اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در دهه فجر صورت می‌پذیرد

فنس‌کشی تالاب شیرین‌سو با یک میلیارد ریال اعتبار

خبرگزاری فارس: معاون فنی اداره کل محیط زیست همدان با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست مشارکت مردم را می‌طلبد، ‌گفت: با اختصاص یک میلیارد ریال اعتبار فنس‌کشی و تثبیت مرز تالاب شیرین‌سو طی این هفته انجام می‌شود.

فنس‌کشی تالاب شیرین‌سو با یک میلیارد ریال اعتبار

سید عادل عربی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به روز ملی تالاب‌ها اظهار کرد: از مهم‌ترین فعالیت‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان در زمینه حفاظت از تالاب‌ها معرفی دو تالاب آبشینه و شیرین‌سو به عنوان تالاب‌های شکار ممنوع بوده است.

وی تأکید کرد: این سه زیستگاه محل زمستان گذرانی و زادآوری پرندگان مهاجر و بومی محسوب می‌شود و طی مطالعات صورت گرفته 51 گونه پرنده در این زیستگاه‌ها شناسایی شده که در استان همدان به صورت موقت یا دائم زیست می‌کنند.

معاون فنی اداره کل محیط زیست همدان یادآور شد: از دیگر اقدامات ما در راستای حفاظت از تالاب‌ها تثبیت مرز و فنس‌کشی حریم تالاب شیرین‌سو با یک میلیارد ریال اعتبار است که آب‌منطقه‌ای استان نیز از این امر استقبال کرده و طی ایام‌الله دهه فجر این پروژه اجرایی می‌شود.

وی با اشاره به اختصاص 500 میلیون ریال در زمینه بحث‌های آموزشی ابراز داشت: آموزش جوامع محلی در راستای مشارکت و بهره‌برداری خردمندانه از تالاب‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

عربی اظهار کرد: استقرار مدیریت زیست بومی در تالاب‌ها برای بحث‌های مطالعاتی و... نیز اهمیت ویژه‌ای دارد که باید مد نظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: از دیگر اقداماتی که در دست پیگیری است و تا پایان امسال باید اجرایی شود بحث مرکز پایش است که ما باید ساختمانی داشته باشیم که مرتب بتوانیم تالاب‌های استان را از نظر محیط زیستی، آلودگی و... پایش کنیم.

معاون فنی اداره کل محیط زیست همدان در زمینه اعتبارات اختصاص یافته گفت: 500 میلیون ریال برای سه مورد آموزش، مرکز پایش و مدیریت زیست بومی و یک میلیارد ریال نیز بابت فنس‌کشی تالاب شیرین‌سو اختصاص یافته است.

وی اضافه کرد: سازمان محیط زیست اعلام آمادگی کرده در صورتی که ما در سطح استان موفق عمل کرده و بتوانیم پروژه تعریف کنیم که قابل دفاع باشد از نظر تأمین مالی مشکلی ندارد و حمایت می‌کند.

عربی اظهار کرد: مهم‌ترین برنامه ما در ایام‌الله دهه فجر کلنگ‌زنی پروژه فنس‌کشی و تثبیت مرز تالاب شیرین‌سو است.

وی افزود: از دیگر تالاب‌های استان می‌توان به دو تالاب پیرسلمان و چم شور در اسدآباد اشاره کرد که تالاب چم‌شور تالاب فصلی و پیرسلمان نیز تالاب دائمی است.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان همدان با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای احیا و حفاظت از تالاب‌ها تصریح کرد: از مهم‌ترین اقدامات ما در این زمینه پیگیری در زمینه معرفی تالاب‌های استان به عنوان منطقه حفاظت شده است.

*هیچ یک از تالاب‌های همدان به عنوان منطقه حفاظت شده ثبت نشده است

وی یادآور شد: فقط دو تالاب استان به عنوان شکار ممنوع معرفی شده‌اند و تاکنون هیچ یک از تالاب‌ها به عنوان منطقه حفاظت شده نبوده که اجرای این مهم نیاز به مشارکت و همکاری سازمان‌هایی مربوطه دارد که در حال پیگیری است.

عربی بیان داشت: با توجه به استاندارد موجود در این زمینه هر استانی مکلف است درصد مناطق تحت مدیریت خود را به 10 درصد مساحت استانش برساند که استان همدان به دلیل کوچک بودن و بالا بودن تراکم جمعیتی از این شاخص پایین‌تر بوده و در سطح سه درصد قرار دارد.

وی اضافه کرد: اگر ما بتوانیم تالاب‌ها و چند منطقه دیگر مانند کوهستان الوند را به عنوان مناطق حفاظت شده معرفی کنیم شاخص ما بالاتر می‌رود و به هفت درصد می‌رسیم و این یک امتیاز برای استان است.

معاون فنی اداره کل محیط زیست همدان تأکید کرد: با معرفی تالاب‌های استان به عنوان منطقه حفاظت شده بهتر می‌توانیم تالاب‌ها را از نظر محیط زیستی مدیریت کنیم.

وی عنوان کرد: ما در تمام طول سال برای تالاب‌ها برنامه داریم و روز جهانی تالاب‌ها به عنوان یک نماد به خاطر اهمیت این موضوع و تنویر افکار عمومی به عنوان روز ملی تالاب‌ها معرفی شده است.

عربی با بیان اینکه تمام روزهای ما باید محیط زیستی باشد، بیان داشت: بحث حفاظت از محیط زیست مشارکت مردم را می‌طلبد.

وی با اشاره به مشکلات موجود در این زمینه افزود: شکار غیر مجاز یکی از مهم‌ترین مشکلات ما در این زمینه است که با وجود اینکه برخی مناطق شکار ممنوع معرفی شده‌اند گاهاً بعضی از افراد بدون توجه به این قضیه مبادرت به شکار می‌کنند.

معاون فنی اداره کل محیط زیست استان همدان با اشاره به شکار غیرمجاز پرندگان مهاجر اظهار داشت: این در حالی است که این پرندگان می‌توانند به عنوان یکی از شاخص‌های طبیعت‌گردی و یک جاذبه توریستی معرفی شوند.

وی تصریح کرد: از دیگر مشکلات می‌توان به بحث آلودگی منابع آب و تصرفات غیرقانونی در حریم تالاب‌ها اشاره کرد.

عربی بیان داشت: حریم اکولوژیکی تالاب‌ها صرفاً حریم مرز نیست و بعد از مرز نیز قسمت‌هایی از خشکی را نیز در بر می‌گیرد که هر ساله کشاورزان قسمتی از این حریم را شخم می‌زنند و با تکرار این امر طی هر سال تکرار حریم تالاب‌ها هر سال کوچک‌تر می‌شود.

وی در پایان سخنانش با بیان اینکه امور آب و منابع طبیعی مشارکت خوبی در زمینه حفاظت از تالاب‌ها با محیط زیست استان دارند، خاطرنشان کرد: آموزش جوامع محلی و مردم می‌تواند خیلی از مشکلات ما را در این زمینه حل کند که باید توجه خاصی به آن شود.

انتهای پیام/89006/ح40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول