اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

2020 آمریکایی، پروژه مهار محور مقاومت

سیدهادی سید افقهی، کارشناس و پژوهشگر مسائل بین‌الملل معتقد است آمریکا بر اساس پروژه 2020 که برخی از آن حتی به 2028 تعبیر می‌کنند، به دنبال مهار نیروهای مقاومت در منطقه است.

2020 آمریکایی، پروژه مهار محور مقاومت

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه «وطن امروز» در گفت‌وگویی با سیدهادی سید افقهی، کارشناس و پژوهشگر مسائل بین‌الملل به پشت پرده عملیات علیه حشدالشعبی پرداخته است که در ادامه بخش‌های مهم آن را می‌خوانید.

- تا الان و با توجه به روایت‌های مطرح شده از سوی حشدالشعبی و سازمان مبارزه با تروریسم عراق، در عملیاتی که حوالی بامداد جمعه در جنوب بغداد انجام شده 14 نفر از نیروهای کتائب حزب‌الله از گردان‌های وابسته به حشدالشعبی عراق توسط تیمی متشکل از نیروهای ویژه مبارزه با تروریسم عراق، برخی افسران اداره استخبارات و به روایت شاهدان عینی، با حضور تعدادی از نیروهای آمریکایی بازداشت شدند.

- پس از این عملیات، نیروهای حشدالشعبی با ورود به منطقه سبز بغداد خواستار آزادسازی بازداشت‌شدگان شدند. البته این فرآیند کمتر از 12 ساعت به طول انجامید اما به نظر می‌رسد موضوع به این سادگی نباشد. 

- موضوع تلگراف و ارسال پیام اشتباهی یک بحث حاشیه‌ای و دور از واقعیت است. تصور اینکه نیروهای تحت امر نخست‌وزیر، عملیاتی علیه حشدالشعبی در دستور کار داشته باشند و نخست‌وزیر از آن بی‌اطلاع باشد به هیچ‌وجه قابل قبول و باور کردنی نیست.

- اقدام علیه حشدالشعبی صرفا معطوف به عملیات بامداد جمعه نیست و یک فرآیند چند ساله ‌است که در ماه‌های اخیر و بعد از ترور سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس بیش از پیش عینی شد. از این رو باید این عملیات را یک عملیات آمریکایی دانست.

- آمریکا به دنبال تداوم حضور در عراق با هدف کنترل شریان‌های نفت عراق، بازار چند ده میلیارد دلاری این کشور و مهار ایران است و قدرتمند ماندن حشدالشعبی به منزله عدم نیاز در بخش‌های امنیتی به آمریکایی‌هاست. از این رو آمریکایی‌ها دیگر بهانه‌ای برای ادامه حضور در عراق نخواهند داشت.

- آمریکا بر اساس پروژه 2020 که برخی از آن حتی به 2028 تعبیر می‌کنند، به دنبال مهار نیروهای مقاومت در منطقه است.

- آمریکایی‌ها براساس یک برنامه مشخص ابتدا سیاست انزوا و بدنام کردن حشد را در دستور کار قرار دادند و سپس با طرح بحث‌هایی از سوی برخی شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی طرفدارشان پیرامون انحلال حشدالشعبی، پیشنهاد عضویت اعضای سازمان در نهادهای امنیتی و دفاعی دولت مثل سازمان اطلاعات و وزارت دفاع را مطرح کردند و در نهایت موضوع خلع سلاح گروه‌های شبه‌نظامی را مطرح کردند، در حالی که حشدالشعبی اصلا یک گروه شبه‌نظامی و میلیشیایی نیست.

- این سازمان بر مبنای مصوبات قانونی مجلس تشکیل شده و یک نیروی رسمی نظامی همتراز با ارتش است. به هر حال آنچه مسلم است حشدالشعبی و فرماندهان آن اشراف کاملی بر اوضاع دارند و واکنش جدی آنها در ماجرای بازداشت نیروهای کتائب حزب‌الله نشان داد آنها نسبت به هر اقدام مشکوکی با آمادگی کامل عمل خواهند کرد. 

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول