اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

مرکز ثقل جهان به‌زودی به شرق منتقل می‌شود/ سیاست داخلی و خارجی ایران جدایی‌ناپذیر است

اردشیر نوریان، عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: همواره سیاست خارجی ایران نمایه‌ای از سیاست داخلی کشور است. اصل لاینفک بودن این دو حوزه همواره وجود داشته و اثبات شده است.

مرکز ثقل جهان به‌زودی به شرق منتقل می‌شود/ سیاست داخلی و خارجی ایران جدایی‌ناپذیر است

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه «آرمان ملی» در خصوص توافق ایران و چین گفتگویی با اردشیر نوریان، عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس داشته که مهمترین بخش‌های آن را در ادامه می‌خوانید.

- هنوز هیچ چیز در خصوص قرارداد ایران و چین قطعی نشده است و فضاسازی‌ها در این عرصه منطقی نیست زیرا هیچ تفاهمی امضا و نهایی نشده است. تا این لحظه صرفا مذاکرات اولیه انجام شده و یک چارچوب اولیه به اجماع رسیده اما باید دقت کرد هیچ امری قطعی نشده است.

- نباید فراموش کرد که هر اتفاقی که در سیاست داخلی و سیاست خارجی کشور رقم می‌خورد از قاعده‌ای تبعیت می‌کند. همواره سیاست خارجی ایران نمایه‌ای از سیاست داخلی کشور است. اصل لاینفک بودن این دو حوزه همواره وجود داشته و اثبات شده است.

- برای تامین منافع اقتصادی کشور باید گاهی اوقات زمینه‌هایی در عرصه بین‌الملل ایجاد شود تا به‌واسطه مناسبات خارجی سایر فشارها و کمبودهای این عرصه جبران شود. باید در مقابل این فشار حداکثری اقداماتی انجام شود که تعادل به مناسبات کشور بازگردد و این مقوله‌ای است که ضرورت همکاری با کشور چین را مشخص می‌کند.

- با توجه به مناسبات فعلی جهان و به‌خصوص قدرت‌های برتر آن و با توجه به تعاملات و اتفاقاتی که در حال رخ دادن است به گفته بسیاری از کارشناسان نقطه ثقل جهان از قسمت غرب به‌زودی به شرق منتقل خواهد شد. در همین راستا ایران نباید در این عرصه منفعل عمل کرده و از این اتفاق عقب بماند و باید در این راستا تلاش‌های لازم را انجام دهد.

- ایران لازم است برای گرفتن حق خود از اقتصاد جهان از لاک خارج شود. با توجه به خروج آمریکا از برجام و بدعهدی‌های اروپا که منجر به فشار بر ایران شد، ایران نیازمند یک وزنه تعادل بود تا حیات اقتصادی خود را بار دیگر رونق بخشد و تفاهم اقتصادی با چین می‌تواند در این عرصه بهترین راهکار باشد تا اقتصاد ایران بار دیگر احیا شود.

- چین یک ظرفیت مهندسی بسیار قوی به‌خصوص در زیرساخت‌ها دارد و تولیدات انبوه صنعتی این کشور سبب شده است که اقتصاد این کشور به رده دوم جهان برسد و این امر می‌تواند بر اقتصاد ایران تاثیر مستقیم بگذارد و تولید ایران را نیز رونق دهد و زیرساخت‌های اقتصادی را نیز در ایران فعال کند. این امر در مناطق ویژه اقتصادی می‌تواند پررنگ‌تر باشد و صادرات ایران را همچون کشور خود محرک‌تر کند و این همکاری در این نقطه نیز می‌تواند منجر به تولیدات مشترک بسیار خوبی شود که در ادامه ایران را نیز به یک قدرت اقتصادی مهم نه تنها در منطقه بلکه در جهان بدل کند.

- حضور همزمان ایران و چین در آسیا یکی دیگر از نقاط قوت این قرارداد می‌تواند باشد که به آن جنبه‌های استراتژیک نیز اضافه می‌کند. ایران و چین به نحوی می‌توانند مکمل‌های خوبی برای یکدیگر باشند. از یک‌سو ایران منابع عظیم نفت و گاز در اختیار دارد و دارای نیروی انسانی متخصصی است که لازمه جدی توسعه است و از سوی دیگر بازار مصرف ایران و اطراف آن نیز به‌شدت منافع اقتصادی زیادی را به همراه دارد.

سایر کشورهای قدرتمند آسیا نیز می‌توانند با پیوستن به این حرکت آسیا را به نقطه ثقل اقتصادی و سیاسی جهان بدل کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول