اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

هاشمی: موظفیم جلوی نفوذ آمریکایی ها را بگیریم

آمریکایی‌ها برای سرکوبی جمهوری اسلامی از هیچ حرکتی دریغ نکردند و همه امکانات نظامی، سیاسی، جاسوسی و اقتصادی خود را برای مقابله با انقلاب اسلامی که موج آن جهان را فرا گرفته تجهیز کردند. همه ما موظف هستیم که جلوی دخالت و نفوذ این ها در منطقه را بگیریم.

هاشمی: موظفیم جلوی نفوذ آمریکایی ها را بگیریم

رخدادهای3 شهریور1361

چکیده

  • ولایتی ،  وزیر امور خارجه : ما بارها اعلام کرده ایم مسئله فلسطین از نظر ما یک راه حل بیشتر ندارد و آن رویاروئی مستقیم و قهر آمیز با رژیم اشغالگر قدس می باشد .

 

  • در جلسه اخیر کمیسیون قضایی مجلس که با حضور آیت الله موسوی اردبیلی رئیس دیوانعالی کشور برگزار شد کلیه مواد لایحه قصاص به تصویب رسید . 

 

  • آیت الله هاشمی رفسنجانی: ابرقدرتها مخصوصا آمریکا که به نظر خودشان موقعیت تثبیت شده ای دارند با کمال بی رحمی از همه امکاناتشان برای سرکوب هر جریانی که آینده و تجاوز آنها را محدود می کند استفاده می کنند.

 

  • وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه ای توطئه صهیونیستی امپریالیستی اخراج مبارزین فلسطینی از لبنان را به شدت محکوم کرد .

ولایتی : مسئله فلسطین یک راه حل بیشتر ندارد و آن هم استفاده از زور است

دکتر ولایتی ،  وزیر امور خارجه کشورمان، در ساعات ۱۲ دیروز به وقت محلی، نطق مهمی ، در سیزدهمپن اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی ، درنیامی ، پایتخت کشور - نیجر ، ایراد کرد.

 ولایتی ضمن اشاره به انقلاب اسلامی شکوهمند ایران ، آرمان های مردم انقلابی ایران را برقراری قوانین و موازین اسلامی بر جامعه و طرد ارزش های انحرافی و شرک آلود و شناساندن اسلام به عنوان ارزشی و الا برای ایجاد جامعه ای آزاد و عاری از هرگونه ستم و استثمار خواند.

وی ضمن اشاره به جنایت های رژیم صهیونیستی در لبنان ، اعلام کرد ، رژیم صهیونیستی با استفاده از تشتت و تفرقه ای که بر جهان اسلام حکم فرماست و با پشتیبانی همه جانبه نظامی ، سیاسی و اقتصادی استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا، به یکی از هولناک ترین جنایات تاریخ دست زده است .

 وزیر امور خارجه کشورمان ، اظهار داشت : ما بارها اعلام کرده ایم مسئله فلسطین از نظر ما یک راه حل بیشتر ندارد و آن متشکل ساختن توده های میلیونی مسلمان منطقه و رویاروئی مستقیم و قهر آمیز با رژیم اشغالگر قدس می باشد .

وی همچنین گفت : رژیم صهیونیستی هیچ منطقی جز زور را نمی فهمد و طبیعی است در این راه ، ما همواره از مبارزات  و موضع گیری های جبهه پایداری علیه رژیم اشغالگر قدس حمایت کرده و به این کار ادامه خواهیم داد.

ولایتی گفت :  جمهوری اسلامی بر قطع جریان صدور نفت به شیطان بزرگ و ایادی آن، و همچنین خروج بی قید و شرط سرمایه های متعلق به مسلمانان منطقه از این کشور ها به عنوان گام های نخستین در این زمینه تاکید دارد .

وزیر خارجه آنگاه به حضور نظامی شوروی در افغانستان اشاره کرد و حضور نظامی شوروی در آن کشور را بزرگترین دستاویز امپریالیسم جنایتکار آمریکا برای مداخله در منطقه خلیج فارس ، دانست.

وی در این رابطه ، به تشکیل نیروهای و اکنش سریع از سوی شیطان بزرگ برای سرکوب جنبش های انقلابی ، اشاره کرد.

ولایتی در ادامه به قتل عام و سرکوب مسلمانان فیلیپین ، رشد و اوج گیری مبارزات توده های مسلمان آفریقا و مبارزه مسلمانان صحرا به رهبری جبهه آزادی بخش پولیساریو اشاره کرد و همبستگی دولت جمهوری اسلامی ایران را با کلیه نهضت های رهائی بخش را تکرار و اعلام کرد.

ولایتی در سخنان خود به جنگ تحمیلی که از سوی امپریالیزم جهانی و ایادی محلی آن برمیهن اسلامی ما تحمیل شده ، اشاره کرد و جنایت های رژیم بعثی را نقض مسلم و آشکار منشور سازمان کنفرانس اسلامی دانست .

وزیر امور خارجه گفت :  تجاوز نظامی رژیم عراق علیه جمهوری اسلامی بهترین زمینه مساعد را برای افزایش ماجراجوئی های رژیم اشغالگر قدس در منطقه ، فراهم آورد و این تجاوز تنها به سود امپریالیزم آمریکا و ایادی آن از جمله رژیم اشغالگر قدسی بود .

درخواست ایران از کشورهای اسلامی ؛ اعمال مجازات شدید علیه آمریکا

در پایان  ولایتی به منظور تاکید مجدد بر نظرات هیئت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران پیشنهادات مشخص هیئت  را، به شرح زیر برشمرد :

- اعمال مجازات های شدید علیه آمریکا که آشکارا در کنار رژیم صهیونیستی ایستاده است.

- تجدید نظر در روابط سیاسی کشور های عضو کنفرانس اسلامی با آمریکا

- بررسی فعالیت های سیاسی و اقتصادی رژیم اشغالگر قدس در آفریقا و طرق جلوگیری از آن.

- بررسی نفش میسیونرهای مسیحی در افریقا و چگونگی ممانعت از اجرای این نقش.

- بررسی خطر نفوذ استعماری ابرقدرت ها و ایجاد پایگاه های علنی و غیر علنی توسط آنان در سرزمین های اسلامی و اعلام موضع صریح کنفرانس در این زمینه .

- تاکید مجدد بر قطعنامه های پیشین کنفرانس اسلامی در زمینه مجازات مصر . (1)

کمیسیون امور قضایی کلیه مواد لایحه قصاص را تصویب کرد

در جلسه اخیر کمیسیون قضایی مجلس که با حضور آیت الله موسوی اردبیلی رئیس دیوانعالی کشور برگزار شد کلیه مواد لایحه قصاص به تصویب رسید . (2)

آیت الله هاشمی رفسنجانی : آمریکا با بی رحمی هر جریان مخالفی را سرکوب می کند

آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس طی سخنانی در جمع گروهی از خواهران و برادران عضو اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا و نیز جمعی از خواهران عضو نهضت سوادآموزی کاشمر توطئه های دشمنان در لبنان را به شدت محکوم کرد .

وی در تشریح اوضاع کنونی منطقه خاورمیانه مخصوصا مسئله قتل عام مسلمانان فلسطینی و لبنانی توسط رژیم صهیونیستی و اخراج ناجوانمردانه مبارزین فلسطینی گفت : وضعی که اکنون در لبنان به وجود آمده اهمیت انقلاب اسلامی ایران را نشان می دهد و حساسیت و سنگینی تکلیف ماراگوشزد می کند و ابرقدرتها مخصوصا آمریکا که به نظر خودشان موقعیت تثبیت شده ای دارند با کمال بی رحمی از همه امکاناتشان برای سرکوب هر جریانی که آینده و تجاوز آنها را محدود می کند استفاده می کنند و ما شاهد اوج این قساوت های دنیای به اصطلاح متمدن در لبنان هستیم و این ها برای اخراج فلسطینی ها از لبنان چقدر بیرحمی و سبعیت از خود نشان دادند و اسرائیل غاصب را به این عمل جنایتکارانه تشویق کردند و هربار که در سازمان مال محکومیت اسرائیل مطرح شد آمریکا با نهایت پرروئی آن را وتو کرد و این همه پررو ئی خیلی زننده است آمریکا دیگر خود را به هیچ اصلی پایبند نمی داند و در این رابطه کشورهای مرتجع خود را نشان دادند.

هاشمی افزود : با وضع موجود لبنان هیچ توجیهی وجو د ندارد که چرا کشورهای اسلامی از حوزه های عظیم نفت خود برای کوتاه کردن دست اسرائیل غاصب از لبنان استفاده نکردند ما در ظرف این دو ماه اخیر شاهد بودیم که کشورهای اسلامی چگونه این مصیبت بسیار تلخ را با بی تفاوتی تحمل کردند و حتی از آن استقبال و در توطئه شرکت کردند و با آنها که قهر بودند آشتی و صدام و حسنی مبارک و اربابان منطقه را در توطئه شرکت دادند و آن جنایت بزرگ را که منجر به پیروزی موقتی اسرائیل غاصب و پخش فلسطینی ها (مثل گوشت قربانی) دریمن شمالی، عراق، اردن و دیگر کشورها گردید مرتکب شدند.

رئیس مجلس گفت: اکنون رزمندگان فلسطینی به تبعیدگاه هایی فرستاده شدند که دیگر نمی توانند نجات یابند.

هاشمی در ادامه سخنانش افزود : آمریکا و رژیم صهیونیستی با همکاری رژیم های مرتجع عرب بلافاصله بشیر جمیل که ماهیت صهیونیستی اش در لبنان شناخته شده است را علیرغم تحریم انتخابات از سوی مسلمانان به ریاست جمهوری گماردند و بشیر جمیل که به استقبال متجاوزان اسرائیلی رفته است صریحا خود را حافظ منافع آمریکا اعلام می کند .

موظفیم جلوی دخالت و نفوذ آمریکایی ها را بگیریم

هاشمی با بیان این که ایران برای ابرقدرت ها از لبنان مهم تر است گفت : اینها برای سرکوبی جمهوری اسلامی از هیچ حرکتی دریغ نکردند و همه امکانات نظامی ، سیاسی ، جاسوسی و اقتصادی خود را برای مقابله با انقلاب اسلامی که موج آن جهان را فرا گرفته تجهیز کردند . وی با توجه به نکات فوق گفت : همه ما موظف هستیم که جلوی دخالت و نفوذ این ها در منطقه را بگیریم . (3)

وزارت خارجه : مردم منطقه باید برای مقابله با توطئه های آمریکا و اسرائیل آماده باشند

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه ای توطئه صهیونیستی امپریالیستی اخراج مبارزین فلسطینی از لبنان را به شدت محکوم کرد .

در بخشی از این بیانیه آمده است :  قتل عام مردم مظلوم و مسلمان لبنان و فلسطین در تمامی عرصه لبنان و بخصوص در غرب بیروت و تخریب خانه ها و بیمارستان ها عمق این دنائت و پستی را نشان می دهد . بلاشک این کشتار خونین لکه ننگی است بردامان شیطان بزرگ و رژیم صهیونیستی و نیز سندی است بر افشای ماهیت رژیم های مرتجعی که به دلیل نهایت وابستگی و نوکریشان به ابرقدرت جهانی نه تنها در طول هفتاد و چند روز مقاومت و پایداری ملت مسلمان و قهرمان فلسطین و لبنان لب از لب نگشودند ، بلکه به طور پنهانی نیز برای اجرای مرحله بمرحله آن تلاش کردند .

در بیانیه وزارت امور خارجه همچنین آمده است : طرح آمریکائی صهیونیستی فیلیپ حبیب ، مزدوری که برای پاداش اجرای این توطئه جایزه صلح نوبل را از سلف خود یعنی بگین جنایتکار دریافت خواهد کرد هدفی جز نابودی آرمان فلسطین ، مبارزه با انقلاب اسلامی در منطقه و گسترش کمپ دیوید نداشته و مطمئنا به محدوده مرز های لبنان ختم نخواهد شد .

در این بیانیه همچنین آمده است : جنایات آتی آمریکا و رژیم صهیونیستی در آینده نزدیک در لبنان به خوبی نشان خواهد داد که برخلاف تبلیغات امپریالیسم جهانی که سعی داشتند ملت فلسطین را مسبب تباهی ها و اوضاع نابسامان لبنان قلمداد کنند، ام الفساد و مسئول اصلی تمامی این جنایت ها کسی جز آمریکا و رژیم صهیونیستی نبوده و نخواهد بود.

وزارت خارجه افزوده است :  امید است این جریان درس عبرتی برای مسئولان و مبارزین فلسطینی جهت اشتباهات و خطاهای گذشته شان بوده و چشم امید شان را از رژیم های مرتجع و منافقانی که حمایت از آرمان فلسطین را تنها به عنوان سنگر برای حفظ سلطه ننگین خویش بر توده های مسلمان و عرب برگزیده اند برداشته ، راه نجات را تنها در اسلام عزیز و رو آوردن به مردم مسلمان منطقه یافته و از تکیه بر دول سرسپرده خودداری کنند . (4)

پی نوشت:

 اطلاعات ، 3 شهریور 1361 ، صفحه 2

اطلاعات ، 3 شهریور 1361 ، صفحه 2

کیهان ، 3 شهریور 1361 ، صفحه 3

کیهان ، 3 شهریور 1361 ، صفحه 1 و 2

پژوهشگر:‌ سید روح الله امین آبادی

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول