به گزارش گروه دیگر رسانههای خبرگزاری فارس، خبرگزاری مهر گفتوگویی با محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران انجام داده است که بخشهای مهم آن در ادامه میآید.
در حوزه عمرانی و زیرساختی دچار رکود شدیم
- نمیتوان دوره پنجم شورا را بدون دستاورد دانست، اتفاقاً در این دوره دستاوردهای مهمی در زمینه شفافیت، کاهش هزینههای اداره شهر، جلوگیری سیستمی از رانت، صیانت از باغات و محیط زیست و توقف شهرفروشی ایجاد شده است اما در حوزه فعالیتهای عمرانی و پروژههای توسعه زیرساختی، نسبت به گذشته دچار نوعی رکود و کاهش شدیم.
- بخشی از این رکود ناشی از شرایط عمومی کشور و بحران اقتصادی است که موجب تورم رکودی و کاهش شدید ارزش پول ملی به یک هشتم قیمت آن در سه سال قبل شده است، البته بخشی نیز بهخاطر عدم اراده و پیگیری جدی و ریسکپذیری مدیران اجرایی بوده است.
- ما بهعنوان شورای شهر، اختیار و حق دخالت در امور اجرایی را نداریم و در حد امکان مصوبات و مجوزهای لازم برای فعالیت مدیریت شهری در توسعه زیرساختها بهخصوص در زمینه حمل و نقل عمومی را فراهم کردیم ولی بهدلایل مختلف این موضوع در حد انتظارات عملی نشده و شورا نیز از ابزارهای نظارتی خود مانند تذکر و برگزاری جلسات مکرر پیگیری در کمیسیونهای تخصصی استفاده کرده است.
شهرداری از ظرفیتها استفاده نکرده است
- باید گفت که هنوز شهرداری در دوره فعلی به میزان دوره گذشته از ظرفیتهای منابع مالی غیر نقد در پروژهها استفاده نکرده است و متأسفانه بخش بودجه غیر نقد که در گذشته یکی از منابع اصلی ساخت مترو بود، به میزان بسیار کمی مورد استفاده قرار میگیرد، شاید کمبود ریسک پذیری و فقدان جسارت مدیران شهرداری یکی از دلایل آن باشد که میتوانست مشکل بسیاری از پروژههای عمرانی را حل کند.
- در همین کلنگ زنی خط ۱۰ مترو که اخیراً صورت گرفت، نمایشگاه بین المللی میتواند بستر مناسبی جهت تأمین غیر نقد پروژه باشد و اگر از این ظرفیت استفاده نشود، مشخص نیست که با کدام نقدینگی و بودجه شهرداری میتوان این پروژه که برآورد فعلی آن بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان است را به نتیجه رساند.
از ریختوپاشها و هزینههای غیرضروری جلوگیری شده است
- بخشی از افزایش هزینههای اداره شهر ناشی از تورم است، هزینههای جاری مانند حقوق کارکنان بنا بر قانون افزایش یافته است و سایر هزینههای نگهداری تجهیزات و تأمین مواد مصرفی برای نگهداشت نیز نسبت به گذشته چندبرابر شده است با این حال هزینههای جاری شهرداری تهران نسبت به ۴ سال قبل شاید کمتر از نصف تورم افزایش یافته است که خود یک موفقیت برای مدیریت مالی است که توانسته از ریختوپاشها و هزینههای غیرضروری جلوگیری کند.
- در پروژههای بزرگ مقیاس، اخیراً کلنگ خط ۱۰ مترو بر زمین زده شد که برای تبدیل نشدن آن به یک اقدام نمایشی و تبلیغاتی، نیاز به تأمین منابع و اقدامات اجرایی جدی وجود دارد.
برخیها از ابتدای مسئولیت محافظهکار بودند
- اصولاً در سال آخر، مدیران دولتی و اجرایی دچار یک محافظه کاری مضاعف میشوند که بخشی از آن ناشی از ترس از دستگاههای نظارتی است، مدیران اجرایی فکر میکنند هر تصمیم شجاعانه و ریسکپذیر آنان میتواند تبدیل به یک پرونده در دستگاههای نظارتی شود که پس از مسئولیت باید در دادگاهها و بدون حمایت دستگاه مربوطه پاسخگوی آن باشند.
- در این دوره، در شهرداری برخی مدیران از ابتدای مسئولیت خود دچار این محافظه کاری بودند.
انتهای پیام/