اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

کدام مقتل بر اساس روایات صحیح ائمه نوشته شده است؟

«مقتل روایی امام حسین (ع)» ترجمه‌ای از کتاب «المقتل الحسینی (ع) الماثور» اثر آیت الله مروجی طبسی است که در آن به بیان شهادت حضرت سیدالشهدا صرفا با تکیه بر روایات صحیح ائمه پرداخته شده است.

کدام مقتل بر اساس روایات صحیح ائمه نوشته شده است؟

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، عموم علمای دین، محققان و پژوهشگران همیشه به انحرافات در متون و عزاداری‌های مرتبط با حضرت سیدالشهدا (ع) اشاره کرده و مردم را از آن برحذر داشته‌اند. بر این اساس یکی از دغدغه‌های مردم مطالعه کتاب‌های مفیدی است که فاقد هرگونه تحریف باشند. مقتل‌های بسیاری با تحریف همراه بوده‌اند که البته این تحریف‌ها شاید عمدی نبوده باشد و آنچه را که ما امروزه به عنوان تحریف می‌شناسیم شاید صرفاً به دلیل ذوق ادبی نویسنده به متن راه پیدا کرده باشد.

شاید یکی از راه‌ها برای رسیدن به روایتی صحیح از حادثه جانگداز روز عاشورا، غور در منابع و احادیثی باشد که از ائمه معصومین به ما رسیده است. این کاری است که آیت‌الله محمدجواد مروجی طبسی در کتاب «المقتل الحسینی (ع) الماثور: عرض روائی لاحداث کربلا علی لسان المعصومین (ع)» انجام داده است. این کتاب مقتل امام حسین (ع) است با استفاده از روایات صحیح ائمه معصومین (ع). این کتاب در قم و لبنان به زبان عربی منتشر شد. نسخه منتشر شده در قم تاریخ چاپ ۱۳۸۵ را با خود دارد.

 

ترجمه فارسی این کتاب با عنوان «مقتل روایی امام حسین (ع)» به سال ۱۳۹۴ با ترجمه محمد صفری از سوی انتشارات آرام دل با شمارگان هزار نسخه، ۴۴۶ صفحه و بهای ۲۰ هزار تومان در دست مخاطبان قرار گرفت. چاپ دوم این ترجمه به سال ۹۶ با شمارگان هزار نسخه و بهای ۲۵ هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفت.

کتاب ۶ فصل دارد که عناوین به ترتیب از این قرار است: «سیره معصومین در عزای سیدالشهدا»، «خبر‌های غیبی رسول خدا و عترت طاهره درباره شهادت امام حسین»، «حوادث کربلا به روایت معصومین»، «حوادث بعد از شهادت»، «اهل‌بیت در کوفه و شام»، «اهل‌بیت در مدینه منوره». آیت‌الله مروجی طبسی در نگارش این کتاب هیچگاه از چارچوب روایات ائمه معصومین و اهل‌بیت خارج نشده و ذکر همه حوادث مستند است به روایت یا روایت‌هایی از ائمه. متاسفانه پیشتر در تاریخ شیعه مقتلی که مستند به روایات اصل بیت باشند، کار نشده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول