اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  روایت روز

پادشاه دریای سرخ و مهندسی قدرت در جهان

نیروهای یمنی با انجام حملات متعدد به کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی در خلیج عدن و دریای عرب نشان دادند که همچنان با قدرت در میدان حضور دارند و ذره‌ای از مواضع خود عقب‌نشینی‌ نکرده‌اند.

پادشاه دریای سرخ و مهندسی قدرت در جهان

فارس پلاس؛ روایت روز - علی‌رغم حملات هوایی آمریکا و انگلیس علیه مناطقی در یمن از جمله پایتخت این کشور،‌ اما ادامه حوادث دریایی در باب المندب تأکید می‌کند که «انصارالله» در کنار ارتش و نیروهای مسلح یمن همچنان با قدرت و توانمند از دریای سرخ تا دریای عرب حضور دارند.

ارتش یمن پس از وارد شدن به درگیری مستقیم با نیروهای آمریکایی در دریای سرخ، سرانجام عملیات نظامی خود را به خلیج عدن و دریای عرب منتقل کرد که مناطقی خارج از کنترل جنبش انصارالله هستند. نیروهای یمنی در این دو منطقه نیز کشتی‌های آمریکایی را هدف گرفتند، با اینکه برخی از آن‌ها توسط ناوهای نظامی آمریکایی و انگلیسی همراهی می‌شدند.

هم زمان با آن، نیروهای آمریکایی به تجاوزات خود در نقاط مختلف یمن ادامه دادند و این بار منطقه «الجبانه» در شهر «الحدیده» و «صنعا» پایتخت یمن را هدف گرفتند.

یک منبع نظامی یمنی تأکید می‌کند که نیروهای یمنی با هدف قرار دادن ناوهای آمریکایی خارج از کنترل خود در ۶۰۰ کیلومتری صنعا، به ادعای نیروی دریایی آمریکا مبنی بر نابودی قابلیت‌های نظامی یمن پاسخ داده و به این وسیله تأکید کردند که ارتش و نیروهای مسلح از این قدرت برخوردار هستند که هر هدفی در دریای سرخ، دریای عرب و خلیج عدن را هدف قرار دهند، علاوه بر اینکه، قدرت گسترش میدان رویارویی با آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها را تا اقیانوس هند و دریای مدیترانه دارند.

گسترش حضور نظامی یمن در دریای سرخ به شدت ایالات متحده را نگران می کند، به همین دلیل نیروی دریایی ایالات متحده تلاش دارد به جای گسترش دامنه رویارویی‌ها حملات علیه کشتی‌هایش را خنثی کند.

منابع آگاه در نیروی دریایی یمن تأکید می‌کنند: نیروی دریایی آمریکا طی چند روز گذشته به شکلی نمایشی، سورتی پروازهای هوایی خود را افزایش داده تا جایگاه و اعتبار خود را که پس از حملات متعدد نیروهای یمنی شکسته شده، بازگرداند.

با وجود ادامه حملات هوایی آمریکا علیه مناطق مختلفی در یمن از جمله منطقه الجبنه در شهر حدیده و همچنین شهر صنعا و هدف گرفتن چندین سکوی پرتاب موشک به سمت کشتی‌های اسرائیلی و یا به مقصد بنادر «اسرائیل»، اما نیروهای یمنی با انجام حملات متعدد به کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی در خلیج عدن و دریای عرب نشان دادند که همچنان با قدرت در میدان حضور دارند و ذره‌ای از مواضع خود عقب‌نشینی‌ نکرده‌اند.

در این ارتباط عملیات‌های متعددی علیه کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی انجام شد از جمله می‌توان به کشتی «کیم رنجر» در خلیج عدن اشاره کرده که با موشک‌های دریایی هدف گرفته شد. همچنین انگلیس از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر هدف گرفته شدن کشتی‌های در فاصله ۸۵ مایل دریایی از شهر «مکلا» در استان «حضرموت» در شرق یمن خبر داد.

ناظران عملیات اخیر یمن را عملیات بزرگی توصیف کردند که تهدیدی جدی‌ برای کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی محسوب می‌شود، به‌ویژه پس از هدف قرار گرفتن کشتی آمریکایی «جینکو پیکاردی» حامل محموله‌های پتروشیمی که به شدت توسط نیروهای آمریکایی اسکورت می‌شد.

در همین چارچوب اخباری مبنی بر هدف گیری یک کشتی دیگر در خلیج عدن منتشر شد. بنابر اعلام انگلیسی‌ها این حادثه در ۱۱۵ مایل دریایی جنوب شرقی عدن در جنوب یمن رخ داد، درحالی که یک ساعت پیش از آن هم نیروهای یمنی یک کشتی انگلیسی دیگر را هدف گرفته بودند که انگلیس به آن حادثه اصلا اشاره ای نداشت.

از سوی دیگر، «محمد عبدالسلام» سخنگوی رسمی جنبش «انصارالله» یمن در گفتگو با خبرگزاری «رویترز» تأکید کرده بود، ممنوعیت تردد کشتی‌های «اسرائیلی» و همچنین کشتی‌های به مقصد بنادر سرزمین های اشغالی بر اساس قوانین یمنی اعمال می‌شود و این حق طبیعی یمن در آب های منطقه ای و بین المللی این کشور است.

وی با اشاره به اینکه عملیات های ارتش و نیروهای مسلح یمن و همچنین انصار الله تاکنون کوچکترین آسیبی به فردی وارد نکرده است، بر تأمین امنیت کشتیرانی در دریای سرخ و تنگه راهبردی باب المندب تأکید کرد.

محمد عبدالسلام خاطر نشان کرد که ورود آمریکا به میدان رویارویی تنها موجب تشدید  تنش‌های منطقه‌ای می‌شود. این حملات علاوه بر اینکه اغراق آمیز هستند، غیرقابل توجیه نیز می‌باشند و همه می‌دانند که این اقدامات آمریکا با هدف حمایت از «اسرائیل» و تأمین امنیت این رژیم و «نه جهان» انجام می شود.

وی ادعاهای مسئولان آمریکایی مبنی بر خط گرفتن صنعا از تهران را رد کرد و افزود: انصارالله از تجارب جمهوری اسلامی ایران در تولید نظامی استفاده می‌کند، اما در تصمیم گیری کاملا مستقل عمل می‌کند و تصمیم ممانعت از تردد کشتی‌های اسرائیلی و آمریکایی و انگلیسی یا هر کشتی به مقصد بنادر سرزمین های اشغالی، داخلی است و هیچ ارتباطی با هیچ طرف دیگری ندارد.

ادامه حملات انصار الله در کنار ارتش و نیروهای مسلح یمن نشان می‌دهد که نه تنها در عزم خود جهت ممنوعیت تردد کشتی‌های مورد نظر راسخ است، بلکه پر قدرت تر از قبل در این عرصه حضور دارد و بنابر تأکید انصارالله آنچه آمریکا و انگلیس در جنگ دریایی و موشکی شاهد آن بودند، بخشی از توانمندی‌های یمنی‌هاست و غافلگیری بزرگ‌تر و بسیاری در راه است که یکی از موارد آن هدف گرفتن نفتکش انگلیسی «مارلین لوآندا» با موشک بالستیک دور برد نقطه زن است که  نیروهای آمریکایی و انگلیسی قدرت رهگیری آن را نیافتند.

مهم‌تر از آن، این‌که یمنی‌ها نشان دادند، علاوه بر اینکه قدرت جلوگیری از عبور و تردد کشتی‌های «اسرائیلی» و انگلیسی و آمریکایی و یا به مقصد بنادر سرزمین‌های اشغالی را دارند، کنترل تنگه راهبردی باب المندب و دریاهای سرخ و عرب را هم دارند و کنترل آنها را به هیچ کشوری نخواهند داد و این مهندسی قدرت در دنیا دگرگون خواهد کرد.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول