اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

واشنگتن‌پست: سخنان ترامپ علیه ناتو بر بی‌اعتمادی اروپا به آمریکا دامن زد

روزنامه واشنگتن پست در پی اظهارات جنجالی «دونالد ترامپ» نامزد انتخابات پیش روی ریاست جمهوری آمریکا مبنی بر تشویق روسیه برای حمله به اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در صورت نپرداختن هزینه‌های این پیمان نظامی، از افزایش بیم و نگرانی در اروپا نوشت و قابل اعتماد بودن آمریکا را زیر سؤال برد.

واشنگتن‌پست: سخنان ترامپ علیه ناتو بر بی‌اعتمادی اروپا به آمریکا دامن زد

فارس‌پلاس؛ دیگر رسانه‌ها- اظهارات اخیر ترامپ در مورد متحدان ناتو، علاوه بر خشمگین کردن کشورهای عضو، بار دیگر به ترس آنها دامن زده است.

به نوشته این روزنامه پرشمارگان آمریکایی، هرچند برخی مقام ها صحت ادعای ترامپ مبنی بر تهدید وی به تشویق روسیه برای حمله به اعضای اروپایی ناتو را مورد تردید قرار داده اند، اما این اظهارات روز گذشته رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده علاوه بر واشنگتن در کشورهای اروپایی بازتاب‌های گسترده‌ای داشته و به نگرانی ها مبنی بر مورد اعتماد بودن آمریکا در صورت روی کار آمدن دوباره ترامپ دامن زده است.

ترامپ دیروز یکشنبه در یک گردهمایی تبلیغاتی در ایالت کارولینای جنوبی گفت: «رئیس جمهوری یک کشور بزرگ به من گفت که اگر ما پول ندهیم و روسیه به ما حمله کند، از ما حافظت می‌کنید؟ من هم در جواب گفتم: شما پولی ندادید و تخلف می کنید. نه، من از شما محافظت نمی کنم. در واقع، آنها را تشویق می‌کنم که هر کاری می‌خواهند انجام دهند». ترامپ پس از این اظهارات با تشویق بسیار حاضران روبرو شد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و رقیب انتخاباتی ترامپ، اندکی پس از این سخنرانی، این اظهارات را «وحشتناک و خالی از منطق» توصیف کرد.

واشنگتن پست در ادامه نوشت: این نخستین بار نیست که ترامپ از آنچه به‌عنوان بهره رایگان کشورهای اروپایی از قابلیت های نظامی آمریکا می‌داند، انتقاد کرده است. وی در زمان ریاست جمهوری خود هم بارها کشورهای اروپایی عضو ناتو را مورد انتقاد قرار داده و از آنها خواسته بود افزایش هزینه های دفاعی خود را متقبل شوند. اما ادعاهای اخیر وی حتی در مقایسه با انتقادات پیشین هم قابل مقایسه نیست.

مارکو میکلسون رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان استونی در واکنش به اظهارات ترامپ گفت: «متأسفانه سخنرانی ترامپ تعجب آور نبود. کارزار انتخاباتی وی هم در حال حاضر تائید می کند که وی نگرش عاری از مسئولیت خود را نسبت به متحدان تغییر نداده است. او ابزار بسیار مناسبی برای ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه است که در حال جنگ با غرب بسر می برد».

برخی دیگر از رهبران اروپایی هم اظهارات ترامپ را تهدید امنیتی برای قاره اروپا دانستند.

نوربرت روتگن قانونگذار ارشد آلمانی و از معاونان آنگلا مرکل صدراعظم پیشین آلمان در واکنش به این اظهارات نوشت: «اروپا باید برای ایستادگی روی پای خود آماده شود. همه باید فیلم سخنرانی ترامپ را ببینند و بفهمند که اروپا به زودی راهی جز دفاع از خود نخواهد داشت. ما باید این را مدیریت کنیم، زیرا هر چیزی غیر از این، به معنای تسلیم است!»

همزمان جیسون میلر از مقام های ستاد انتخاباتی ترامپ در واکنش به این انتقادات، ضمن نسبت دادن واکنش‌های سرزنش‌کننده به دموکرات ها، گفت: «ترامپ از متحدان خواست تا در ازای پرداخت هزینه‌های ناتو، می توانند مخارج را افزایش دهند. اما جو بایدن به آنها اجازه داده است تا از پول مالیات دهندگان آمریکایی استفاده کنند. وقتی هزینه های دفاعی خود را پرداخت نمی کنید، تعجب آور نیست که با درگیری های بیشتری روبرو شوید».

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو که به تازگی از واشنگتن دیدار کرده بود، در همین زمینه گفت: «این ائتلاف آماده و قادر به دفاع از همه متحدان است. هرگونه حمله به ناتو با واکنش یکدست و نیرومند ائتلاف روبرو می شود».

وی در عین حال نسبت به زیر سوال بردن دفاع جمعی این پیمان نظامی هشدار داد و افزود: «هر گونه اظهارنظر در مورد اینکه متحدان از یکدیگر دفاع نخواهند کرد، تمام امنیت ما از جمله آمریکا را تضعیف می‌کند و سربازان آمریکایی و اروپایی را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد. من انتظار دارم صرف نظر از اینکه چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز می شود، واشنگتن، متحد قوی و متعهد ناتو باقی بماند».

در این میان برخی هم حزبی های ترامپ نیز ضمن ابراز نومیدی از اظهارات رئیس جمهوری پیشین آمریکا از وی انتقاد کردند.

سناتور مارکو روبیو در یک مصاحبه تلویزیونی با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت که ترامپ فقط «داستان می‌گوید» و عضو شورای روابط خارجی نیست و مانند یک سیاستمدار صحبت نمی کند.

نیکی هیلی سفیر سازمان ملل در زمان ریاست جمهوری ترامپ و رقیب وی در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو نیز گفت که در صورت انتخاب به عنوان رئیس جمهوری آمریکا، به تعهدات ایالات متحده در قبال ناتو احترام می گذارد و هرگز در کنار مجرمان نمی ایستد.

به گزارش ایرنا، وی که این اظهارات را در مصاحبه با شبکه خبری سی‌بی‌اس ارائه می کرد، افزود: هرگز در کنار کسی که به کشوری دیگر حمله کرده و نیم میلیون نفر به خاطر حمله پوتین کشته یا زخمی شده اند، نمی ایستد.

پایان پیام/ت

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول