اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در اثر بی‌توجهی‌ها صورت گرفته است

آثار بی‌فرهنگی بر ستون‌های میراث فرهنگی جهرم

خبرگزاری فارس: یادگار دوران ساسانی در جهرم توسط افراد نااهل به تابلو نقاشی و دفتر ثبت خاطرات تبدیل شده و آثار زشت و نازیبای بی‌هنران بر روی دیوارهای این میراث فرهنگی نقش بسته است.

آثار بی‌فرهنگی بر ستون‌های میراث فرهنگی جهرم

به گزارش خبرگزاری فارس از جهرم بر فراز تپه‌ای در جنوب این شهرستان بنایی واقع شده که به گواه تاریخ متعلق به بعد از اسلام بوده و قدمت آن به دوره ساسانیان بر می‌گردد. این بنا شباهتی به شبستان‌های مسجد دارد و شامل طاق‌های رو به شمال است.

در قسمت وسط در پشت این طاق‌ها، محوطه‌ای سرپوشیده شبیه چارسوق بازار وجود دارد و در همین قسمت است که بر روی قطعه سنگی نقش‌هایی حجاری شده و در نتیجه نام قدمگاه را به تمام این ساختمان داده است.

در بالای درگاه یکی از اطاق‌های شرقی در داخل بنا سنگی نصب شده و اشعاری از حکیم سرائی شاعر معروف جهرم بر روی آن نوشته شده است.

در این اشعار از قدمگاه به عنوان آتشکده نام برده شده، اما طبق تحقیقاتی که اداره باستان‌شناسی انجام داده آن را از بناهای بعد از اسلام می‌داند.

هرچند این بنا از بناهای اسلامی بوده، اما قرائنی در دست است که احتمال قوی می‌رود در ادوار قبل از اسلام در این نقطه آتشکده وجود داشته و بعدها به صورت فعلی در آمده، چرا که این ساختمان شبیه آتشکده‌ها یک منبع یا حوض در جنب آن داشته و یک آب انبار نیز در مجاور آن است. 

همچنین این بنا مانند آتشکده‌ها دارای یک اطاق در وسط به صورت هشت ضلعی است و علاوه بر این شواهد دارای اطاق‌های متعدد در اطراف اطاق آتش است.

با توجه به شهرت قدمگاه به عنوان آتشکده می‌توان نتیجه گرفت که این بنا با ظهور اسلام مانند هزاران بنای دیگر تغییر شکل داده و صورت اسلامی به خود گرفته است. 

قدمگاه در 11 مرداد 84 به شماره 1319 در فهرست آثار ملی قرار گرفت و این امر موجب شد تا مسئولان توجه ویژه‌ای به آن پیدا کرده و به مرمت این بنای تاریخی بپردازند، اما آنچه که پس از آن اتفاق افتاد مسئله‌ای نازیبا و زشت بود که توسط برخی افراد نااهل صورت گرفت و موجبات نگرانی و افسوس دوستداران میراث فرهنگی را به وجود آورد.

یادگار دوران ساسانی توسط این افراد نااهل به تابلو نقاشی و دفتر ثبت خاطرات تبدیل شده و آثار زشت و نازیبای بی‌هنران بر روی دیوارهای این میراث فرهنگی نقش بسته، اما در عین حال نکته قابل تاملی که مدت‌ها فکر ما را به خود جلب کرده این است که چرا تاکنون توسط مسئولان ذی‌ربط اقدامی برای برطرف شدن آثار زشت به وجود آمده در این بنای تاریخی انجام نشده است.

چرا این اثر ماندگار ملی مانند دیگر آثاری که در شهرها و استان‌های دیگر موجود است از آن حفاظت نمی‌شود تا شاهد به وجود آمدن چنین مشکلاتی برای آن باشیم.

حال از مسئولان شهرستان جهرم استدعا داریم تا در مدت باقی‌مانده به عید نوروز و در اسرع وقت این نازیبایی را از میراث فاخر دیار نخل و نارنج برداشته تا گردشگران و بازدیدکنندگان چهره کریهی از این اثر در ذهنشان نقش نبندد.

امیدواریم متولیان امر به چنین آثاری که نشانگر هویت فرهنگ والای مردم این شهرستان است گوشه چشمی داشته باشند تا این مهم به عنوان یک میراث جاویدان برای نسل‌های آینده به یادگار باقی بماند.

انتهای پیام/2448/ن30/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول