اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

در اعتراض به دستگیری ۱۱ معترض

مکزیک بار دیگر صحنه اعتراضات گسترده مردمی شد

مردم مکزیک در اعتراض به دستگیری ۱۱ نفر از دانش‌آموزان معترض به ناپدید شدن ۴۳ دانش‌آموز مدرسه «آیوتسیناپا» بار دیگر دست به تظاهرات زدند.

مکزیک بار دیگر صحنه اعتراضات گسترده مردمی شد

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در آمریکای لاتین به نقل از «تله‌سور»، هزاران نفر از مردم مکزیک روز گذشته در خیابان‌های اصلی «مکزیکوسیتی» پایتخت مکزیک راهپیمایی کردند و خواستار آزادی 11 دانش‌آموزی شدند که در 20 نوامبر (29 آبان 93) طی تظاهراتی که به منظور دفاع از 43 دانش‌آموز ناپدید شده عادی مدرسه «آیوتسیناپا» برگزار شد توسط پلیس بازداشت شده‌اند.

دادستانی کل مکزیک نیز اشاره کرد که آنها به گروه دسته‌جمعی خرابکاری با عنوان «کمپاس» تعلق دارند و منجر به ایجاد ناآرامی‌ میان هزاران مکزیکی شده‌اند.

علاوه بر این، دستگیری «لاورنس ماکسول ایاباکا» شهروندی 45 ساله با ملیت شیلیایی هم مورد اعتراض تظاهرکنندگان قرار گرفت؛ وی نیز به طور ناعادلانه‌ای طی یکی از اعتراضات به ناپدید شدن دانش‌آموزان عادی که 59 روز از ناپدید شدن آنها در ایالت جنوبی «گررو» می‌گذرد توسط مقامات مکزیکی دستگیر شد.

به همین علت، کمیسیونی از سازمان حقوق بشر شیلی به مکزیک سفر خواهد کرد تا بدین ترتیب از روند دادرسی «ماکسول» محافظت و آزادی سریع وی از زندان «بیا آلمادا» در ایالت شمال غربی «وراکروز» را تضمین کند.

جوانان دستگیر شده ابتدا به تلاش برای قتل، شورش و توطئه محکوم و سپس به زندان‌هایی با حداکثر امنیت منتقل شدند.

عبارت «کمپاس» در مکزیک به گروه‌های دوستانه‌ای اطلاق می‌شود که بنا به علتی خاص مبارزه می‌کنند؛ با این وجود، مقامات اطمینان دادند که 11 نفری که دستگیر شده‌اند به یک گروه دسته‌جمعی خرابکارانه تعلق دارند که در میان خودشان به «کمپاس» معروف بودند.

وکلای 7 تن از 11 دانش‌آموز دستگیر شده اطمینان دادند که مدارک ارائه شده توسط دادستانی کل مکزیک بی‌اساس بوده و کاملا مشکوک هستند.

وکلای آنها تاکید کردند: عناصری که برای اثبات اقدامات شورشی، توطئه و تلاش برای قتل توسط مقامات در پرونده دانش‌آموزان مطرح شده‌اند بسیار مبهم می‌باشند.

«آلبرتو مونیوس لوپز» وکیل متهمین طی نشستی مطبوعاتی اعلام کرد که جرم تبانی که به 11 فرد بازداشتی نسبت داده شده ناعادلانه است؛ در حالی که آنها خودشان تایید می‌کنند در تظاهرات شرکت کرده‌اند اما مشارکتی در اقدامات خشونت‌آمیزی که 20 نوامبر (29 آبان) در «سوکالو» رخ داده نداشته‌اند.

دانش‌آموزان عادی مدرسه «آیوتسیناپا» در 26 سپتامبر (4 مهر 93) بعد از اینکه مورد حملات پلیس «ایگوآلا» قرار گرفتند ناپدید شدند؛ از آن زمان اعتراضات و تظاهرات‌های گسترده‌ای در راستای تحت فشار قرار دادن دولت «انریکه پنیا نیتو» رئیس‌جمهور مکزیک صورت گرفته‌ تا بدین ترتیب برای یافتن جوانان تلاش بیشتری انجام دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول