اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

وزارت علوم تحت فشار هیچ گروهی نیست/ باید کنکور را برگزار کنیم

وزیر علوم گفت: هیچ بخشی از وزارت علوم تحت فشار هیچ گروهی نیست. ما برای اینکه به درخواست‌های متقاضیان دانشگاه‌ها پاسخ دهیم باید کنکور را برگزار کنیم.

وزارت علوم تحت فشار هیچ گروهی نیست/ باید کنکور را برگزار کنیم

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، منصور غلامی، وزیر علوم درباره حذف کنکور گفتگویی با روزنامه ایران داشته است که مهمترین بخش‌های آن در ادامه آمده است.

- بحث حذف کنکور سابقه طولانی دارد. قرار بود این آزمون بتدریج حذف شود. زمانی که وارد وزارتخانه شدم موضوع را پیگیری کردم. متوجه شدم یکی از شرایط لازم برای حذف کنکور جایگزین کردن نمرات درسی است. این اقدام یک روش استاندارد سنجش است تا دانشگاه‌ها بتوانند براساس آن داوطلبان خود را در رشته‌های خاص دسته‌بندی کنند تا از بین آنها بهترین‌ها به لحاظ علمی انتخاب شود. اما استاندارد این روش آن است که نمرات دوره تحصیل دبیرستان دانش‌آموزان را به گونه‌ای تنظیم کنیم تا نمرات در چارچوب استاندارد ملی ثبت شود و ملاکی برای ورود به دانشگاه باشد چرا که ما از این روش به‌عنوان بررسی سوابق تحصیلی دانش‌آموزان یاد می‌کنیم.

در دو سال گذشته تعداد زیادی از رشته محل‌ها در دانشگاه‌های مختلف و از جمله در دانشگاه‌های بزرگ بدون نیاز به کنکور می‌توانستند دانشجو پذیرش کنند. به عبارتی می‌توان گفت زمینه پذیرش برای داوطلبان در بیش از 85 درصد از رشته محل‌های دانشگاهی بدون برگزاری کنکور فراهم شد و فقط 15 درصد رشته‌ها کنکور می‌خواهد که این رشته‌ها هم رشته‌های پرطرفدار است یا برخی از رشته‌های دانشگاه‌های بزرگ و معروف کشور که هیچ جایگزینی به غیر از برگزاری کنکور نداریم. برای امسال هم از یک میلیون و صد هزار ظرفیتی که دانشگاه‌ها داشتند بالای 900 هزار ظرفیت نیاز به آزمون کنکور نداشت.

- هیچ بخشی از وزارت علوم تحت فشار هیچ گروهی نیست. ما برای اینکه به درخواست‌های متقاضیان دانشگاه‌ها پاسخ دهیم باید کنکور را برگزار کنیم. این را هم اضافه کنم که اغلب داوطلبان کنکور همیشه در آزمون شرکت می‌کنند و همه متقاضی رشته‌های خوب و دانشگاه‌های بزرگ و مادر نیستند. به نوعی باید در جامعه اعتماد‌سازی شود و مردم بدانند که داوطلبان می‌توانند بدون کنکور وارد دانشگاه شوند. البته از سازمان سنجش خواستم در این بخش اطلاع‌رسانی کند تا مردم در این‌باره آگاه شوند.

- کلاس‌های دانشگاه‌ها آبان ماه برگزار می‌شود. اما وزارت بهداشت هنوز هیچ پنجره روشنی از آینده این بیماری به ما نشان نداده است. بر اساس آن چیزی که هم اکنون می‌توان تشخیص داد آموزش‌های مجازی در دانشگاه‌ها دنبال خواهد شد و ما هم برای آموزش‌های مجازی برنامه‌ریزی کرده‌ایم. البته در دوره آموزش‌های مجازی آموزش حضوری هم دیده شده است.

- سال تحصیلی گذشته هم برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دکترا آموزش‌های حضوری داشتیم. البته برای سال تحصیلی جدید هم به دانشگاه‌ها گفتیم که می‌توانند برنامه‌ریزی حضوری مقطعی برای دانشجویان‌شان داشته باشند.

- برای دانشجویان جدیدالورود نیز از دانشگاه‌ها خواستیم تا سرویس‌دهی خوابگاه را برنامه‌ریزی کنند. چون دانشجویان ممکن است از شهرهای دیگر به دانشگاهی بیایند. از دانشگاه‌ها خواستیم که چند هفته‌ای دانشجویان جدیدالورود در دانشگاه حضور داشته باشند استادان و دانشکده‌ها را ببینند و یک ارتباطی برقرار شود. وقتی برمی‌گردند به محیط خانه بدانند که با چه کسی درس دارند و محیط دانشگاه‌شان چگونه است.

- ما برای آموزش مجازی مطلوب چندین موضوع را بررسی کردیم. ابتدا بحث زیرساخت‌های اینترنتی است که با صحبت‌هایی که شده است بهتر از ترم قبل برگزار می‌شود. درباره هزینه‌ها صحبت کردیم که یک بخشی برای دانشگاه است و برخی از هزینه‌ها هم مربوط به دانشجویان است که روی این موضوع هم بحث کرده‌ایم.ما سعی می‌کنیم با تدابیری که انجام داده‌ایم این نواقص را کمتر کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول