اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

مدیر مرکز مطالعات جهان اسلام: طوفان‌الاقصی تصویر به اصطلاح شکست‌ناپذیر اسرائیل را تکه‌تکه کرد

مدیر مرکز امور اسلامی و جهانی در استانبول می‌گوید که بعد از عملیات طوفان‌الاقصی حماس، تصویر به اصطلاح شکست‌پذیر اسرائیل تکه تکه شد.

مدیر مرکز مطالعات جهان اسلام: طوفان‌الاقصی تصویر به اصطلاح شکست‌ناپذیر اسرائیل را تکه‌تکه کرد

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - «سامی العریان» استاد تمام روابط عمومی و مدیر مرکز مطالعات راهبردی و بین الملل جهان اسلام در دانشگاه زعیم استانبول، در حاشیه کنفرانس بین‌المللی طوفان الاقصی و بیداری وجدان بشری، در گفت‌وگو با مهر به تحولات جنگ غزه و جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین اشغالی پرداخت.

العریان با اشاره به پرونده شکایت آفریقای جنوبی از اسرائیل در دیوان بین‌المللی کیفری (لاهه) گفت: فکر می‌کنم رأی دیوان بین المللی کیفری البته اگر رأی به محکومیت اسرائیل به اتهام نسل‌کشی بدهد، بسیار چشمگیر خواهد بود.

وی اضافه کرد که «چنین حکمی ماهیت واقعی اسرائیل را برملا خواهد کرد؛ اسرائیل یک رژیم نسل‌کش است.» آفریقای جنوبی در ماه نوامبر شکایتی را علیه رژیم صهیونیستی در لاهه ثبت و این رژیم را به ارتکاب جنایت نسل کشی علیه فلسطینیان در غزه در جریان بمباران بی‌وقفه نوار غزه پس از طوفان الاقصی متهم کرد؛ جنایتی وحشیانه که تاکنون به شهادت حدود ۲۴ هزار فلسطینی و ویرانی گسترده در این اراضی اشغالی منجر شده است.

العریان درباره این پرونده تاکید کرد: مشخص نیست که آیا حکم آنها (لاهه) قرار است عادلانه صادر شود یا نه اما پرونده کاملاً مشخص و آشکار و موضوع آن نسل‌کشی است. این (جنایت) اثبات شده است. اما به دلیل ماهیت سیاسی آرایی که این دیوان صادر می‌کند، گاهی اوقات مردم این نگرانی را دارند که برخی کشورهای عضو یا بعضی از قضات که نماینده آن کشورها و حامی جنگ و نسل‌کشی در غزه هستند، رأی متفاوتی بدهند.

وی در ادامه گفت که ارزیابی او این است که «از ۱۵ عضو، چهار یا پنج عضو قطعاً علیه اسرائیل و چهار یا پنج عضو دیگر نیز به واسطه دولت‌شان به سود اسرائیل رأی خواهند داد. این بدان معناست که باید منتظر ماند و دید که باقی اعضا تحت تأثیر فشار سیاسی رأی خواهند داد یا خیر.»

العریان در بخش دیگری از اظهاراتش به دلایل تداوم کشتار جمعی فلسطینیان در نوار غزه پرداخت و افزود: صهیونیست‌ها با عملیات هفتم اکتبر دو مشکل دارند؛ نخست اینکه تا پیش از این، تصویر آنها به اصطلاح شکست‌ناپذیر بود. صهیونیست‌ها فکر می‌کردند که ارتشی شکست‌ناپذیر دارند که هرگز نمی‌توان آن را مقهور کرد. آن تصویر حالا تکه تکه شده است و به همین دلیل آنها در تلاشند تا آن را احیا کنند. دلیل این کشتار و تداوم آن هم همین مساله است.

وی تصریح کرد: دومین مشکل این است که آنها تصور می‌کنند که این برای آنها یک فرصت تاریخی و بی‌سابقه برای پایان دادن به مساله جمعیت آماری است‌. امروز جمعیت فلسطینیان در سرزمین تاریخی فلسطین، بیشتر از یهودیان است. بنابراین آنها در تلاشند تا ببیند که آیا می‌توان فلسطینیان را از غزه یا سایر مناطق بیون رانده و سپس مدعی شوند که یک جامعه یهودی دموکراتیک و در اکثریبت هستند.

العریان با تاکید بر اینکه صهیونیست‌ها در نهایت قادر به اثبات هیچکدام از این سناریوها نیستند، به ناکامی جامعه بین‌الملل در متوقف کردن نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه اشاره کرد و با انتقاد از نقش آمریکا در حفاظت از این رژیم اشغالگر به هر قیمتی، خاطرنشان کرد: جامعه بین‌الملل کنونی از نظمی به رهبری آمریکا تشکیل شده است. آمریکا تنها کشوری بوده که این نظم بین‌المللی را به ستوه آورده است. آنها به قوانین بین‌المللی احترام نمی‌گذارند و به هر قیمتی از اسرائیل حفاظت می‌کنند.

وی همچنین ناتوانی کشورهای اسلامی در اقدام مؤثر و عملی به سود فلسطینیان را هدف انتقاد قرار داد و گفت: اما بخشی از مشکل نیز ناتوانی و ضعف کشورهای مسلمان بوده است. آنها تقریباً دو ماه پیش گرد هم آمدند و حتی قادر نبودند تا قطعنامه ضعیفی که تصویب کردند را به مرحله اجرا درآورند. ببینید، شما ۵۷ کشور با پنج میلیون سرباز دارید، یک تریلیون دلار پول هزینه ارتش خود کرده‌اید، پنج هراز و ۵۰۰ هواپیما و جنگنده، ۲۲ هزار تانک و غیره و غیره دارید اما نتوانستید یک بطری آب به فلسطینیان برسانید! این نشان می‌دهد که آنها (کشورهای مسلمان) تا چه حد ضعف دارند و اسرائیل به کل منطقه تحمیل شده است!

پایان پیام/ت

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول