اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر شیلات خراسان‌رضوی

سرانه مصرف ماهی در خراسان‌رضوی از میانگین کشوری کم‌تر است

خبرگزاری فارس: مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی گفت:‌ در حال حاضر سرانه مصرف ماهی در خراسان‌رضوی به ازای هر نفر 5.5 کیلوگرم است که این مقدار از میانگین کشور کم‌تر است.

سرانه مصرف ماهی در خراسان‌رضوی از میانگین کشوری کم‌تر است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمدرضا مهدی‌زاده ظهر امروز در نشستی مطبوعاتی که در سالن اجتماعات اداره‌کل جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی برگزار شد با اشاره به تاریخچه شیلات در استان خراسان‌رضوی اظهار داشت: شیلات در استان از سال 66 و در همان سال‌های اولیه تشکیل وزارت جهاد سازندگی با عنوان واحد آبزیان در خراسان‌رضوی به صورت محدود فعالیت خود را آغاز کرد.

وی افزود: سپس در سال 74 به عنوان نمایندگی شیلات خراسان مباحث پرورش آبزیان در منابع آب‌های داخلی استان را انجام می‌داد و در سال 78 با ارتقای تشکیلاتی به صورت اداره‌کل شیلات خراسان در قالب ادارات و واحدهای تخصصی آموزش و ترویج، تولید و پرورش، مهندسی آبزیان، بهداشت و تغذیه، بازاریابی و صنایع شیلاتی و روابط عمومی و طرح برنامه در راستای توسعه و گسترش فعالیت‌های شیلاتی اقدامات بسیاری را انجام داده است.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: در همین راستا در سال 85 با ادغام اداره‌کل شیلات در سازمان جهاد کشاورزی استان سطح تشکیلاتی این اداره‌کل به مدیریت شیلات و امور آبزیان تغییر پیدا کرد.

وی با اشاره به برخی از وظایف این مدیریت، افزود: اعمال قانون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آبزی جمهوری اسلامی و تحقق استراتژی‌های دولت در زیربخش شیلات، برنامه‌ریزی در راستای توسعه همه‌جانبه و پایدار، تامین امنیت غذایی و ارتقای بهره‌وری از منابع آبی و عوامل و نهاده‌ها در تولید آبزیان از جمله وظایف این مدیریت است.

وی در ادامه با اشاره به برنامه این مدیریت در سال 91 اذعان داشت:‌ ایجاد زیرساخت‌های لازم در راستای تسریع در روند رشد تولیدات از طریق مکانیزه کردن مراکز پرورش ماهی، ایجاد تعاونی‌های تولید در سطح شهرستان‌های خراسان‌رضوی، واگذاری صدور مجوز به سازمان‌های نظام مهندسی و منابع طبیعی در راستای اجرای اصل 44، ترویج فرهنگ مصرف آبزیان، الگوسازی در استفاده از انرژی‌های نو و توسعه آبزی‌پروری در استخرهای دومنظوره ذخیره آب کشاورزی از جمله برنامه‌های مدیریت امور شیلات در سال 91 است.

مهدیزاده در ارتباط با طرح بهبود و افزایش تولیدات آبزیان در سال 91، گفت: افزایش 4 هزار و 400 تنی تولید ماهی در قالب پروژه‌های ترویج و توسعه مکانیزاسیون و استفاده از انرژی‌های نو، ترویج گونه‌های جدید آبزیان، ماهی‌دار کردن منابع آبی و بهینه‌سازی عرضه ماهیان پرورشی از جمله برنامه‌های طرح بهبود و افزایش تولیدات آبزیان در سال 91 است.

وی در ادامه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حال حاضر سرانه مصرف ماهی در خراسان‌رضوی به ازای هر نفر 5.5 کیلوگرم است، اظهار داشت:‌ این سرانه نسبت به میانگین کشوری که 5/8 کیلوگرم برای هر نفر است، هنوز بسیار پایین می‌باشد.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی  ادامه داد: البته میزان مصرف رشد نسبی خوبی داشته است، به ویژه مصرف قزل‌آلا بسیار در میان مردم جا افتاده و هم‌اینک متوسط مصرف سالانه آبزیان استان حدود 35 هزار تن است که تولید ما کم‌تر از یک پنجم آن است.

وی تاکید کرد: هم‌چنین تولید آبزیان استان در سال 90، 4 هزار و 78 تن بود که نسبت به سال قبل 17 درصد و نسبت به برنامه پنجم 3/5 درصد رشد داشته است.

مهدیزاده در خاتمه با بیان اینکه 17 مرکز تکثیر پرورش ماهیان زینتی در استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: پرورش ماهیان زینتی برای کسانی که به اشتغال خانگی علاقه دارند فعالیتی مناسب است که در این‌باره تسهیلاتی نیز به افراد تعلق خواهد گرفت، در همین راستا در سال گذشته حدود 2.5 میلیون قطعه ماهی زینتی و 160 هزار قطعه گیاه زینتی نیز در استان تولید شده است.

انتهای پیام/ی10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول