اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

مالک ۶۰۰ خانه خالی پیامک «مالیاتت را بده» گرفت/ مافیای مسکن اجازه اجرای مالیات بر خانه‌های خالی را نمی‌دهد

وزیر راه و شهرسازی گفته است: «نسبت به ارسال پیامک به مالکان بیش از یک واحد مسکونی اقدام کردیم. بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار فرد حقیقی مالک مسکن بودند و یک نفر ۶۰۲ واحد مسکونی به نام خود داشته‌است.»

مالک ۶۰۰ خانه خالی پیامک «مالیاتت را بده» گرفت/ مافیای مسکن اجازه اجرای مالیات بر خانه‌های خالی را نمی‌دهد

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه جوان در گزارشی به بحث اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی و ارسال پیامک به دارندگان واحدهای خالی پرداخته است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

از آنجا که ۶ میلیون خانه بلا‌استفاده و کم‌استفاده، عامل اصلی اخلال در نظام اقتصادی زمین و ساختمان در کشور است، روز گذشته مراسم اجرایی‌شدن سامانه املاک و اسکان کشور برگزار شد تا رشد قیمت‌های نجومی مسکن ناشی از سفته‌بازی‌هایی که به ایجاد خانه خالی در کشور شده‌است، پایان یابد. 

یکی از ریشه‌های فقر در ایران و همچنین رشد منفی اقتصاد و تورم، سفته‌بازی‌ها در حوزه زمین و ساختمان است، به شکلی که به جای آنکه در دهه‌های اخیر متولیان مدیریت نقدینگی یا صاحبان اصلی نقدینگی در بخش تولید ورود کنند، روی سفته‌بازی روی زمین و ساختمان تمرکز کرده‌اند و نتیجه آن شده‌است که با رشد منفی اقتصادی، مجموعه‌های دارنده کلی دارایی در حوزه زمین و ملک حتی توانایی پرداخت هزینه‌های جاری خود را ندارند و دستشان برای اخذ بودجه پیش دولت دراز است، در عین حال آنقدر قیمت به واسطه سفته بازی در زمین وساختمان رشد داشته است که کل تعادل‌های بخش مسکن و تعادل سایر بخش‌ها به ویژه دخل و خرج خانوار نیز به هم ریخته‌است.

از این‌رو ساماندهی حوزه زمین و ساختمان از طریق وضع مالیات‌هایی، چون مالیات بر مجموع دارایی و درآمد و عایدی دارایی‌هایی، چون زمین و ساختمان، مالیات بر معاملات مکرر و نگهداری زمین جزو مطالبه عمومی است که باید عملیاتی شود.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی روز گذشته در حاشیه مراسم «اجرایی‌شدن سامانه املاک و اسکان کشور» از یک طرح مورد مطالبه مردم سخن گفت: «نباید منابع مالی به بازار مسکن تهاجم کنند و قیمت‌ها تلاطم یابد، چراکه مسکن، کالای سرمایه‌ای نیست و کالای مصرفی و مورد نیاز خانوار محسوب می‌شود. امروز یکی از مطالبات کهن مردم عملیاتی شد و نسبت به ارسال پیامک به مالکان بیش از یک واحد مسکونی اقدام کردیم. بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار فرد حقیقی مالک مسکن بودند و یک نفر ۶۰۲ واحد مسکونی به نام خود داشته‌است. اشخاص حقوقی نیز مالکیت واحد مسکونی را در این سامانه داشته‌اند که در بیشترین آن، ۲۳هزار واحد مسکونی به یک فرد حقوقی اختصاص داشت.»

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسشی درباره تعداد خانه‌های خالی شهر تهران گفت: «در پایتخت ۵۳۰ هزار خانه خالی داریم که امروز برای مالکان ۱۰۰ هزار واحد پیامک ارسال شده تا اطلاعات مالکیت خود را برای ما ارسال کنند، این فرآیند ظرف ۱۰ روز باید انجام شود.»

همچنین خبرگزاری ایلنا گفت‌وگویی با حسین راغفر، استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا درباره نقش مافیای مسکن در سنگ‌اندازی در راه اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی انجام داده است که بخش‌های مهم آن را در ادامه می‌خوانید.

- خرید ملک و ساخت و ساز آن یکی از سرمایه‌گذاری‌های گسترده بانک‌ها بود و یکی از دلایل قفل شدن منابع بانکی هم همین موضوع بود.

- افزایش قیمت املاک و مسکن به دلیل فعالیت سوداگرانه و افزایش حضور بانک‌ها، موسسات پر قدرت مالی، بنیادها بوده است و ورود سرمایه این نهادها باعث افزایش قیمت‌ها شد.

- مشخص نیست در سال‌های اخیر به دلیل افزایش قیمت مسکن چقدر از املاک و مستغلات بانک‌ها به فروش رفته است اما قطعا یکی از راه‌های کسب درآمد برای بانک‌ها ورود به بخش مستغلات، زمین و املاک بود و حتما الان هم این فعالیت‌ها را دنبال می‌کنند.

- واحدهای مسکونی خالی از واحدهای گران قیمت هستند که مردم قدرت و توان خرید آن را ندارند. قیمت مسکن نه در مناطق بالا بلکه در مناطق متوسط به متری 40 الی 50 میلیون تومان رسیده است که چنین ظرفیتی برای خرید و مصرف وجود ندارد.

- منابع وارد فعالیت‌های سوداگری و ساخت و ساز مسکن لوکس شده و در این محل قفل شده است. برای مسکن مصرفی مردم سرمایه گذاری نشده است.

- مافیای مسکن در مجلس هم رخنه دارد، این افراد اجازه نمی‌دهند مالیات بر خانه‌های خالی به اجرا برسد و به بهانه‌های مختلف در اجرا سنگ‌اندازی می‌کنند. هر چند که این مالیات بر خانه‌های خالی تصویب شده و قانون است اما در مجموعه دولت اراده‌ای برای اجرای آن نیست و افراد منتفع به هزار روش سنگ اندازی خواهند کرد.

- دولت باید همزمان مالیات را در حوزه‌های مختلف فعالیت‌های سوداگری و سفته بازی از جمله مسکن وضع کند. در غیر این صورت سرمایه از مسکن به سمت سکه و طلا می‌رود. واقعیت این است که در این شرایط دولت راهی جز کسب درآمدهای مالیاتی ندارد و دولت و حاکمیت باید برای کسب این درآمد اراده داشته باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول