اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

«مکزیک» سرزمینی بدون قانون

شرایط کنونی مکزیک حاکی از آن است که رشد نزولی 20 ساله حکومت آن تا جایی ادامه یافته که تقریبا این کشور را به سرزمینی بدون دولت و قوانین تبدیل کرده است؛ امری که شاید تا براندازی دولت و برپایی کودتایی جدید در مکزیک بیانجامد.

«مکزیک» سرزمینی بدون قانون

به گزارش خبرگزاری فارس، «تله‌سور» در تحلیلی به ناآرامی‌های اخیر مکزیک پرداخته که مشروح آن از نظر خوانندگان می‌گذرد.

ناپدید شدن 43 دانش‌آموز و موج اعتراضات گسترده مردم مکزیک

این روزها ناپدید شدن 43 دانش‌آموز مدرسه روستایی «آیوتسیناپا» در مکزیک و تظاهرات پی‌درپی مردم این کشور در اعتراض به عدم توجه کافی دولت به این مسئله، موضوع داغ تمامی رسانه‌های داخلی و خارجی مکزیک است.

این مسئله همچنین توانسته به عرصه بین‌المللی نیز راه پیدا کرده و باعث ایجاد واکنش از سوی سایر کشورهای دنیا شود.

اعتراض کلمبیایی‌ها به ناپدید شدن 43 دانش‌آموز در مکزیک

اعتراض فرانسوی‌ها به ناپدید شدن 43 دانش‌آموز در مکزیک

اعتراض دانشجویان شیلیایی به ناپدید شدن 43 دانش‌آموز در مکزیک

اعتراضات مردم استرالیا طی برگزاری اجلاس گروه20

در حال حاضر شرایط در این کشور به گونه‌ای شده است که «پنیا نیتو» رئیس جمهور مکزیک باید نگران دست و پنجه نرم کردن با این بحران سیاسی به وجود آمده باشد.

بحرانی که حکومت 71 ساله حزب انقلاب نهادی (حزب حامی «نیتو») در این کشور را به خطر انداخته است.

همانطور که در تاریخ سیاسی مکزیک ثبت شده سایر احزاب حاکم بر این کشور از جمله حزب «حاکم عمل ملی» و حزب «انقلاب دموکراتیک» نیز بر سر چنین حوادثی دست از منصب قدرت برداشته و از کرسی ریاست جمهوری دست کشیده‌اند.

نزول قدرت حکومت حاکم در مکزیک

بر اساس شواهد به دست آمده، حکومت حدود 20 سال است که دارای رشد نزولی در مکزیک می‌باشد، زمانی که اعضای باندهای قاچاق در این کشور صاحب اسلحه‌هایی در سطح سلاح‌های ارتش می‌باشند کاملا مشخص است که دولت و نظام دیگر قدرت سابق خود را ندارند.

از سویی دیگر زمانی که دنیا شاهد اخاذی‌های متعدد کارتل‌های مواد مخدر و یا گروه ترور تجار در مکزیک می‌باشد و در مقابل می‌بیند که پلیس این کشور حتی قادر به حفاظت از 50 دانش آموز نیست واضح است که دولت مکزیک قدرت کنترل و برقراری امنیت را در سطح کشور کاملا از دست داده است.

به گونه‌ای دیگر می‌توانیم اقرار کنیم که حکومت در مکزیک معنای خود را از دست داده است و همین امر باعث شده تا احزاب سیاسی گوناگون به باندهای جنایتکار تبدیل شوند و در این راه از همکاری افسران پلیس و نیروهای ارتش نیز بی‌بهره نمانند.

در حال حاضر نکته حائز اهمیت این است که آمار این همه جرم و جنایت چگونه به اینجا رسیده و نقش مقامات دولتی در این زمینه چیست؟

بر اساس قوانین دولتی با جنایتکاران باید با اعمال زور رفتار شود ولی گرفتن رشوه در حال حاضر در مکزیک جای زور را گرفته و باعث ادامه فعالیت‌های خلافکاران و افزایش میزان جنایات شده تا حدی که در ادامه نوعی همزیستی بین دولت و مجرمان نیز به وجود آورده است.

زمانی که در یک کشور ارگان‌های امنیتی ضعیف می‌شوند و یا اعضای آن باورها و وجدان کاری خود را از دست می‌دهند واضح است که در مقابل خلافکاران و باندهای جنایتکاران قدرت گرفته و شرایط را برای جولان دادن بهتر از قبل می‌بینند و حتما این تصور را با خود دارند که چرا باید وقت خود را با مبارزه با افرادی تلف کنند که قطعا از آن‌ها ضعیف‌ترند.

بنابراین به میدان جنگ با دولت وارد شده و در بین اعضای حکومتی  مبارزه طلبی می‌کنند.

داستان زنجیره‌ایی قتل و فساد در مکزیک طی سال‌های اخیر

ناپدید شدن دانش‌آموزان «آیوتسیناپا» تنها بحران به وجود آمده برای دولت مکزیک نیست،در سال 2009، 49 کودک بی‌گناه به دلیل آتش‌سوزی در کارخانه مجاور مهد کودک خود کشته شده و 70 تن دیگر مجروح شدند، به گفته کارشناسان دلیل این سانحه افشای اقدامات فسادانگیز یکی از فرماندهان ارتش مکزیک اعلام شده بود که متأسفانه هیچ‌کسی به جرم این اقدام محاکمه نشده و مورد مجازات قرار نگرفت.

از سویی دیگر در سال 2010، 72 نفر از مهاجران آمریکای مرکزی و جنوبی به دست یکی از باندهای قاچاق مکزیک ربوده شده و همگی به ضرب گلوله جان باختند.

همچنین در سال 2011 نیز کشتار دیگری از سوی گروه‌های خلافکاران مکزیکی به وقوع پیوست که مطمئنا آخرین آن نیز نخواهد بود.

مسئله تأسف‌بار در این رابطه آن است که دولت با عاملان هیچ یک از این جنایات برخورد نکرده و همگی آن‌ها مصون از مجازات بودند.

در این صورت مسلم است که عدم استفاده دولت از زور و مجازات در برابر مجرمان انگیزه ارتکاب به جرم و هر اقدام غیرقانونی را در این افراد بالا می‌برد.

ناپدید شدن 43 دانش‌آموز جرقه‌ایی برای آغاز اعتراضات مردمی

در این راستا میان وقوع این همه ناامنی و اقدامات جنایت‌کارانه مسئله ناپدید شدن دانش‌آموزان مکزیکی از بازتاب گسترده‌ای در سطح جهانی برخوردار شد.

به گفته محققان می‌توان دلیل این امر را ارتباط مستقیم این حادثه با قشر دانش‌آموزان و افراد جامعه دانست، البته نمی‌توانیم از این مسئله نیز چشم بپوشیم که بسیاری از افرادی که طی چندین سال اخیر منتظر ایجاد یک جرقه برای برپایی انقلاب و کودتا علیه دولت «نیتو» بودند فرصت را غنیمت شمرده و در سایه اعتراضات مردمی آتش درگیری را در این کشور شعله‌ورتر ساختند.

معترضان خواستار به قدرت رسیدن حکومتی که بتواند مقابل جرم و جنایت ایستادگی کند

در بین این افراد کسانی نیز هستند که به حق خواستار ایجاد برخی اصلاحات سازنده در نظام دولتی می‌باشند که نقش حکومت در مکزیک را تغییر داده و به قدرت برساند تا در نتیجه آمار ناامنی و فساد و جرم و جنایت در کشور کاهش یابد.

به طور مثال برخی افراد در مکزیک معتقدند که تغییر اساسی در وزارت داخلی مکزیک و از سرگیری رفتاری دیگر با رهبران باندهای خلافکاران می‌تواند بهبودی را در شرایط داخلی مکزیک ایجاد کند.

اما در آخر می‌توان نتیجه گرفت که مکزیک در حال حاضر احتیاج به اقدامات عوام‌ فریبانه و برپایی یک انقلاب و کودتا ندارد بلکه بیشتر از همه به عدالت احتیاج دارد.

رئیس جمهور تنها مقصر داستان ناامنی‌ها در این کشور نیست

طبق نظرات منتشر شده از سوی کارشناسان امور سیاسی در جهان مسئولیت تمامی این حوادث برعهده رئیس جمهور این کشور نیست بلکه وزرا و تمامی مقاماتی که عهده‌دار تجهیز کردن ارتش و مقابله با ناامنی در کشور هستند در این بحران مسئول هستند.

« انریکه پنیا نیتو» رئیس جمهور مکزیک

 قاضیان و مدعیان اجرای عدالت در این کشور که با بی‌توجهی نه تنها عاملان و مجرمان را محاکمه نمی‌کنند بلکه به دنبال رهبران اصلی کارتل‌های مواد مخدر و باندهای قاچاق نیز نمی‌گردند قطعا در این حوادث مسئول هستند.

به عقیده این متخصصان عدم مجازات احزابی که امور خود را با پول‌های غیرقانونی می‌گذرانند نیز قطعا در این مسئله بی‌تأثیر نیست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول