اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

رئیس کل بانک مرکزی استعفا داد

خبرگزاری فارس: دکترمحمد علی مولوی رئیس کل بانک مرکزی ایران به علت کسالت و بیماری از روز سه شنبه 15آبانماه در بانک مرکزی حضور نیافته است . وی در همین تاریخ استعفای خود را به علی اردلان وزیر اقتصاد و دارایی تقدیم کرده است

رئیس کل بانک مرکزی استعفا داد

رخدادهای 19آبان 1358

چکیده

رهبرانقلاب امروز نماینده پاپ را که برای میانجیگری به ایران آمده است به حضور پذیرفته و خطاب به وی فرمودند : اگر حضرت عیسی بودند کارتر را استیضاح می کردند . امام خمینی همچنین از پاپ خواستند رئیس جمهورآمریکا را مورد بازخواست قرار دهند . رهبر انقلاب همچنین در مورد تهدید آمریکا به جنگ و تحریم اقتصادی ایران فرمودند :  اگر امر دایر بشود بین اینکه آبروی ما حفظ بشود یا شکممان سیر بشود، ما ترجیح می‎دهیم که آبرویمان حفظ بشود، شکممان گرسنه باشد.

در جلسه امشب شورای انقلاب تکلیف چند وزارتخانه بصورت قطعی تعیین شد ، بر اساس تصمیم شورای انقلاب عضویت مهندس بازرگان در شورا مورد تائید قرار گرفت . گفتنی است در جلسه فردا قرار است اعلام شود موسوی خوئینی ها ، لاهوتی و بازرگان به عضویت شورای انقلاب پذیرفته شده اند .

جبهه ملی امروز در پیامی ضمن انتقاد از شورای انقلاب خواستار نصب نخست وزیر از سوی امام و تشکیل شورای تفاهم ملی شدند .

سفارت آمریکا در مسکو از دولت شوروی درخواست کرده است که هرگونه کمک ممکن را برای آزاد شدن آمریکاییان گروگان گرفته شده در تهران به عمل آورد .

خبر دیگر اینکه شورای امنیت به اتفاق آرا به دبیرکل سازمان ملل متحد ماموریت داده است راه حلی برای ماجرای گروگان گیری از طریق مذاکره پیدا کند .

وزارت امور خارجه با انتشار بیانیه ای آزمایش اتمی آفریقای جنوبی را که با کمک رژیم صهیونیستی صورت گرفته است محکوم کرد .

از سوی دادستان کل انقلاب اسلامی ایران اطلاعیه ای به وزارت خارجه تسلیم و طی آن خواسته شده به شاه مخلوع اخطار شود که هر چه زودتر خود را به دادسرای انقلاب اسلامی تهران معرفی کند .

کارکنان 2شرکت حفاری نفت آمریکایی در منطقه نفتی جنوب (اهواز)در پایان مهلتی که برای تاسیس شرکت ملی حفاری نفت ایران داده بودند این شرکتها را ملی اعلام کردند .

سخنگوی سپاه پاسداران ارومیه نیز گفت : به دنبال درگیری های چند روز گذشته در اشنویه هم اکنون این شهر به دست مهاجمین افتاده و پریشب بر اثر حمله مهاجمین به یگانهای ژاندارمری یک تانگ به علت اصابت خمپاره از کار افتاد .

در حالی که دیپلمات های آمریکایی از روز 13آبان گروگان دانشجویان مسلمان در خط امام هستند کاردار سفارت آمریکا در وزارت خارجه به سر می برد و به گزارش رادیو صدای آمریکا مذاکراتی با بنی صدر سرپرست وزارت خارجه داشته است .

پیام رهبر مسلمانان جهان به رهبرکاتولیک ها / کارتر را استیضاح کنید

رهبر انقلاب امروز در دیدار با اسقف هانیبال بوگینینی فرستاده پاپ که با حضور بنی صدر سرپرست وزارت امورخارجه صورت گرفت انتظارات مستضعفین جهان از پاپ را تبیین کردند . اهم بیانات امام خمینی در این دیدار عبارت است از :

پاپ در این 50سال کجا بوده ؟!

1- چه شده است که ما پنجاه سال کشته دادیم؛ کشته‎های دستجمعی، در حبس بودیم؛ حبسهای غیرانسانی که بهترین افراد این ملت را در آنجا شکنجه‎های غیرانسانی می‎دادند، و یک میانجیگری در کار نبود. و آقای پاپ اعظم به فکر این نیفتادند که از این ملت مستضعف پشتیبانی کنند، یا لااقل میانجیگری کنند که ایشان دست از سر این مستضعفین بردارند.

چه جوابی به مردم می توان داد ؟!

2- من نمی‎توانم باور کنم که واتیکان بی‎خبر بوده است از این مسائل. و نمی‎دانم این نقطه ابهام را چه بکنم؟ اگر ملت ما از من پرسید که روحانیت مسیح، موافق است با این جنایاتی که اینها کردند، من چه جواب به اینها بدهم؟

حاضریم دادگاه شاه با حضور نمایندگان پاپ و کارتر در ایران برگزار شود

3- ما برای اینکه احترامی به مقام پاپ گذاشته باشیم حاضریم که ایشان را بیاورند در مملکت ما و آقای پاپ هم بفرستند نمایندگانی در اینجا. و هر کس هم می‎خواهد نمایندگانی بفرستند در اینجا. و یک دادگاهی که هست و الآن دعوت کرده است او را به دادخواهی، در حضور نمایندگان پاپ و نمایندگان هر کس، حتی نماینده بدترین دشمن ما ـ که عبارت از کارتر است ـ بیایند و محاکمه کنند اینها را. و هر طوری که مَحْکَمه حکم کرد ما همانطور، ملت ما حاضر است.

ما بنای تحمیل بر ملت نداریم

4- ما بنای بر این نداریم که یک تحمیلی به ملتمان بکنیم. و اسلام به ما اجازه نداده است که دیکتاتوری بکنیم. ما تابع آرای ملت هستیم. ملت ما هر طور رأی داد ما هم از آنها تبعیت می‎کنیم. ...... بله ممکن است گاهی وقتها ما یک تقاضایی از آنها بکنیم؛ تقاضای متواضعانه، تقاضایی که خادم یک ملت از ملت می‎کند. لکن اساس این است که، مسئله دست من و امثال من نیست.

پاپ کارتر را استیضاح کند

5- در هر صورت ما حرف غیرمشروع نداریم. حرفی داریم که هر جای دنیا ببرید، الاّ پیش کارتر، حرف مقبول است، حرف صحیح است. جنایتکار ما را بردید نگه دارید، بدهید دست ما... محاکمه‎اش می‎کنیم؛ محاکمه به عدالت. بفرستند نمایندگان را و ما با عدالت محاکمه می‎کنیم. اگر ما خلاف گفتیم، ایشان را باز بیاورند و بنشانند به تخت سلطنت، و مردم هم تبعیت کنند! و چنانچه او خلاف گفته، و آقای کارتر خلاف می‎گویند، شما آقای کارتر را به حسب نفوذ معنوی که دارید استیضاح کنید.

پاپ به فکر ملت مسیح باشد

6- آقای پاپ باید به فکر ملت مسیح باشد، به فکر همه ملتهای مستضعف باشد، به فکر آبروی مسیحیین باشد. این طور اشخاصی که به اسم مسیح دارند یک همچو کارهای خلاف مسیر مسیح را انجام می‎دهند، آقای پاپ باید اعلام کنند.

اگر عیسی مسیح بود کارتر را استیضاح می کرد

7- من به شما آقای پاپ عرض می‎کنم که اگر عیسی مسیح امروز بود؛ کارتر را استیضاح می‎کرد. اگر عیسی مسیح بود ما را از چنگال این دشمن خلق و دشمن بشر نجات می‎داد. و شما نماینده ایشان هستید، و شما باید همان کاری که مسیح می‎کند بکنید.

این که می گویند قبل از مسلمان ایرانی هستیم کفر است

8- این که بعضی [بختیار]می گویند ما اول ایرانی هستیم بعد مسلمان این کفر است ...

ما نه از جنگ می ترسیم و نه از تحریم /ملت ما از شهادت استقبال می کند

9- ما نه از اقدام نظامی می‎ترسیم و نه از محاصره اقتصادی. اما از او نمی‎ترسیم برای اینکه ما شیعه یک ائمه‎ای هستیم که آنها شهادت را استقبال می‎کردند، ملت ما هم امروز شهادت را استقبال می‎کند. فرضاً که آقای کارتر بتواند نظامی بیاورد اینجا، با اینکه نمی‎تواند همچو کاری بکند، دخالت نظامی بکند، نمی‎تواند بکند، فرض می‎کنیم که خیر، تفاهم کنند این اَبَرقدرتها که به ایران نظامی بفرستند، ما سی و پنج میلیون جمعیت داریم که اینها بسیاریشان، بسیار زیادشان، آرزوی شهادت می‎کنند. ما با این سی و پنج میلیون به میدان می‎رویم. بعد که ما همه شهید شدیم، خودتان با ایران هر کاری می‎خواهید بکنید، از این ما نمی‎ترسیم، ما مرد جنگیم، ما مرد مبارزه هستیم.

اگر امر دایر شود به حفظ آبرو و سیر شدن شکم ...

10- اگر امر دایر بشود بین اینکه آبروی ما حفظ بشود یا شکممان سیر بشود، ما ترجیح می‎دهیم که آبرویمان حفظ بشود، شکممان گرسنه باشد.(1)

سه عضو جدید شورای انقلاب تعیین شدند

در جلسه امشب شورای انقلاب تکلیف چند وزارتخانه بصورت قطعی تعیین شد ، بر اساس تصمیم شورای انقلاب عضویت مهندس بازرگان در شورا مورد تائید قرار گرفت .

آیت الله دکتر بهشتی در باره جلسه عصر امروز این شورا که تا ساعت 11شب طول کشید گفت : آقای بازرگان عضو شورای انقلاب خواهند ماند چون ایشان از اول عضو شورا بوده اند . آیت الله موسوی اردبیلی نیز در مورد ادغام وزارتخانه ها گفت : این کار صورت نخواهد گرفت چون ما فرصت اندکی داریم و در این مدت کوتاه برنامه ها همان مواردی است که رهبر انقلاب بر عهده ما گذاشته اند . (2)

گفتنی است در جلسه فردا قرار است اعلام شود موسوی خوئینی ها ، لاهوتی و بازرگان به عضویت شورای انقلاب پذیرفته شده اند . (3)

جبهه ملی خواستار تشکیل شورای تفاهم ملی شد

جبهه ملی امروز در پیامی تاکید کرد : در این زمان که موج احساسات و هیجان علیه امپریالیسم آمریکا سراسر کشور را فراگرفته و مبارزه برای طرد نفوذ استعمار و نابودی امپریالیسم به عنوان شعار روز در همه نقاط میهن ما طنین افکنده است و تا مرحله اشغال سفارت آمریکا بوسیله گروهی از جوانان پرشور میهن پیش رفته است شوق انقلابی باید در جهت دگرگونی بنیادهای اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی بکار برده شود .

انقلاب روزی به ثمر می رسد که نهادهای امپریالیستی در هم ریزد

جبهه ملی ایران معتقد است که انقلاب بزرگ ملی و اسلامی ایران در مرحله سازندگی روزی به ثمر خواهد رسید که نهادهای تسلط امپریالیزم را درهم ریزد و امکان بازگشت ضد انقلاب و یا برقراری هرگونه استبداد را از میان بردارد .

اعضای شورای انقلاب تاکنون گمنام بوده اند !

جبهه ملی در ادامه با توجه به آخرین سخنرانی مهندس بازرکان نخست وزیر سابق نوشته است : اکنون شورای انقلاب بجای دولت موقت زمام امور را بدست گرفته است ، شورایی که اعضای آن تاکنون از ملت گمنام و مخفی بوده اند .

جبهه ملی ادامه داد : ما به توانایی شو رای انقلاب در غلبه بر مشکلات اطمینان نداریم .

در ادامه بیانیه جبهه ملی آمده است : مجازات مجرمان رژیم گذشته باید قاطعانه انجام گیرد و پاکسازی بر اساس ضوابط صحیح و مدارک روشن در سطوح مختلف اداری و سازمانی صورت پذیرد ولی انتقامجویی و تصفیه حسابهای خصوصی باید محکوم گردد .

تعیین نخست وزیر و تشکیل شورای تفاهم ملی

جبهه ملی در ادامه پیشنهاد داد : رهبری انقلاب نخست وزیر مسئول اداره امور کشور را انتخاب فرمایند و همچنین حکم تشکیل شورای تفاهم ملی مرکب از نمایندگان مراجع عالیقدر تقلید و سازمانهای سیاسی صنفی کشور و رجال ملی نیکنام و مجرب مملکت و معتمدان استانها و قشرهای مختلف مردم و اقلیت های مذهبی را صادر فرمایند . (4)

آمریکا از شوروی درخواست کمک کرد

بحران ناشی از گروگان گیری و اشغال سفارت آمریکا بوسیله دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در تهران کماکان حادترین و بی سابقه ترین مشکل ساکنان کاخ سفید واشنگتن و طراحان و مجریان سیاست خارجی آمریکا را بخود مشغول کرده است .

سفارت آمریکا در مسکو از دولت شوروی درخواست کرده است که هرگونه کمک ممگن را برای آزاد شدن آمریکاییان گروگان گرفته شده در تهران به عمل آورد . هنوز مشخص نیست که شوروی چه پاسخی به این درخواست داده است .سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که آمریکا از اتحاد شوروی خواسته است از تفسیرهای مطبوعاتی کاملا غیر قابل قبول درباره اشغال سفارت آمریکا در تهران خودداری کند .

خبردیگر اینکه ویلیام وایت هرست نماینده ویرجینیا در کنگره آمریکا در رابطه با موضوع پیش آمده بین ایران و آمریکا به مجلس نمایندگان این کشور پیشنهاد داد که آمریکا قطع روابط خود با ایران را مورد بررسی قرار دهد و از بارگیری و ارسال کلیه کالاها از جمله مواد غذایی به ایران خودداری کند .

خبر دیگر اینکه شورای امنیت به اتفاق آرا به دبیرکل سازمان ملل متحد ماموریت داده است راه حلی برای ماجرای گروگان گیری از طریق مذاکره پیدا کند .از سوی دیگر کارتر و بسیاری از خانواده های گروگان های آمریکایی در پیامی مشترک از آمریکایی ها خواستند از هر اقدامی که ممکن است امنیت 60گروگان را که از هفت روز پیش در سفارت آمریکا زندانی شده اند به خطر انداز خودداری کنند .

از آمریکا خبر می رسد دانشجویان ایرانی که علیه اقامت شاه در این کشور و نیز سیاست های دولت کارتر علیه ایران راهپیمایی می کنند مورد توهین و گاهی هم بدرفتاری قرار گرفته اند.(5)

ایران آزمایش اتمی آفریقای جنوبی را محکوم کرد

وزارت امور خارجه با انتشار بیانیه ای آزمایش اتمی آفریقای جنوبی را که با کمک رژیم صهیونیستی صورت گرفته است محکوم کرد .

در بخشی از بیانیه وزارت خارجه آمده است : رژیم نژاد پرست آفریقای جنوبی دست به یک آزمایش اتمی زده است ، این آزمایش به دستیاری و مساعدت کشورهای غربی و اسرائیل غاصب صورت گرفته است یکبار دیگر توطئه های بین المللی را برای سرکوب جنبش خلق های تحت ستم آفریقا و استمرار بقای رزیم نژاد پرست و غیر انسانی آفریقای جنوبی را برملا می سازد . (6)

احضار شاه به دادگاه انقلاب اسلامی

از سوی دادستان کل انقلاب اسلامی ایران اطلاعیه ای به وزارت خارجه تسلیم و طی آن خواسته شده به شاه مخلوع اخطار شود که هر چه زودتر خود را به دادسرای انقلاب اسلامی تهران معرفی کند .

در بخشی از این اطلاعیه آمده است : محمد رضا پهلوی فرزند رضا ، شاه مخلوع هم اکنون در آمریکا است و به اتهام کشتار هزاران تن از فرزندان بیگناه و برومند اسلام و ایران و شکنجه و حبس آنان و حیف و میل بیت المال به وسیله خود و ایادی سرسپرده اش و نیز سال ها حکومت ضد مردمی و مسلط کردن بیگانگان استعمار گر و چپاولگران بین المللی بر جان و مال ملت ایران و صدها اتهامات دیگر تحت تعقیب دادستانی انقلاب اسلامی است .

به دنبال این اطلاعیه اخطاریه ای توسط وزارت امور خارجه ایران خطاب به محمدرضا پهلوی ابلاغ و به آمریکا ارسال گردید . (7)

2شرکت حفاری نفت آمریکایی ملی اعلام شد

کارکنان 2شرکت حفاری نفت آمریکایی در منطقه نفتی جنوب (اهواز)در پایان مهلتی که برای تاسیس شرکت ملی حفاری نفت ایران داده بودند این شرکتها را ملی اعلام کردند .

کارکنان دو شرکت حفاری نفت سد کو صد ایران در نامه ای سرگشاده خطاب به ملت ایران تاکید کردند : اکنون 10ماه از انقلاب ما می گذرد و دست امپریالیسم آمریکا به برکت واقع بینی و انساندوستی رهبر بزرگ انقلاب امام خمینی از بیشتر نهادهای جامعه کوتاه شده است ما کارکنان شرکت حفاری نفت سدکو ، سد ایران با وجود کلیه وعده و وعیدهایی که از طرف مقامات مسئول به ما داده می شود هنوز تکلیفمان روشن نشده و تا این لحظه عملا برای آمریکا کار می کنیم .

در ادامه این بیانیه تاکید شده است : به همین علت با توجه به سخنان اخیر امام ما خودمان وارد عمل شده و از تاریخ 19آبان اموال شرکت های حفاری نفت سدکو و سد ایران را ملی اعلام می کنیم و چنانچه تا تاریخ 26آبان شرکت ملی حفاری نفت تاسیس نشود دست از کارخواهیم کشید . (8)

اشنویه به دست مهاجمین افتاد

سخنگوی سپاه پاسداران ارومیه گفت : به دنبال درگیری های چند روز گذشته در اشنویه هم اکنون این شهر به دست مهاجمین افتاده و پریشب بر اثر حمله مهاجمین به یگانهای ژاندارمری یک تانگ به علت اصابت خمپاره از کار افتاد . وی ادامه داد : همچنین مهاجمین در چند روز گذشته به وسیله بولدزر راهی از مرز عراق به اشنویه بازکرده اند و سلاحهای تازه به مهاجمین داخل شهر تحویل داده اند .

سخنگوی سپاه پاسداران ارومیه گفت : در پی حملات پی در پی مهاجمین به یگانهای ژاندارمری بعد از ظهر پریروز شهر اشنویه به وسیله لشکر 64ارومیه محاصره شد . وی افزود : پادگان جلدیان نیز موردحمله مهاجمین قرار گرفت و افراد ژاندارمری ضمن پاسخ به حملات مهاجمین آنان را به عقب راندند . (9)

رئیس کل بانک مرکزی استعفا داد

دکترمحمد علی مولوی رئیس کل بانک مرکزی ایران به علت کسالت و بیماری از روز سه شنبه 15آبانماه در بانک مرکزی حضور نیافته است . وی در همین تاریخ استعفای خود را به علی اردلان وزیر اقتصاد و دارایی تقدیم کرده است . (10)

گفتنی است هیئت وزیران دولت موقت 6اسفند سال گذشته بنابه پیشنهاد وزیر اقتصاد و دارایی محمد علی مولوی را به مدت 5سال به سمت رئیس بانک مرکزی منصوب نموده بود .

مذاکرات بنی صدر با کاردار آمریکا

در حالی که دیپلمات های آمریکایی از روز 13آبان گروگان دانشجویان مسلمان در خط امام هستند کاردار سفارت آمریکا در وزارت خارجه به سر می برد و به گزارش رادیو صدای آمریکا مذاکراتی با بنی صدر سرپرست وزارت خارجه داشته است . درباره نتایج این مذاکرات گزارشی منتشر نشده است . (11)

11- صحیفه امام ، جلد 11، صفحه 29

2- اطلاعات ، 20آبان 1358، صفحه 2

3- اطلاعات ، 20آبان 1358، صفحه 2

4- اطلاعات ، 19آبان 1358، صفحه 2

5- اطلاعات ، 19آبان 1358، صفحه 11

6- اطلاعات ، 19آبان 1358، صفحه 10

7- کیهان ، 19آبان 1358، صفحه 12

8- اطلاعات ، 19آبان 1358، صفحه 3

9- اطلاعات ، 19آبان 1358،صفحه 3

10- اطلاعات ، 19آبان 1358، صفحه 2

11- کیهان ، 19آبان 1358، صفحه 12، بنی‌صدر اولین رئیس جمهور ایران یکی‌ از افرادی‌ است‌ که‌ به‌ علت‌ عملکرد موذیانه‌ و ضدانقلابی‌ خود، از همان‌ آغاز، مورد توجه‌ سفارت‌ آمریکا قرار داشت‌. به‌ عنوان‌ مثال‌ در مورد انتقاد بنی‌صدر از اصل‌ولایت‌ فقیه‌ در قانون‌ اساسی‌ چنین‌ آمده‌ است‌:«اگر قرار است‌ اختیارات‌ ویژه‌ای‌ به‌روحانیون‌ داده‌ شود، پس‌ وجود احزاب‌ مستقل‌ بی‌معناست‌.»

یکی‌ دیگر از اسناد از اختلاف‌ دو ضد انقلاب‌ ـ نفوذ کرده‌ در صف‌های‌ انقلابیون‌ ـ یعنی‌ امیرانتظام‌ و بنی‌صدر حکایت‌ دارد، که‌ مطالعه‌ آن‌ جالب‌ و خواندنی‌ است‌:«میانه‌ی‌ امیرانتظام‌ با بنی‌صدر بد است‌. امیرانتظام‌ گفت‌، بنی‌صدر مزاحمی‌ است‌ که‌ دائم‌ حرف‌ می‌زند و شکایت‌ می‌کند، اما از مسؤولیت‌ گریزان‌ است‌.»

در جای‌ دیگر، جاسوسان‌ سفارت‌ آمریکا شخصیت‌ بنی‌صدر را چنین‌ می‌دانند: «او مردی‌ است‌ که‌ می‌خواهد هدایت‌ (رهبری‌) کند؛ ولی‌ در واقع‌ فقط‌ حرف ‌می‌زند. او خشک‌ و طفره‌رو است‌ و نفوذ مهمی‌ در رژیم‌ جدید دارد. به‌ نظرمی‌رسد که‌ وی‌ مجموعه‌ای‌ از اضداد است‌.»

سازمان‌ سیا برای‌ نزدیک‌ شدن ‌ به‌ بنی‌صدر، از پوشش‌ مسایل اقتصادی‌ استفاده‌ کرد ومأموری‌ با اسم‌ رمز راتر فورد ـ با اسم‌ حقیقی‌ ورنون‌ کاسین‌ ـ را که‌ در مسایل‌ اقتصادی ‌تبحر داشت‌ به‌ عنوان‌ یک‌ تاجر مهم‌ آمریکایی‌ به‌ وی‌ معرفی‌ نمود و بنی‌صدر درملاقات‌های‌ اولیه‌، خواستار تداوم‌ این‌ دیدارها می‌شود. این‌ اقدامات‌ یک‌ ماه‌ قبل‌ ازپیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و در پاریس‌ صورت‌ می‌گیرد.

بنابر اعترافات‌ یکی‌ از گروگان‌ها به‌ نام‌ تام‌ آهرن‌ ـ رئیس‌ قرارگاه‌ سیا در تهران‌ ـ یکی‌ ازجاسوسان‌ سیا که‌ خود را نماینده‌‌ یک‌ کمپانی‌ تجاری‌ معرفی‌ کرده‌ بود، در حوالی‌ 29 مرداد 1358، به‌ تهران‌ آمد و بین‌ 3 تا 5 بار با بنی‌صدر ملاقات‌ می‌کند. در آخرین‌ جلسه‌، بنی‌صدر با پیشنهاد دریافت‌ حقوق ماهیانه‌ هزار دلار، به‌ عنوان‌ مشاور اقتصادی‌ شرکت ‌تجاری‌ تحت‌ پوشش‌ سیا موافقت‌ می‌کند. آهرن‌ در پاسخ‌ به‌ این‌ سؤال‌ دانشجویان‌ که‌ آیا بنی‌صدر می‌دانست‌ طرف‌ مقابل‌ وی‌ یک‌ مأمور سیا است‌ می‌گوید: «قرار نبوده‌ که‌ به‌ بنی‌صدر در این‌ مرحله‌ گفته‌ شود، که‌ طرف‌ مقابل‌ سیا می‌باشد، لذا به‌ وی‌ گفته‌ نشده‌ بود؛ اما یک‌ مسأله‌ بود که‌ می‌تواند به‌ وی‌ این‌ برداشت‌ را داده‌ باشد که‌ عبارت‌ است‌ از: نحوه‌ی‌ پیشنهاد ماهیانه‌ (دریافت‌) هزار دلار که ‌بدون‌ انجام‌ ترتیبات‌ معمولی‌ تجاری‌ مورد پیشنهاد و توافق‌ قرار گرفت‌ ومی‌توانست‌ بیانگر آن‌ باشد که‌ مسأله‌ به‌ این‌ سادگی‌ها نیست‌.»

اما اسناد نیز دربردارنده‌‌ نکته‌های‌ جالبی‌ است‌. بنی‌صدر در اولین‌ ملاقات‌ خود با این‌ جاسوس‌ چنین‌ می‌گوید: «درباره‌‌ توانایی‌ و قدرت‌ خمینی‌ مبالغه‌ شده‌، خمینی‌ قادر نیست‌ کشور را به‌ تنهایی‌ اداره‌ کند و باید به‌ دیگران‌ تکیه‌ کند.»

مأمور سیا برداشت‌ خود را درباره‌‌ این‌ گفته‌ بنی‌صدر چنین‌ عنوان‌ کرده‌ است‌: «این‌ نظر تا حدی‌ مطابق‌ آن‌ چیزی‌ است‌ که‌ در پاریس‌ گفت‌؛ من‌ به‌ خمینی‌احتیاج‌ دارم‌، اما خمینی‌ هم‌ به‌ من‌ احتیاج‌ دارد. لحن‌ این‌ نظریه‌ به‌ نحوی‌ بود که‌ انسان‌ استنباط‌ می‌کند که‌ ل‌ ـ 1 (بنی‌صدر) فکر می‌کند نسبت‌ به‌ آنچه‌ از خمینی‌می‌توان‌ انتظار داشت‌، محدودیت‌هایی‌ وجود دارد.»

در سند دیگری‌ که‌ به‌ بررسی‌ نقاط‌ مثبت‌ و منفی‌ شخصیت‌ بنی‌صدر ـ از دیدجاسوس‌ سیا ـ پرداخته‌ می‌شود، چنین‌ آمده‌ است‌:«نکات‌ مثبت‌: 1ـ چون‌ او یک‌ توطئه‌گر (طراح‌) کهنه‌ کار است‌، اگر احساس‌ کند که‌ رژیم‌ از اهداف‌ انقلابی‌ خود دور می‌شود، یا اینکه‌ به‌ نفع‌ خودش‌ خواهد بود، ممکن‌ است‌ در آینده‌ برای‌ توطئه‌ علیه‌ رژیم‌ مانعی‌ سر راه‌ خود نبیند.

2ـ گرچه‌ او احتمالاً در حال‌ حاضر هیچ‌ مشکل‌ مالی‌ ندارد، اما باید در نظر داشته‌ باشد که ‌ممکن‌ است‌ با یک‌ تذکر کوتاه‌ به‌ خارج‌ تبعید شود و در آن‌ زمان‌ می‌تواند از کمک‌ مالی‌ ما استفاده‌ نماید.3ـ اگرچه‌ او به‌ [امام ]خمینی‌ احترام‌ می‌گذارد، اما او را مصون‌ از خطا نمی‌داند...6ـ او جاه‌طلبی‌ سیاسی‌ دارد.

نکات‌ منفی‌:... 2ـ افشاشدن‌ روابط‌ مخفیانه‌اش‌ با ما احتمالاً به‌ زندگی‌ حرفه‌ای‌ سیاسی‌ فرد مزبورخاتمه‌ خواهد داد. یقین‌ است‌ که‌ او این‌ نکته‌ را از نظر دور نخواهد داشت‌.... ما همچنان‌ به‌ استخدام‌ ل‌ ـ ا علاقه‌مند هستیم‌...»

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول