اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

نباید به سناریوی ایمنی گله‌ای دل بست/ کشورهای دیگر روی سلامت سرمایه‌گذاری کردند ما روی بیماری

تمام شواهد علمی بیانگر این است که نمی‌توانیم چندان به ایمنی گله‌ای دل ببندیم. این موضوع که اگر کسی مبتلا شود دیگر مبتلا نخواهد شد، سراب است. اگر رعایت نکنیم شاید این موضوع تا یکی‌دو سال طول بکشد.

نباید به سناریوی ایمنی گله‌ای دل بست/ کشورهای دیگر روی سلامت سرمایه‌گذاری کردند ما روی بیماری

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه «فرهیختگان» گفت‌وگویی با علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی بیمارستان مسیح دانشوری با تیتر «استراتژی ایمنی توده‌ای ناکارآمد است» انجام داده است که مهم‌ترین بخش‌های آن در ادامه می‌آید.

شاکله اصلی کرونا بر عوارض تنفسی است

- واقعیت این است که کرونا در ابتدا بیشتر با علائم تنفسی خودش را نشان داد. اولین علامت بیماری کووید-19 تب و سرفه بود و برخی بدن‌درد و نفس‌تنگی هم داشتند. بیشترین عوارضی که آن می‌دیدیم علائم تنفسی بود، اما در سیر زمان یک‌سری علامت‌های دیگر مشاهده کردیم؛ سردرد، بدن‌درد، علائم گوارشی، التهاب چشم و... هم اضافه شد.

- نمی‌توان گفت علائم بیماری تغییر کرده است، البته کلا بیماری‌های تنفسی طیف وسیعی از علائم را دارند. ممکن است در فصل سرماخوردگی همه این علائم به‌صورت جامع بروز نکند، ولی وقتی اپیدمی خیلی وسیع می‌شود شاید مواردی از علائم دیگر را مشاهده کنیم.

- از دست دادن حواس بویایی و چشایی چیزی نیست که تنها به کووید-19 اختصاص داشته باشد. درخصوص سایر عفونت‌های تنفسی هم این موضوع را مشاهده می‌کنیم. در عرض حدود هفت ماهی که از شیوع آن گذشته است، طبق آمار جدید در سرتاسر دنیا بیش از 11 میلیون نفر با این ویروس درگیر شده‌اند و این تعداد موارد اثبات‌شده آزمایشگاهی هستند.

- با اینکه این بیماری علائم وسیعی را از خود بروز می‌دهد، ولی باز هم بیماری کووید-19 یک بیماری است که بیشترین عوارض منجر به مرگ افراد مبتلا به آن همان عوارض تنفسی است و موجب نقصان در عملکرد ریه و درنهایت مرگ فرد می‌شود.

شنوایی هم ممکن است از بین برود

 - آخرین علامت‌های جدید آن نشان می‌دهد همان‌طور که افراد چشایی و بویایی خود را از دست می‌دهند، شنوایی هم ممکن است از بین برود.

- ویروس‌های تنفسی ازجمله کرونا ویروس‌هایی هستند که به اندام‌های مختلف بدن تمایل دارند و وقتی تکثیر می‌شوند عوارضی را در آن بخش‌ها ایجاد می‌کنند، به همین علت تنوع علائم را می‌بینید. مشاهدات ما از عوارض تنفسی شروع شد؛ بعد از عید نوروز از دست دادن چشایی و بویایی زیاد شد و الان تعداد بیشتری را هم مشاهده می‌کنیم.

- حتی مواردی گزارشی شده که فرد مبتلا التهاب چشم یا سردرد داشته یا بدن‌درد مختصری را تجربه کرده است.

- 80 درصد موارد کووید-19 بدون علامتند یا ممکن است علائمی را نشان ‌دهند که بسیار خفیف باشد. در کل از 20 درصدی که می‌فهمیم و تشخیص می‌دهیم فقط یک درصد افرادی هستند که ممکن است کارشان به وخامت بکشد و در بیمارستان و ICU بستری شوند.

دل بستن به سناریوی ایمنی گله‌ای استراتژی بسیار اشتباهی است

- در افکار عمومی این مساله وجود دارد که همه کشورها این سیاست را دارند که بگویند مردم به حد وسیع به این بیماری آلوده شوند و اصطلاحا ایمنی گله‌ای را به‌کار می‌برند و مردم ایمن شوند و ویروس بچرخد. تمام شواهد علمی بیانگر این است که نمی‌توانیم چندان به ایمنی گله‌ای دل ببندیم. 

- با مطالعاتی اخیر مشخص شده است نزدیک به 30درصد از افرادی که بیماری بدون علامت یا با علامت ضعیف را دارند یا 13 درصد افراد با علائم شدید، آنتی‌بادی را بعد از دو سه ماه از دست می‌دهند. این نشان می‌دهد ویروس روی وجه بیماری‌زای خود برنامه‌ریزی زیادی کرده است.

- ما خیلی نمی‌توانیم به این ایمنی گله‌ای دل ببندیم. اگر بخواهیم بگوییم ویروس در جامعه بگردد و حداقل 60 تا 70درصد افراد را آلوده کند که ایمنی ایجاد کند، سیستم بهداشتی و بیمارستان‌های ما به‌صورت جدی درگیر می‌شوند و نبود امکانات، کمبود امکانات، خستگی کادر درمان مرگ‌ومیر زیادی را سبب می‌شود.

- در این ایمنی افراد زنده جلوی تکثیر و انتقال ویروس را می‌گیرند و کسانی که فوت می‌کنند از این چرخه خارج می‌شوند. به‌همین علت دل بستن به ایمنی گله‌ای استراتژی بسیار اشتباهی است.

ابتلا نشدن دوباره مبتلایان به کرونا سرابی بیش نیست

- این موضوع که اگر کسی مبتلا شود دیگر مبتلا نخواهد شد، سراب است. در بیمارستان ما هم هستند افرادی که در اسفند مبتلا بودند و الان دوباره درگیر شده‌اند.

- مطالعات نشان می‌دهد 13درصد یا 40درصد از افراد بدون علامت، ایمنی خود را بعد از دو، سه ماه از دست می‌دهند. این امر نشان می‌دهد دل‌ بستن به این امر هم درست نیست. بیماری‌های تنفسی همانند ویروس آنفلوآنزا همیشه تغییر می‌یابند.

- واکسن آنفلوآنزا باید هر سال زده شود، این واکسن هم برای ایمنی در طول یک فصل است. فصل بعد نیز نسبت به این ویروس حساس خواهید بود و این موضوع که اگر یک‌بار مبتلا شوید دیگر مبتلا نخواهید شد، درست نیست.

با موج شدیدی از ابتلای جوانان به کرونا مواجهیم

- این تصور که ویروس روی بچه‌ها و جوانان و در کل افرادی که بیماری زمینه‌ای ندارند، خیلی جدی بروز نمی‌کند تصور اشتباهی است. الان شاهد هستیم جوانان ما درگیر کرونا می‌شوند که اوایل چنین نبود.

- یک‌سری از اطلاعات که در ابتدا درباره کووید-19 داده می‌شد، نادرست بود. اطلاعاتی بود که از کشورهایی که منشأ شیوع بودند، دریافت می‌شد که بعدها فهمیدیم درست نیست. مثلا اوایل می‌گفتند انسان به انسان زیاد نیست و گفتند بیماری معمولی‌ای است و از آنفلوآنزا هم کم‌خطرتر است. نادرستی این موارد و بسیاری موارد دیگر اثبات شد. الان شاهد هستیم خیلی از جوانان تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند.

- درباره بچه‌ها گفته می‌شد درگیر نمی‌شوند، اولا اینکه شکی در این نیست که بچه‌ها هم درگیر می‌شوند، ممکن است به اندازه بزرگسالان عوارض را نشان ندهند اما الان متوجه شده‌ایم بچه‌ها هم عفونت و عوارض شدید را نشان می‌دهند. در جمعیت کودکان نیز دیده شده که 4/1 درصد مرگ‌ومیر در آنها وجود دارد که این عدد قابل‌توجهی است.

- درمورد جوانان هم الان با موج خیلی شدیدی از ابتلا مواجه هستیم. وقتی وسیع می‌چرخد همه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و در برخی موارد ممکن است در یک‌سری بیماری‌های زمینه‌ای همانند دیابت، بیماری‌های مزمن تنفسی، بیماری‌های قلبی و کلیوی و... باعث حساسیت افراد شود و این افراد در خطر بیشتری هستند.     2 شرکت شروع به تولید انبوه واکسن کرونا کرده‌اند که به واکسن‌شان بسیار مطمئن هستند

ما موج اول را کنترل نکردیم که حرف از موج دوم می‌زنیم

- موج بسیار افزایش‌یافته‌ای که الان در سراسر کشور شاهد هستیم و تبدیل به موج دوم می‌شود و اشتباه است، به‌خاطر شکستی است که در سیاست‌های کنترل عفونت داریم. به‌خاطر اینکه نتوانستیم عفونت را به‌طور کامل کنترل کنیم.

- این موج افزایش موارد در همان موج اول است، چون اصلا بیماری را کنترل نکردیم که بخواهد موج دوم بیاید. از ابتدا پیش‌بینی این بود که موج دوم را در پاییز داشته باشیم، چون نتوانستیم بیماری را کنترل کنیم موارد موج اول افزایش یافته است، به غیر از اینکه کشور پهناوری داریم.

- برخی استان‌ها قبلا پیک نداشتند و ویروس حالا وارد آنها شده است. در استان‌های جنوبی به‌خاطر گرما مردم در محیط‌های بسته وارد شدند و کولر روشن کردند و انتقال افزایش یافت. الان شاهد پیک اولیه در این استان‌ها هستیم. این موج دوم نیست بلکه افزایش موج اول بیماری است، چون اصلا نتوانستیم کنترل خوبی روی اپیدمی داشته باشیم. این به‌خاطر سیاست‌هایی است که وجود داشت. 

کشورهای دیگر روی سلامت سرمایه‌گذاری کردند ما روی بیماری

- در ایتالیا بیماری افزایش داشت و مرگ‌ومیر بسیار بالا بود به‌خاطر اینکه کشور پیری بود. با ژاپن هم مقایسه می‌کنید ولیکن ژاپن سیاست‌ها را به‌خوبی اجرا کرد و مرگ‌ومیر به آن اندازه بالا نرفت. در ایتالیا و اسپانیا مردم غافلگیر شدند. 

- یک نکته این است که کشورهای اروپایی به‌خصوص اروپای شمالی این سیاست را دارند که روی سلامت مردم سرمایه‌گذاری می‌کنند. در کشورهای اسکاندیناوی همانند سوئد می‌گویند روی تغذیه کار می‌کنند و مردم را تشویق به ورزش و داشتن بدن سالم می‌کنند. 

- در این کشورها ورزش عمومی زیاد است و ممکن است در بعد قهرمانی خیلی خوب نباشند ولی به‌طور کلی مردم سالمی دارند. مردم ورزش می‌کنند و فعالیت و تغذیه مناسبی دارند. درواقع روی سلامتی مردم بسیار سرمایه‌گذاری می‌کنند. بخواهیم مقایسه کنیم نقطه مقابل این ماجرا ما هستیم. 

- نه اینکه نمی‌خواهیم روی سلامت مردم سرمایه‌گذاری کنیم، بلکه برنامه مدونی برای این موضوع نداریم. مثلا والدین ما این‌طور نیستند که به فرزندان خود بگویند ورزش کنید. همیشه توصیه به درس خواندن بود. ما این فرهنگ را نداریم که جامعه را به ورزش کردن و فعالیت بدنی تشویق کنیم که به اندازه ریاضی، فیزیک و شیمی و... اهمیت دارد. ما جزء کشورهایی هستیم که بیشتر روی بیماری سرمایه‌گذاری می‌کنیم. 

- اتفاقی که در اسپانیا رخ داد و با گریه پزشکان آنجا دستگاه‌های کمک تنفسی را در ICU از افراد پیر جدا می‌کردند و به افراد جوانی که بستری بودند وصل می‌کردند، تقریبا می‌توان گفت ما این موضوع را به این وسعت نداشتیم. البته ما کمبودهایی داریم. 

- تفکر دنیا این است که باید هر دو ظرفیت را افزایش دهیم یعنی هم باید روی سلامت مردم سرمایه‌گذاری کنیم و هم روی بیماری باید سرمایه‌گذاری کنیم. کووید 19 اولین و آخرین اتفاق بیولوژیکی دنیا نیست و متاسفانه از زمانی که تکنولوژی‌هایی دست برخی افتاده است باید منتظر ویروس‌های جدید در دنیا باشیم که زندگی مردم را به خطر می‌اندازد. متاسفانه دنیا به این سمت رفته است. باید بسترهای سلامت را افزایش دهیم. 

شاید تا یکی‌دو سال درگیر این شرایط باشیم

- من به‌عنوان کسی که در بیمارستانی هستیم که بیش از چهارماه درگیر مسائل کرونا در ایران است، از هموطنان عاجزانه خواهش می‌کنم علی‌رغم تمام سختی‌ها و فشارهای روانی که بر افراد وارد می‌شود، در منزل بمانند و تنها برای کار ضروری بیرون بروند و در تجمعات وارد نشوند. 

- از مردم خواهش می‌کنم از ماسک استفاده کنند، چون مهم‌ترین و بهترین عامل جلوگیری است. اگر بگویند دارویی  بیماری را پنج‌برابر درمان می‌کند، درحال حاضر زدن ماسک ساده جراحی سه‌لایه است. 

- فاصله اجتماعی، زدن ماسک، بیرون رفتن فقط برای کارهای ضروری، قرار نگرفتن در تجمعات و ازدحام‌ها، قرار نگرفتن در محیط‌های سربسته تنها کلید جلوگیری کردن از انتقال ویروس است تا زمانی که وضعیت ما درست شود. وقتی واکسن و درمان نداشته باشیم، این مسائل باید فرهنگ شود. شاید این موضوع تا یکی‌دو سال طول بکشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول