اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

نماینده سابق پارلمان لبنان: آمریکا با هدف احیای آبروی ازدست‌رفته به سوریه و عراق حمله کرد

یک نماینده سابق پارلمان لبنان با اشاره به شکست‌های متوالی آمریکا در منطقه از سال ۲۰۰۰ تاکنون گفت که حمله اخیر واشنگتن ضد عراق و سوریه با هدف احیای آبروی از دست رفته آن صورت گرفت.

نماینده سابق پارلمان لبنان: آمریکا با هدف احیای آبروی ازدست‌رفته به سوریه و عراق حمله کرد

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - در پی گسترش تجاوزات آمریکا در منطقه در بحبوحه جنگ غزه به ویژه بعد از حمله گسترده‌ای که اشغالگران آمریکایی طی روزهای گذشته به مناطقی در سوریه و عراق انجام داده و تلفات جانی زیادی به جا گذاشتند، سوالاتی درباره انگیزه‌های آمریکا از این جنایات و همچنین مسیر تحولات آینده منطقه به وجود می‌آید.

آمریکایی‌ها مدعی هستند که حملات اخیر آنها به سوریه و عراق در پاسخ به حملات محور مقاومت علیه مواضع آمریکاست که آخرین مورد آنها منجر به کشته شدن ۳ نظامی آمریکایی و زخمی شدن تعداد دیگری از آنها گشت. افکار عمومی، مطرح کردن این ادعا را تلاشی نافرجام برای بهبود چهره زشت ایالات متحده در جهان و تثبیت سیطره آن در منطقه می‌دانند.

در همین راستا، خبرگزاری مهر مصاحبه‌ای با دکتر «نزیه منصور» نماینده سابق پارلمان لبنان داشته است که مشروح آن از نظر می‌گذرد؛

*ما اخیراً شاهد حملات آمریکا به برخی مناطق در سوریه و عراق بوده‌ایم. شما این تجاوزات را چگونه ارزیابی می‌کنید به ویژه اینکه تحلیلگران معتقدند این حملات هیچ سودی نداشت و هدف آمریکا در حفظ معادلات قبلی را محقق نکرد...

تجاوزی که دولت آمریکا با تصمیم و دستور «جو بایدن» رئیس جمهور این کشور علیه عراق و سوریه انجام داد، جنایتی تروریستی علیه دو کشورِ دارای حاکمیت و استقلال محسوب می‌گردد که مستلزم برگزاری جلسه شورای امنیت و اتخاذ تصمیمی برای محکوم کردن این تجاوزات است؛ صرف نظر از اینکه نتیجه‌ای حاصل شود یا نه.

همچنین آمریکا در تلاش است بعد از عملیات‌هایی که توسط محور مقاومت علیه پایگاه‌های واشنگتن در منطقه انجام شد، آبروی از دست رفته خود را برگرداند؛ محور مقاومتی که تصمیمات راهبردی خود را برای اخراج آمریکایی‌ها و آزادی کامل سرزمین‌های تحت اشغال واشنگتن در منطقه گرفته است. به ویژه اینکه ایالات متحده در آستانه انتخابات ریاست جمهوری قرار دارد و جو بایدن دوباره برای این انتخابات نامزد شده است.

به همین دلیل بایدن در تلاش برای ثابت کردن خود است؛ درحالی که می‌داند اینگونه جنایت‌ها هیچ فایده‌ای ندارد و عزم و اراده محور مقاومت برای پاک کردن فلسطین و سوریه و عراق از شر اشغالگران را بیشتر می‌کند.

*آمریکا همواره با اتهام‌زنی و دروغ خودش را پلیس منطقه دانسته است، اما حوادث اخیر همانند آنچه که ارتش یمن به نمایش گذاشت، ثابت کرد که این پلیس (آمریکا) دیگر نمی‌تواند از خود محافظت کند. نظر شما در این مورد چیست؟

من فکر می‌کنم توصیف آمریکا به پلیس در منطقه درست نباشد؛ زیرا این کشور ابزارهایی دارد که از آنها استفاده می‌کند. به عنوان مثال پیش از این رژیم شاه در ایران چنین نقشی را بازی می‌کرد. اما انقلاب اسلامی در ایران، این ننگ را پاک و آمریکایی‌ها را ادب کرد. بعد از آن ظهور محور مقاومت نقش زیادی در سقوط هیمنه آمریکا داشت و بهترین شاهد در این زمینه شکست بزرگ تجاوز بین‌المللی (به سرکردگی آمریکا) ضد یمن بود.

امروز می‌بینیم که صنعا تبدیل به یک بازیگر اصلی منطقه‌ای و بین‌المللی در محور مقاومت شده و از ملت فلسطین در برابر تجاوزات آمریکایی-صهیونیستی حمایت می‌کند. بنابراین واشنگتن دیگر نمی‌تواند راحت باشد و شروط خود را تحمیل کند.

*در این مرحله همانطور که بسیاری از جمله کارشناسان آمریکایی معتقدند شاهد افول هژمونی آمریکا هستیم. نظر شما در این زمینه چیست؟

ایالات متحده آمریکا پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بر جهان مسلط شد و تنها قطبی بود که در دهه نود قرن گذشته بدون پاسخگویی بر جهان حکومت می‌کرد؛ تا اینکه با انقلاب اسلامی ایران مواجه شد. صحنه هجوم دانشجویان ایرانی به سفارت آمریکا و اسارت نیروهای آمریکایی در خلیج فارس گواهی روشن در این زمینه (پایان هیمنه آمریکا) است.

همچنین تشکیل ائتلاف‌ها و سازمان‌های بین المللی و منطقه‌ای برای محدودسازی برتری آمریکا از جمله سازمان شانگهای، سازمان برگزیت و … از جمله دیگر شواهد در این راستا هستند. این وضعیت، واشنگتن را از آمریکایی جنوبی و لاتین و آفریقا عقب رانده و ستاره آمریکا درحال افول است.

*آیا می‌توانید مرور مختصری بر شکست‌های آمریکا از سال ۲۰۰۱ تاکنون، داشته باشید؟

قرن بیست و یکم برای آمریکا خوش‌یمن نبود. در سال ۲۰۰۱ آمریکا به بهانه حملات ۱۱ سپتامبر و متهم کردن القاعده به نقض امنیت آمریکا و انفجار برج‌های آمریکایی، به افغانستان حمله کرد اما بعد از ۲۲ سال اشغالگری در افغانستان، پیروان خود را در این کشور رها کرده و از آن خارج شد.

حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ به بهانه وجود سلاح اتمی در این کشور و بهانه‌های دیگر، از جمله دیگر اقدامات مخرب آمریکا بود. آمریکا که خودش صدام را تحریک به حمله به جمهوری اسلامی ایران کرده بود، بعد از اشغالگری در عراق با مقاومت قهرمانانه مردم این کشور و حمله به پایگاه‌های واشنگتن در عراق مواجه شد؛ موضوعی که آمریکایی‌ها را وادار به عقب‌نشینی کرد. تجاوزاتی که اخیراً آمریکا به عراق انجام داد نیز تنها انگیزه ملت این کشور برای ریشه کن کردن حضور آمریکایی‌ها را بیشتر می‌کند.

آمریکا در جمهوری ونزوئلا نیز در تلاش برای بی ثبات کردن این کشور بود اما شر واشنگتن به خودش برگشت و علی‌رغم محاصره و تحریم‌های شدیدی که ضد ملت ونزوئلا تحمیل کرده اما مردم این کشور همچنان به دولت و نظام خود متعهد هستند و هیمنه آمریکا را رد می‌کنند.

جنگ بزرگ علیه سوریه نیز نمونه دیگری از این تحرکات آمریکاست که در آن تروریست‌ها را علیه دولت سوریه تحریک کرد اما بعد از ۱۳ سال به هیچیک از اهدافش نرسید.

تجاوز بزرگی که واشنگتن از طریق سفیر عربستان در آمریکا تحت شعار ائتلاف بین‌المللی علیه یمن اعلام کرد نیز با شکست مواجه شد و امروز آمریکا باز هم می‌خواهد همان صحنه را در دریای سرخ تکرار کند؛ بعد از اینکه صنعا اعلام کرد جلوی تردد کشتی‌های اسرائیلی و هر کشتی دیگری را که به سمت فلسطین اشغالی حرکت کند، خواهد گرفت. بحران اوکراین نیز نمونه‌ای دیگر در این زمینه است که کل اتحادیه اروپا را درگیر کرد و تاکنون گامی برای حل آن برداشته نشده است.

پایان پیام/ت

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول