اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

مهریه بده، کرونا بگیر!/ صف طولانی طلاق در روزگار کرونایی

تجمعات گسترده برای پیگیری اجرای مهریه در اداره پنجم اجرائیات ثبت‌اسناد، آن‌هم دراین روزهای کرونایی نگران کننده است و هرگونه نقض فاصله‌گیری فیزیکی می‌تواند عواقب ناگواری درپی‌داشته باشد و برشمار مبتلایان و قربانیان بیفزاید!

مهریه بده، کرونا بگیر!/ صف طولانی طلاق در روزگار کرونایی

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه رسالت در گزارشی به صف طویل طلاق در این ایام کرونایی و عواقب خطرناک آن پرداخته است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

ماه‌هاست که شکل‌گیری صف طولانی متقاضیان طلاق به سمبل نگرانی‌ عمومی از سرایت ویروس کرونا به بنیان خانواده بدل شده است و بروز افسردگی در میان زوج‌هایی که این روزها دچار رکود اقتصادی و بیکاری هستند، به بهانه‌های اختلافات زناشویی افزوده و دامنه تحمل آن‌ها را کاهش داده است اما آنچه بردامنه نگرانی‌ها می‌افزاید، تجمعات گسترده برای پیگیری اجرای مهریه دراداره پنجم اجرائیات ثبت‌اسناد است. آن‌هم دراین روزهای کرونایی که هرگونه نقض فاصله‌گیری فیزیکی می‌تواند عواقب ناگواری درپی‌داشته باشد و برشمار مبتلایان و قربانیان بیفزاید! 

تا قبل‌از اجرای قانون برنامه ششم توسعه اگر خانمی متقاضی طلاق یا هر دعوای ناشی از سند رسمی ازدواج، ازجمله مطالبه مهریه بود می‌توانست به دادگاه مراجعه کند اما درشرایط‌کنونی برای وصول مهریه که در سند رسمی لازم‌الاجرای ازدواج آمده است، باید به اداره ثبت مراجعه کند ولی سایر موارد مربوط به سند ازدواج از قبیل مطالبه نفقه، اختلافات مربوط به محل سکونت زوجین یا اختلافات مربوط به‌شرایط ضمن عقد، درخواست گواهی عدم‌امکان‌سازش، طلاق، فسخ نکاح و مانند آن ارتباطی به ثبت ندارد و ادارات ثبت حق مداخله در این‌ موارد را ندارند و مدعی باید به‌دادگاه مراجعه کند اما مسئله‌این‌است که درشرایط‌فعلی باتوجه به سیطره کرونا، برای اجرای بندب ماده 113 قانون برنامه ششم توسعه، تنها یک اداره برای پایتخت پیش‌بینی‌شده و همین‌مسئله سبب‌شده روزانه سیل جمعیت برای انجام امور خود به‌این‌اداره هجوم بیاورند.

 شکل‌گیری صف‌های عریض و طویل با اصل مبارزه با کرونا منافات دارد و باید علاوه‌بر اداره پنجم، ادارات دیگری‌را نیز برای اجرای مهریه پیش‌بینی کرد.

گفتنی است براساس گزارش سالنامه آمارهای جمعیتی سازمان ثبت احوال کشور، در سال ۱۳۹۸ در مجموع ۱۷۴ هزارو ۸۳۱ طلاق در کشور داشته‌ایم. این درحالی است که در سال ۱۳۹۷ در مجموع ۱۷۶ هزار و ۹۲۲ طلاق در کشور به ثبت رسیده است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول