اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

دومینوی برخورد با باستی‌هیلز به البرز رسید/ نظارت نباشد باستی‌هیلزهای دیگر در راه است

مسئولان موظفند برحسب وظیفه از انجام تغییر کاربری‌‌‌ها و تصرف حریم رودخانه‌‌‌ها و زمین خواری جلوگیری کنند تا دیگر شاهد ایجاد باستی‏ هیلزی با حصارکشی‌‌‌های چندلایه از سوی ژن‌‌‌های خوب و آقازاده‌‌‌ها و افراد سودجو نباشیم.

دومینوی برخورد با باستی‌هیلز به البرز رسید/ نظارت نباشد باستی‌هیلزهای دیگر در راه است

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه فرهیختگان در گزارشی به برخورد با باستی‌هیلزسازی و لزوم نظارت بر تغییر کاربری‌‌‌ها و زمین خواری‌ها پرداخته است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌اید.

در دایره لغات بسیاری از ما مدت‎هاست که لغت باستی‎ هیلز اضافه شده است. لغتی که ‌شأن نزول آن به ماجرای شهرک ویلایی لاکچری باستی ‎هیلز لواسان برمی‎گردد. شهرکی که به‎ موجب معماری خاص و وضعیت عجیبی که دارد نه‎ تنها بین مردم این منطقه و حتی بین مردم ایران تا حد زیادی شناخته‎ شده است بلکه شهرت جهانی یافته و اخباری در ارتباط با آن در رسانه ‌‌‌های خارج از کشور هم بازنشر شده است.

باستی‌هیلز، هم‎ردیف بورلی‎هیلز 

در معرفی این شهرک در فضای رسانه‎ای آمده است: «یکی از محلات پرجمعیت لواسان بوده و از مقصد‌‌‌های اقامتی و گردشگری لوکس استان تهران محسوب می‌شود. ساخت‏ وساز‌‌‌های لوکس با معماری و طراحی باورنکردنی که بعضی آن را هم ‎ردیف خانه‌‌‌های سلبریتی‌‌‌های هالیوود در منطقه مرفه‎ نشین بورلی‎هیلز کالیفرنیا می‌دانند.» 

نکته قابل ‎تامل و نقطه ارتباط این ماجرا با گزارش را هم می‌توان در صحبت‌‌‌ های امام‎جمعه لواسان در ارتباط با باستی‎ هیلز دید. لواسانی در این‎باره گفته است: «این شهرک علاوه ‎بر نماد اشرافیت، خلاف قانون است، چراکه این قطعه زمین اساسا خارج از محدوده شهری بوده، اما با موافقت مسئولان شهری این زمین تبدیل به یکی از لوکس‌ ترین شهرک‌‌‌ های اطراف پایتخت شده است.»

داستان باستی ‎هیلز لواسان به توافق خردادماه 1380 بین شهرداری لواسان با مالک یک پلاک ثبتی به مساحت 122 هزار متر مربع برمی ‌گردد که اجازه تفکیک این زمین به 50 قطعه را صادر می‌کند و شورای اسلامی وقت هم مهر تاییدی بر آن می‌زند. شکایت محیط ‎زیست برای تخریب ویلا‌‌های این شهرک و برخورد با متخلفانی که در این منطقه ویلاسازی انجام داده بودند راه به جایی نبرد، چراکه تخلفاتی نظیر فساد و رانت و استفاده از قدرت در صدور مجوز ساخت این شهرک صورت گرفته بود.

هفت ‎سنگان قزوین

اپیدمی زمینخواری در مناطق خوش آب ‎و هوای ایران چیزی کم از این ویروس کرونا ندارد. یعنی همین‎ طور که این ویروس با این سرعت و شدت بدن افراد را تسخیر می‌کند، عد‌‌ه ‎ای پولدار بی‌غم فارغ از جهان هم مناطق خوش‏ آب‎ و هوا را شناسایی می ‌کنند و هرجایی که باشد، می‌روند و می ‌سازند و بعضا هم می‌ فروشند. یکی از این مناطق خوش ‎آب ‌و هوا منطقه هفت ‎سنگان است با زمین‌‌‌ هایی به غایت مطلوب برای کشاورزی که حدود پنج کیلومتری شهر قزوین واقع شده است.

ماجرا از این قرار است که در این منطقه زراعی ساخت ‎وساز‌‌های غیرقانونی صورت گرفته و در واگذاری این زمین ‌‌‌ها به خریداران هم تخلفاتی انجام شده است. این سرآغازی بر تخلفات بی ‌حدوحصر در این منطقه است که بالاخره بعد از ورود عدالتخواهان به ماجرا مساله رسانه ‌ای می‌شود و درنهایت قوه قضائیه به ماجرا ورود پیدا می‌کند.

باستی ‎هیلز مشهد

شهریور 1398 بود که خبر باستی‎ هیلز مشهد رسانه‎ ای شد و با اینکه هنوز حکم قطعی پیرامون این زمینخواری صادر نشده بود اما واکنش ‌‌‌های بسیاری از سوی مردم و فعالان رسانه‎ای و محیط ‎زیستی را به‎دنبال داشت. ماجرای باستی ‎هیلز مشهد از این قرار است که 35 هکتار از اراضی شهری با اینکه باید موجب رونق تولیدات کشاورزی می‌شد طی پروسه زمینخواری به کاخ تبدیل شدند و طبق بررسی ‌ها، هرکدام از این کاخ‌‌‌ ها با مبلغ بیش از 10 میلیاردتومان مورد معامله قرار می ‌گرفتند.

شواهد نشان می‌دهد که باستی ‎هیلز مشهد هشت هکتار وسعت دارد و از 25 سال پیش توسط مالک آن قطعه ‌بندی شده و به مالکان بعدی به فروش رسیده بود و پروانه ساخت برخی قطعات این شهرک از سوی شهرداری صادر شده بود و حتی برخی املاک پروانه پایان کار هم داشتند.

سناریوی تکراری «باستی ‏هیلز»؛ این‏بار در البرز!

این روز‌‌ها تا نام باستی‏ هیلز به گوش ‎مان می‌خورد، ناخودآگاه یاد ماجرای لواسان و ویلای داماد فلانی، دختر بهمانی و فلان نماینده مجلس و بسیاری دیگر از موارد مشابه می ‌افتیم. اما مدت ‎هاست که باستی ‎هیلز از مرز‌‌های لواسان و کلاک عبور کرده و حالا، در جای‎ جای کشورمان شاهد ایجاد شهرک‌‌‌ هایی هستیم که در بهترین و خوش ‎آب‎ و هواترین مناطق قرار گرفته‌ اند و بکرترین مناظر را دارند. شهرک‌‌‌ هایی که اغلب مختص ثروتمندان و آقازاده‌‌‌ ها هستند و محرومان و مردم عادی گا‌‌ها حتی حق ورود به باستی ‎هیلز‌‌ها را ندارند و حتی قدم زدن در این شهرک‌‌‌ ها هم برای عموم ممنوع است.

در اکثر شهرک‌‌‌ های باستی‎ هیلز نشین، تخلفات عمد‌‌ه‌ای در زمینه ساختمان ‌سازی رخ می‌دهد و قاعدتا اصول شهرسازی و معماری در آنها رعایت نمی‌ شود؛ این شهرک ‌‌‌ها در مناطق غیرمجاز خارج از شهر و با سازه‌‌‌ های ویلایی بنا می ‌شوند و به ‎دنبال آن، ارزش زمین ‌‌‌های اطراف خود را تا چندین برابر افزایش می ‌دهند. مسلما باستی ‎هیلز محدود به یک شهر و استان نیست و تمام کشور را درگیر خود کرده، به‏ طوری‏که از لاهیجان و لواسان تا مشهد و بوشهر شاهد ایجاد این شهرک ‌‌‌ها هستیم و به ‎تازگی هم اخباری از ایجاد شهرک باستی ‎هیلز در البرز رسانه‎ ای شده و اقدامات موثری در جهت تخریب سازه ‌‌‌های این شهرک صورت گرفته است.

ماجرای باستی ‎هیلز البرز!

روستای «هلجرد» در غرب شهرستان کرج و جنوب روستای آتشگاه و در دامنه کوه‌‌‌ های شمال البرز قرار دارد و موقعیت جغرافیایی آن باعث شده هلجرد از اراضی کشاورزی مرغوبی برخوردار باشد. بررسی ‌‌‌ها نشان می‌ دهد که در بالادست روستای هلجرد، شهرکی با مشخصات باستی ‎هیلز ایجاد شده و اطراف این شهرک چند لایه حصارکشی صورت گرفته و عموم مردم حق ورود به آن را نداشتند؛ به ‎نحوی می ‌توان گفت که این شهرک مختص ثروتمندان بوده و با تصرف حریم رودخانه و تغییر کاربری ‌‌‌های غیرمجازی که در این اراضی زراعی انجام شده، باستی‎ هیلزی ایجاد شده و تخلفات ساز‌‌ه ‎ای عدید‌‌ه‎ ای در آن صورت گرفته است.

در این شهرک که با عنوان باستی‎ هیلز کرج شناخته شده، استخر‌‌های روباز و زمین چمن فوتبال و سایر امکاناتی که شهرک‌‌‌ های اعیان‏نشین از آن برخوردارند، ایجاد شده و جالب اینجاست که ویلا‌‌هایی که در آن بنا شده‎اند از انشعابات برخوردار بودند و با اینکه تغییر کاربری اراضی و تصرف حریم رودخانه، تخلف محسوب می‌ شود اما مدت‌‌‌ها از ساخت ویلا‌‌های این شهرک و حصارکشی آن گذشته بود و هیچ‎ کدام از مقامات مسئول به این مهم ورود و با آن برخوردی نکرده‎ اند تا اینکه چندی پیش، تصاویری از وجود چنین شهرکی در فضای مجازی و شبکه ‌‌‌های اجتماعی منتشر شد و پیگیری‌‌‌ ها برای تخریب ویلا‌‌های غیرمجاز باستی ‎هیلز کرج صورت گرفت.

البته این پیگیری‌‌‌ ها بار‌‌ها بی‌ نتیجه ماند اما درنهایت برخی مسئولان پاسخ ‌‌‌هایی پیرامون علت عدم برخورد با متخلفانی که اقدام به تغییر کاربری اراضی و ایجاد شهرکی محصور در منطقه روستایی کرده ‎اند، ارائه دادند. هرچند ورود متولیان امر و نهاد‌‌های نظارتی به این موضوع دیرتر از آنچه که باید، صورت گرفته اما همین که اقداماتی جهت برخورد با این متخلفان صورت گرفته، گامی بزرگ در راستای جلوگیری از ایجاد باستی‏ هیلز‌‌های دیگر و تغییر کاربری‌‌‌ های غیرمجاز است.

ورود دادگستری البرز به پرونده شهرک باستی‎هیلز

 15شهریور 1399 بود که حسین فاضلی ‎هریکندی، رئیس‎کل دادگستری استان البرز بعد از رسانه ‌ای شدن این موضوع، درخصوص تخلفاتی که پیرامون ساخت‎ وساز‌‌های این شهرک صورت گرفته، گفت: «بازدید از منطقه موسوم به دره نوربخش در منطقه هلجرد کرج را در دستورکار خود قرار دادیم. متاسفانه برخی افراد به بهانه راه‎ اندازی واحد تولیدی و کشاورزی اقدام به اخذ مجوز خدماتی ازقبیل برق و گاز می‌کنند ولی عملا از این انشعابات برای ایجاد زیرساخت در تغییر کاربری استفاده می‌کنند که در این منطقه هم از این شیوه استفاده شده است.»

رئیس‎کل دادگستری استان البرز ضمن بیان اینکه نحوه اقدام برخی دستگاه ‌‌‌‌های خدمت‎ رسان، تغییر کاربری ‌‌‌ها را تسهیل می‌کند، اظهار کرد: «با همکاری تمامی دستگاه ‌‌‌‌های متولی سعی خواهیم کرد ضمن حمایت از تولید در ‌بخش کشاورزی، با هرگونه سوء استفاده از ظرفیت ‌‌‌‌های قانونی مقابله کنیم. با توجه به اینکه موعد قانونی اعطای انشعاب موقت به مستحدثات غیرمجاز به اتمام رسیده، براساس مصوبات قرارگاه صیانت از بیت ‎المال و مقابله با تغییر کاربری باید ظرف مهلت تعیین‎شده انشعابات بلاتکلیف جمع ‌آوری شوند که اجرای دقیق این مقررات به دقت توسط دادگستری استان رصد می‌شود.

تخریب 48 مورد تغییر کاربری غیرمجاز

پیگیری‌‌‌ ها همچنان ادامه داشت تا اینکه اسماعیل صارمی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرج، 16 شهریور 1399 درمورد برخورد با متخلفان و تخریب ویلا‌‌های غیرمجاز شهرک باستی‎ هیلز کرج گفت: «45 هکتار از اراضی کشاورزی که شامل 15 مورد ویلا در کرج می ‌شود، آزادسازی شد و این عملیات شامل تخریب بیش از 48 مورد تغییر کاربری غیرمجاز در روستای هلجرد بوده است. علی ‎رغم کمبود امکانات و نیروی انسانی، این روند در طول سال با جدیت ادامه دارد و گامی برای حفظ قدرت تولید و نیز مبارزه با سودجویان و زمینخواران است.»

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرج تصریح کرد: «اراضی کشاورزی بستر تولید غذای شهروندان هستند؛ زمین ‌‌‌های استان البرز و به‎ خصوص شهرستان کرج علاوه ‎بر تولید غلات و تامین میوه و سبزی و صیفی‎ جات و سایر محصولات، میراث ‎دار باغداری نامدار و نمونه در کشور است که باید در حفظ این اراضی و باغات با قاطعیت کوشا باشیم. در راستای اجرای تبصره ۲ ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی در روستای هلجرد شهرستان کرج و براساس پیگیری ‌‌‌‌های لازم و با حکم مرجع قضایی در روستای هلجرد شهرستان کرج، بالغ بر 48 مورد تغییر کاربری غیرمجاز ازقبیل دیوارکشی، بنا، استخر، آلاچیق، انبار، پارکینگ، محوطه‌ سازی و...، تخریب و حدود 45 هکتار از اراضی کشاورزی آزادسازی شد.»

ممانعت از ایجاد باستی ‎هیلزی دیگر

با توجه به اینکه حفاظت از اراضی کشاورزی و ممانعت از تغییر کاربری‌‌‌ های غیرمجاز جزء وظایف همگانی است و دستگاه ‌‌‌های نظارتی باید بادقت و جدیت بیشتری در این عرصه فعالیت کنند، لازم است از ابتدا اجازه تصرف اراضی و زمین‌‌‌ های بکر به افراد سودجو داده نشود و درصورتی‎که در هر منطقه ‌ای، اقدامی در این راستا صورت گرفت و مردم از آن مطلع شدند، به ‏منظور حراست از باغات و اراضی کشاورزی به‏ عنوان سرمایه‌‌‌ های تجدیدناپذیر ملی، این موضوع را به اطلاع متولیان امر برسانند و مسئولان موظفند برحسب وظیفه از انجام تغییر کاربری ‌‌‌ها و تصرف حریم رودخانه‌‌‌ ها و زمین خواری جلوگیری کنند تا دیگر شاهد ایجاد باستی‏ هیلزی با حصارکشی‌‌‌ های چندلایه از سوی ژن‌‌‌ های خوب و آقازاده ‌‌‌ها و افراد سودجو نباشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول