اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

ارائه مباحث ایثار و شهادت در قالب طرح «در مسیر فردا» برای دانش‌آموزان

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌غربی گفت: مباحث مربوط به حوزه ایثار و شهادت در قالب طرح «در مسیر فردا» برای دانش‌آموزان نخبه و ممتاز ارائه می‌شود.

ارائه مباحث ایثار و شهادت در قالب طرح «در مسیر فردا» برای دانش‌آموزان

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، قشر بانوان یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه محسوب می‌شود و این امر نیاز جامعه برای بررسی جایگاه واقعی بانوان در جامعه و ارائه راهکارهای اصولی برای ارتقای جایگاه این قشر را چند برابر می‌کند.

در دوران کنونی و در شرایطی که نظام‌های لیبرال و سایر حکومت‌های غالب بر جهان سیاست، زن را به عنوان ابزاری در اختیار جنس مخالف می‌دانند، مسئولان و دولتمردان نظام اسلامی ایران با برنامه‌ریزی‌های مدون سالانه در پی بازیابی جایگاه و مقام و منزلت زن هستند.

البته این احساس تکلیف برگرفته از آیات و روایات اسلامی بوده و هیچ گونه دخالت فردی و قبیله‌ای در آن وجود ندارد؛ بنابراین اجرای هرگونه مراسمی تنها به منظور بازشناسی جایگاه بانوان در میان اعضای جامعه و همچنین بازیابی هویت گمشده زنان در جوامع غربی است. برنامه‌های مختلف با مضامین دینی و علمی برگرفته از دین مبین اسلام، همایش‌ها و گردهمایی‌های مختلف ویژه بانوان و اردوهای مختلف از جمله برنامه‌هایی است که در چند سال اخیر در استان‌های مختلف و به تبع آن در آذربایجان‌غربی برگزار می‌شود. به منظور اطلاع دقیق از این طرح‌ها و همچنین کسب اطلاعات در خصوص نحوه اجرا و مشارکت نهادهای مختلف در برگزاری چنین برنامه‌هایی سراغ مریم دهقان مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری آذربایجان‌غربی رفتیم تا پاسخ سؤالات خود در این خصوص را جویا شویم:

به عنوان سؤال نخست لطفا شرح مختصری از فعالیت‌های انجام شده در طول سال‌های گذشته را ارائه کنید؟

در سال‌های گذشته بانوان شاغل در ادارات و نهادهای مختلف با بهره‌گیری از توانمندی‌های خود در بخش‌های مختلف برنامه‌های متنوعی همانند یادواره‌های شهدای زن، طرح‌های ملی و استانی همانند «در مسیر فردا» و «رحمت» و همچنین برنامه‌هایی با مضامین دینی، علمی و معرفتی را با موفقیت تمام به مرحله اجرا درآورده‌اند.

از ابتدای سال تاکنون چه برنامه‌هایی در استان برگزار شده و تا پایان سال چه برنامه‌هایی تدارک دیده شده است؟

با توجه به رابطه تنگاتنگ اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری با امور بانوان ادارات و نهادهای مختلف آذربایجان‌غربی، از ابتدای سال تاکنون برنامه‌های مختلف در سطح پایگاه‌ها و حوزه های بسیج و همچنین سازمان‌های مردم نهاد استان برگزار شده که شاید بتوان برگزاری طرح «در مسیر فردا» به همت آموزش و پرورش استان را یکی از طرح‌های موفق در این زمینه خواند. البته این طرح هم اکنون نیز در حال اجرا بوده و تا آغاز سال تحصیلی جدید نیز ادامه خواهد داشت.

تا پایان سال نیز کنگره زنان شهیده آذربایجان‌غربی به همت بسیج جامعه زنان سپاه شهدای استان در ارومیه برگزار خواهد شد که این طرح در قالب برگزاری کنگره ملی زنان شهیده انجام می‌شود.

همچنین طرح «رحمت» به عنوان یکی از طرح‌های موفق کشوری در بخش بانوان از طرح‌هایی است که تا پایان سال در مناطق مختلف آذربایجان‌غربی به مرحله اجرا در خواهد آمد.

اندکی در خصوص جزئیات کنگره زنان شهیده استان توضیح دهید؟

این کنگره با تلاش بسیج جامعه زنان سپاه شهدای استان و بر اساس ابلاغیه بسیج جامعه زنان کشور در اسفندماه جاری برگزار می‌شود که در نظر داریم خانواده شهدای زن استان در این مراسم حضور یافته و تجدید میثاقی با شهدای شهرستان‌های مختلف به عمل آید. در همین راستا از ابتدای سال تاکنون یادواره‌هایی در سطح پایگاه‌ها و حوزه‌های مقاومت بسیج سراسر استان برگزار شده و در قالب این برنامه‌ها از خانواده‌های معزز شهدا برای حضور در کنگره استانی دعوت به عمل آمده است. همچنین اکیپ‌های مختلف با حضور مسئولان شهرستانی و استانی در منازل خانواده شهدای زن حضور یافته و از آن‌ها برای حضور در کنگره دعوت کرده‌اند. در این ارتباط شهدای شاخص زن استان نیز به همت بسیج جامعه زنان سپاه شهدا شناسایی شده‌اند و اسامی شهدای ترور نیز با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران استان در دست جمع‌آوری است.

از برنامه‌های جنبی این کنگره هم اطلاعاتی در دسترس دارید؟

مهم‌ترین برنامه جنبی این کنگره پرده‌برداری از یادمان زنان شهیده استان است که به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، سپاه شهدای استان و استانداری آذربایجان‌غربی ساخته شده و در شهرستان ارومیه نصب خواهد شد.

آذربایجان‌غربی چند شهیده دارد و آیا تاکنون اقداماتی برای جمع‌آوری مدارک مربوط به این شهدا انجام گرفته است؟

استان آذربایجان‌غربی به عنوان یکی از استان‌های مهم در جنگ تحمیلی و هم مرزی با کشور عراق در دوران جنگ تحمیلی بیش از 700 شهیده تقدیم انقلاب کرده که از این نظر پس از استان خوزستان در رتبه دوم قرار دارد.

اما در زمینه اقدامات انجام شده برای جمع‌آوری اطلاعات شهدای زن استان متأسفانه به دلیل ناآشنا بودن برخی خانواده و همچنین عدم همکاری برخی خانواده‌های دیگر با مسئولان تاکنون موفق به جمع‌آوری مدارک تعداد اندکی از این شهدا شده‌ایم.

در زمینه «طرح در مسیر فردا» و جامعه هدف این طرح نیز توضیحاتی ارائه دهید؟

این طرح ویژه دانش‌آموزان دختر مقطع اول دبیرستان تدارک دیده شده و از سال 85 به صورت تابستانی در استان در حال برگزاری است. امسال نیز این طرح با بهره‌گیری از اساتید مجرب و نامی حوزه علمیه قم برگزار می‌شود که مرحله اول آن در شهرستان میاندوآب ویژه دانش آموزان جنوب استان برگزار شده و هم اکنون نیز مرحله دوم ویژه دانش آموزان مرکز و شمال استان در محل پادگان حر خوی برگزار می‌شود. نحوه برگزاری این طرح در سال جاری با سال‌های گذشته تفاوت چشمگیری دارد و آن به دلیل افزوده شدن مباحث حوزه ایثار و شهادت به طرح و همچنین برگزاری طرح در اماکن آموزش نظامی است.

تعداد شرکت‌کنندگان در طرح چند نفر است و درصد رضایت آن‌ها از برگزاری برنامه‌ها تا چه حد بوده است؟

این طرح در سه روز و با میانگین حضور 200 تا 250 دانش آموز برگزار می‌شود که امید است در پایان دوره‌ها آماری نزدیک به 2 هزار نفر را استخراج کنیم. در زمینه رضایت‌مندی دانش آموزان از طرح نیز بر اساس نظرسنجی‌های سال‌های گذشته بیشتر دانش آموزان درخواست داشتند که اساتید به کار گرفته شده از میان بانوان انتخاب شوند تا رابطه بهتری با دانش آموزان برقرار کنند. در همین راستا در سال جاری بیشتر اساتید طرح از میان بانوان حوزه علمیه قم هستند. از برنامه‌های جالب توجه دانش آموزان نیز می‌توان به برگزاری برنامه «نشستی با ستارگان» اشاره کرد که به دلیل تشریح دوران جنگ تحمیلی و اعزام نیروها از پادگان محل برگزاری طرح مورد استقبال تمام حاضرین در طرح قرار گرفته است.

برگزاری این طرح چه مشکلات و نواقصی دارد؟

بر اساس تجارب سال‌های قبل اجرای طرح بازخورد مناسبی میان قشر دانش آموزان داشته بر خلاف این که در برگزاری طرح کاستی‌هایی هم بوده که مهم‌ترین آن‌ها نبود استاد بومی و همچنین اردوگاه مناسب برای اسکان دانش آموزان بوده است.

هدف از برگزاری این طرح چیست و به نظر شما تاکنون در راه رسیدن به هدفتان تا چه حد موفق عمل کرده‌اید؟

مهم‌ترین هدف برگزاری طرح «در مسیر فردا» این است که نیازهای جامعه دختران را شناسایی کرده و در محیطی صمیمی به آن‌ها پاسخ داده شود تا شاهد رشد سالم مادران فردای جامعه باشیم. به نظر مسئولان برگزاری طرح تاکنون در راه رسیدن به هدف اصلی موفق عمل کرده‌ایم هرچند که هنوز راه طولانی و درازی در پیش داریم.

ضمن تشکر از توضیحات شما، به عنوان آخرین سؤال نتیجه مذاکرات برای اجرای طرح «رحمت» میان دانشجویان به کجا رسید؟

این طرح بر اساس ابلاغیه دفتر امور بانوان نهاد ریاست جمهوری تنها برای بانوان خانه‌دار و شاغل ترتیب داده شده است که در پی درخواست استان‌های مختلف شاخه دانشجویی آن در دست تدوین است.

البته در سطح استانی نیز در نظر داریم طی مذاکراتی با سازمان بسیج دانشجویی استان و با همکاری حوزه علمیه خواهران برنامه‌هایی را در راستای آگاه‌سازی جوانان در خوابگاه‌های دانشجویی دختران برگزار کنیم.

--------------------------------

گفت و گو از سجاد امیرکردلر

--------------------------------

انتهای پیام/ل10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول