اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

پشت پرده یک شوک بزرگ در جنگ اوکراین

عزل و برکناری «والری زالوژنی» فرمانده ارتش اوکراین از سوی رئیس جمهور این کشور، نشانه‌های قابل تأملی را از پشت صحنه مدیریت جنگ با روسیه از سوی طرفِ اوکراینی مخابره می‌کند. پیام‌هایی که در کنار کاهش قابل توجه کمک‌های مالی و تسلیحاتی آمریکا و اروپا به اوکراین، چشم اندازهای معناداری را در مورد آینده جنگِ این کشور با روسیه نیز ترسیم می‌کنند.

پشت پرده یک شوک بزرگ در جنگ اوکراین

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - الف نوشت: ولادیمیر زیلِنسکی، رئیس جمهور اوکراین به تازگی در اقدامی شوکه‌کننده در بحبوحه جنگِ کشورش با روسیه، اقدام به عزل "والری زالوژنی"، فرمانده ارتش این کشور کرده است. حرکتی که با بازتاب‌های داخلی و بین‌المللی گسترده‌ای همراه شده و تحلیل و تفسیرهای زیای را برانگیخته است. 

بسیاری از تحلیلگران مسائل راهبردی معتقدند که این اقدام رئیس جمهور اوکراین، پالس‌های منفی را به جبهه‌های جنگ با روسیه می‌فرستد و می‌تواند تبعات منفی را برای این کشور به همراه داشته باشد. با این حال، عزل و اخراج فرمانده کل ارتش اوکراین، حامل 2 پیام عمده و محوری است. 

اولا اینطور به نظر می‌رسد که همانگونه که برخی مفسران و تحلیلگران و البته منابع آگاه گفته‌اند، اخراج ناگهانی زالوژنی تا حد زیادی نتیجه اختلافات وی با ولادیمیر زیلِنسکی رئیس جمهور اوکراین بوده است. ظاهرا این دو نفر اختلاف نظرهای جدی را با یکدیکر در مورد چهارچوب های کلی مد نظر نیروهای مسلح اوکراین جهت مدیریت جنگ با روسیه داشته اند. 

در روزهای گذشته رسانه‌های اوکراینی گزارش داده بودند که زالوژنی خواستار فراهم شدن شرایطی شده بوده تا در قالب آن نیم میلیون نفر عضوگیری نیرو برای ارتش اوکراین از مردم این کشور انجام شود. گزاره‌ای که با مخالفت صریح رئیس جمهور اوکراین مواجه شده است. 

در عین حال، در مدت اخیر اخبار مختلفی دال بر وقوع برخی تخلفات در سطوح مختلف ارتش و نیروهای مسلح اوکراین در زمینه سواستفاده از منابع مالی و کمک های اعطایی جهان غرب به اوکراین در بحبوحه جنگ این کشور با روسیه نیز منتشر شده بود که هیچ بعید نیست زیلنسکی، والری زالوژنی را مقصر اصلی این وضعیت ارزیابی کرده باشد و به دنبال تغییر معادلات کلی در چهارچوب ساختار داخلی ارتش اوکراین برآمده باشد. 

به بیان ساده‌تر، احتمالا زیلِنسکی، فرمانده ارتش اوکراین را یک مانع بزرگ در مسیر مدیریت بهترِ جنگ چه از منظر مقابله با روسیه و چه روان شدن و عملکرد بهترِ ارتش اوکراین ارزیابی کرده است. 

دوم اینکه اوکراین در مدت اخیر در جبهه‌های مختلف جنگ با روسیه متحمل شکست‌های سنگین و قابل‌توجهی شده است. مسأله‌ای که به زعم برخی تحلیلگران هم نتیجه سومدیریتِ میدان‌های جنگ مذکور و هم البته تضعیف شدید روند اعطای کمک های مالی و تسلیحاتی از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی به اوکراین است. 

از این رو، اینطور به نظر می‌رسد که ولادیمیر زیلِنسکی رئیس جمهور اوکراین، با عزل والری زالوژنی به نوعی سعی داشته پیامی روشن را به رده‌های مختلف نیروهای مسلح اوکراین مخابره کند و به نوعی رئیس جمهور اوکراین بر آن بوده تا ورق را در میدان‌های جنگ با روسیه برگرداند.  

پایان پیام/ت

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول