که آمریکا قصد دارد قدرت نظامی خود را نشان دهد یا تهدیدی نسبت به کشوری ایجاد کند، نیروی دریای و ناو آمریکایی حضور دارند. همچنین، یکی از جنبه‌های حضور نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا، حضور ناوهای آمریکایی است که از مراکز اصلی عملیات‌های نظامی ایالات متحده در منطقه شناخته می‌شود.

حمله انصارالله یمن(که به گفته آمریکایی‌ها یک گروه شبه نظامی است) به یک کشتی آمریکایی، ضربه‌ای قابل توجه به اعتبار نظامی ایالات متحده در سطح جهانی وارد کرد. از این رو، آمریکا در پی بازپس‌گیری آبروی از دست رفته خود برآمد و حمله ۱۲ ژانویه را رقم زد.

بخش سوم؛ نمایش مشترک با انگلیس

در این بخش از گزارش، به برخی از شواهدی که نمایشی بودن حمله آمریکا و انگلیس را نشان می‌دهند، خواهیم پرداخت.

۱. ناکامی در همراه کردن جامعه بین‌الملل

اولین اقدام آمریکا برای حفظ آبروی خود، تلاش برای همراه کردن جامعه بین‌الملل بود. آمریکا سعی داشت نیروهای یمنی را تهدیدی برای تمام کشتی‌های عبوری در دریای سرخ معرفی کند. نشریه آمریکایی واشنگتن پست، در گزارشی مدعی شده بود که حملات حوثی‌ها به کشتیرانی، تهدیدی در سطح جهانی است.

این ادعا درحالی صورت گرفت که سخنگوی نیروهای مسلح یمن، بر امن بودن دریانوردی در دریای سرخ برای کشتی‌ها، بجز کشتی‌های صهیونیستی و کشتی‌های عازم سرزمین‌های اشغالی، تاکید کرده است.

در ائتلافی که آمریکایی‌ها مدعی بودند برای حمله به یمن شکل گرفته است، نام کشورهای استرالیا، کانادا، هلند و بحرین به چشم می‌خورد. اما اندکی بعد از عملیات، این خبر از سوی یمن تکذیب شد. سخنگوی انصارالله اعلام کرد که این حمله، فقط تجاوز آمریکایی-انگلیسی بود. یمن با کشورهایی که آمریکا نام برده است، تماس گرفت و آن‌ها ادعای ائتلاف را رد کرده اند.

 

 

فرانسه یکی از متحدان همیشگی انگلیس و آمریکا شناخته می‌شود و در حمله سال ۲۰۱۸ آمریکا و انگلیس به سوریه، مشارکت داشت. اما در حمله اخیر آمریکا به یمن، حتی فرانسه هم از آن حمایت نکرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، «اروپا در موضوع حمله آمریکا-انگلیس به حوثی‌های یمن، دوپاره شد.» بر اساس این گزارش، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا، از حملات آمریکا و انگلیس حمایت نکردند و از امضای بیانیه‌ای که  این حملات را توجیه می‌کرد، خودداری کردند.[۲]

یکی از کشورهای قابل توجه در موضوع حمله به یمن، عربستان است. پادشاهی سعودی در سال‌های اخیر، عامل حمله‌های متعدد برای قتل عام مردم یمن بود. نکته جالب این است که حتی نام عربستان هم در میان حامیان حمله اخیر به چشم نمی‌خورد.

ترکیه نیز از کشورهایی بود که این حمله را محکوم کرد. باید توجه داشت که ترکیه به عنوان یکی از اعضای ناتو، هم‌پیمان نظامی آمریکا و انگلیس شناخته می‌شود. رئیس جمهور ترکیه در واکنش به این حمله گفت: «آمریکا و انگلیس می‌خواهند دریای سرخ را دریای خون کنند.»

بنابراین، آمریکا نه تنها در همراه کردن جامعه بین‌الملل در حمله به یمن موفق نبود، بلکه حتی نتوانست متحدان خود را، همراه کند.

۲. تسلیحات یمنی‌ها نابود نشد

شبکه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی عنوان کرد: «بسیاری از قابلیت‌های تهاجمی حوثی‌ها، بعد از حمله هوایی به رهبری آمریکا، سالم باقی مانده است.» نیویورک تایمز در ادامه به نقل از دو مقام آمریکایی نوشت: «این گروه[حوثی‌ها] حدود سه چهارم توانایی موشکی و پهپادی خود برای شلیک به کشتی‌های عبوری را حفظ کرده است.» این دو مقام آمریکایی تاکید کردند که «یافتن اهداف حوثی‌ها برای آمریکا، چالش برانگیزتر از آن چیزی بود که پیش‌بینی می‌شد.»

نکته قابل توجه در گزارش نیویورک تایمز این است که مقام نظامی آمریکا گفت: «موج اول حملات آمریکا، ۶۰ نقطه از پیش تعیین شده در ۱۶ موقعیت مکانی را با ۱۰۰ موشک هدایت شونده، به طور دقیق مورد هدف قرار داده است.» اما با این حال، نتوانستند منابع تسلیحاتی یمن را از بین ببرند که این موضوع می‌تواند دلیلی بر نمایشی بودن حمله آمریکا باشد.[۳]

۳. یمن از حمله آمریکا با خبر بود؟

یکی از موارد اصلی که نمایشی بودن حمله آمریکا را نشان می‌دهد، این است که رادیو بین‌المللی فرانسه در گزارشی به نقل از اسکای نیوز نوشت: «آمریکا حوثی‌ها را از حملات خود به آنان آگاه کرده بود.»

اگر آمریکا، نیروهای یمنی را از حمله مطلع کرده باشد، علاوه بر آنکه دلیلی بر نمایشی بودن این حمله است؛ نشان دهنده ترس ایالات متحده از درگیری مستقیم با نیروهای مقاومت منطقه است.

۴. حمله به اهداف کور

بر اساس آمارهای اعلامی، آمریکا و انگلیس در ۱۲ ژانویه، تعداد ۷۳ حمله را به خاک یمن ترتیب دادند. اما تنها ۵ کشته و ۶ زحمی از این حملات به جا ماند که نشان می‌دهد به مناطقی خالی از سکنه اثابت کرده است. حتی اگر مراکز نظامی هم مورد اثابت قرار گرفته باشد، بازهم افراد زیادی در این مراکز حضور دارند و این آمار پایین از تلفات، می‌تواند نشان دهد که حملات آمریکا، به اهداف کور یا سوخته بوده است.

نوال المغافی، خبرنگار امور بین‌الملل BBC در گزارشی نوشت: «سوال این است، مناطقی که در ۲۴ ساعت گذشته هدف حمله قرار گرفته، با مناطقی که ائتلاف تحت حمایت آمریکا و بریتانیا به رهبری عربستان سعودی در ۹ سال گذشته مورد حمله قرار دادند، چه تفاوتی دارد؟» BBC در ادامه نوشت: «حملات به اماکن نظامی، نمادین است.»

۵. پنهان کردن تسلیحات پیش از حمله توسط یمنی‌ها

رسانه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در گزارشی به نقل از یک مقام نظامی آمریکا خبر داد که «نیروهای انصارالله پیش از حملات آمریکا و متحدانش به مواضع نظامی در یمن، بخشی از تسلیحات و تجهیزات خود را به مکان‌های دیگری منتقل و پنهان کرده‌اند.»[۴] این موضوع، نشان دهنده دو نکته است. اول آنکه، حمله آمریکا نمایشی بوده و نیروهای یمنی از قبل مطلع بودند و دوم آنکه، با وجود نهادها و ساختارهای پیچیده اطلاعاتی ایالات متحده، یمنی‌ها توانستند تسلیحات خود را پنهان کنند که نشان دهنده ضعف آمریکاست.

۶. ترس آمریکا از گسترش جنگ

کاخ سفید در پی حمله به نیروهای یمنی، اعلام کرد که به دنبال گسترش جنگ در منطقه و درگیری با ایران نیست. این موضوع نشان می‌دهد که آمریکا قصدی برای درگیری با نیروهای مقاومت منطقه ندارد و این حمله را، بیشتر برای نمایش و حفظ آبروی نظامی خود انجام داده است.


آیا آبروی نظامی آمریکا احیا شد؟

همانگونه که گفته شد، یکی از اهداف حمله آمریکا به یمن را، می‌توان احیای آبرو و حفظ جایگاه نظامی خود به عنوان ابرقدرت جهان دانست. اما به نظر می‌رسد که حتی با این عملیات نمایشی، به هدف خود نرسیده است. عدم همراهی جامعه بین‌الملل با حملات آمریکا حتی از سوی متحدین خود، نشان دهنده عدم موفقیت آمریکاست. همچنین، مقامات نظامی آمریکا اعلام کرده‌اند که تسلیحات یمن حفظ شده و انصارالله هنوز هم توان مقابله با کشتی‌های حامی رژیم صهیونیستی را دارد که دلیلی دیگر بر عدم موفقیت آمریکا تلقی می‌شود.

به علاوه، در زمانی که آمریکا در فکر حمله به یمن بود، دو تفنگدار نیروی دریایی ایالات متحده، مفقود شدند. به گزارش موسسه نیروی دریایی آمریکا(UNSI) دو سرباز ارتش در آب‌های ساحلی سومالی مفقود شدند که این موضوع، تاثیر مخربی بر جایگاه نظامی آمریکا در سطح جهانی بود.

در نهایت لازم به ذکر است که ادامه درگیری میان یمن و آمریکا، می‌تواند تحولات جدیدی را در منطقه غرب آسیا رقم بزند و از حالت نمایشی، به سمت درگیری گسترده‌تر حرکت کند که البته آمریکا تلاش دارد از این موقعیت دوری کند.


[1]-https://irna.ir/xjPtLL

[2]-https://www.reuters.com/world/middle-east/italy-declined-take-part-military-action-against-houthis-source-says-2024-01-12/

[3]-https://www.nytimes.com/2024/01/13/us/politics/houthis-yemen-us-airstrikes.html

[4]-isna.ir/xdQmNc

پایان پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول