اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

جنجال بر سر حافظه بایدن در آمریکا

متحدان دموکرات جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در تلاش برای دفاع از او در برابر ادعاهای جنجالی بازپرس ویژه هستند که گفته است رئیس جمهور ۸۱ ساله آمریکا نمی تواند نقاط عطف مهم زندگی خود را به یاد بیاورد.

جنجال بر سر حافظه بایدن در آمریکا

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - ایرنا نوشت: دموکرات ها در تلاش هستند از اهمیت ادعاهای بازپرس ویژه مبنی بر اینکه بایدن بیش از حد فراموشکار شده است، بکاهند.

بایدن ساعاتی پس از انتشار گزارش "رابرت هور" بازپرس ویژه درباره جابجایی اسناد محرمانه که حافظه او را زیر سوال می‌برد، با لحنی خشمگینانه نتیجه‌گیری گزارش در مورد حافظه خود را رد و تاکید کرد که برخلاف ادعای هور، وی سال درگذشت پسرش «بو بایدن» را فراموش نکرده است.

بایدن در پاسخ به این ادعای بازرس ویژه مبنی بر اینکه او برای به یاد آوردن زمان مرگ فرزندش تقلا می کند، گفت: «او اصلا با چه جراتی این موضوع را مطرح می‌کند؟ حافظه من مشکلی ندارد.»

رابرت هور بازپرس ویژه درباره جابجایی اسناد محرمانه از سوی بایدن نتیجه‌گیری کرده است که او اسناد محرمانه را «عمدا نگه داشت و فاش کرد» اما دادستان ویژه تصمیم گرفته است که اتهامی به او وارد نکند.

به محض طرح اتهامات بازپرس ویژه، دموکرات ها در کنگره و سراسر کشور به سرعت در دفاع از رئیس جمهور آمریکا سخن گفتند. سناتور برایان شاتز یک دموکرات از هاوایی گفت: «این هیچ جای تعجب نیست که جمهوری خواهان که بگویند بایدن پیر است. این مساله تنها بهانه ای است که آنها دارند.»

دموکرات ها قصد دارند با تایید اینکه بایدن قادر به فرماندهی کل قوا است و بی اعتبار کردن افرادی که او را ضعیف نشان می دهند، به سوالات گسترده در مورد سن و آمادگی رئیس جمهور ۸۱ ساله پاسخ دهند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می گوید: کلید این راهبرد، مقایسه بایدن با دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا و نامزد پیشتاز ۷۷ ساله جمهوری خواهان برای انتخابات نوامبر امسال است که در گذشته نیز نام ها و حقایق را اشتباه گرفته و در عین حال با چهار کیفرخواست و چندین حکم مدنی چند میلیون دلاری مواجه است.

نشانه‌های حمایت برای بایدن بسیار مهم است زیرا او برای انتخاباتی سخت علیه ترامپ آماده می‌شود.حتی قبل از انتشار این گزارش، نگرانی‌ها از تضعیف ائتلافی که به انتخاب بایدن در سال ۲۰۲۰ کمک کرد، رو به افزایش بود و برای بایدن حفظ هرچه بیشتر حامیان بسیار مهمتر است.

تیم انتخاباتی بایدن نکاتی را برای متحدان خود منتشر کرده که آسوشیتدپرس به آنها دسترسی یافته است. این نکات به هور، وکیل آمریکایی در دوران دولت ترامپ، اشاره می‌کند مبنی بر اینکه « وی پرونده‌ای ندارد، بنابراین به حملات شخصی علیه رئیس‌جمهور روی آورده است.»

تیم انتخاباتی بایدن همچنین تاکید می کنند که هور یک وکیل است نه یک پزشک. بنابراین مردم باید به نتیجه‌ گیری حقوقی او توجه کنند و نظرات سیاسی او را نادیده بگیرند.

کاخ سفید همچنین خاطرنشان کرده است که بایدن با هور همکاری کرده و این وکیل از متهم کردن بایدن به نگهداری غیرقانونی اسناد طبقه بندی شده خودداری کرده است، در حالی که ترامپ به دلیل توقیف پرونده های محرمانه در اقامتگاه مار-آ-لاگو توسط پلیس اف بی آی در فلوریدا با کیفرخواست مواجه است.

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه گفت که نحوه توصیف رفتار رئیس‌جمهور در آن گزارش، کاملا اشتباه و آشکارا دارای انگیزه‌های سیاسی و بی‌معنی است. در چنین موقعیتی می رسد، باید انتظار داشته باشیم که صداقت بالاتری وجود داشته باشد.

این گزارش همچنین منجر به نارضایتی در کارولینای جنوبی شد. در این ایالت، بایدن در اولین انتخابات مقدماتی حزب دموکرات در کشور در سوم فوریه که توسط تیم او برای نشان دادن قدرت آشکار بایدن طراحی شده بود، به پیروزی قاطعی دست یافت. برخی، پاسخ تهاجمی بایدن به بازپرس ویژه را نشانه امیدوارکننده ای از عزم او دانستند.

دستیاران بایدن می‌گویند که انتظار ندارند رئیس‌جمهور یا تیم او مستقیما به مساله سن رسیدگی کنند. آنها نمی‌توانند بایدن را جوانتر کنند و حملات به رئیس‌جمهور در مورد سن او نیز چهار سال است که ادامه داشته ترامپ پیش از این به او لقب «جو خواب‌آلود» داده بود.

درعوض، آنها قصد دارند از طرح اولیه مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۰ استفاده و استدلال کنند که بسیاری از رای دهندگان خواهان تکرار دوران پرتلاطم ترامپ در کاخ سفید نیستند. آنها همچنین قصد دارند دستاوردهای بایدن و اقتصادی را برجسته کنند.

برخی از دموکرات ها چندان خوشبین نیستند. جیم مسینا که آخرین تیم انتخاباتی باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا را رهبری می کرد، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: این گزارش گمراه کننده است. زمانی که فردی در حال اجرای یک مبارزه ریاست جمهوری است، نباید حواسش پرت شود.

مسینا گزارش بازپرس ویژه را با اعلامیه اکتبر ۲۰۱۶ توسط جیمز کومی، رئیس وقت پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) مقایسه کرد. در آن زمان کومی اعلام کرد تحقیق بیشتری در مورد مدیریت ایمیل های طبقه بندی توسط هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا انجام می دهد. اعلامیه کومی که ۱۱ روز قبل از انتخابات اعلام شد، یکی از عوامل پیروزی ترامپ در انتخابات درنظر گرفته می شود.

در مورد بایدن، گزارش بازپرس ویژه ۹ ماه مانده به انتخابات، که قرار است ۵ نوامبر برگزار شود، منتشر می شود. با این حال، این گزارش، متحدان ترامپ را جسورتر کرده است.

جمهوری خواهان فراتر از جشن گرفتن توصیفات بازپرس ویژه از بایدن، ترامپ در روز پنج شنبه در نوادا توانست حامیان جدیدی جذب کند درحالی که در این منطقه او رقیبی در انتخابات ندارد.

دونالد ترامپ جونیور فرزند ترامپ اعلام کرد: همه ما می دانیم که جو بایدن سالخورده است. جو بایدن جنایتکاری است که امنیت ملی آمریکا را به خطر می‌اندازد.

"مارتین ماکاری" استاد دانشگاه و جراح بیمارستان جانز هاپکینز در مصاحبه با فاکس نیوز شبکه تلویزیونی متعلق به جمهوریخواهان اعلام کرده است بایدن علائم بیماری «زوال عقل تهاجمی» را دارد.

او گفته است: "افت توانایی‌های شناختی بایدن در حال رخ دادن در مقابل چشمان ما است. تفاوت بسیار آشکاری بین نحوه عملکرد او با آنچه پنج سال قبل بود، مشاهده می‌شود."

 
پایان پیام/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول