اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

حرکت لاک‌پشتی در شناسایی و اخذ مالیات از خانه‌های خالی/ عزمی برای تجمیع یکپارچه اطلاعات مالکیت و اسناد وجود ندارد

گویا عزمی وجود ندارد اطلاعات حوزه مالکیت و اسناد به صورت یکپارچه تجمیع شود و زمینه مورد نیاز برای استخراج اطلاعاتی نظیر وضعیت سکونت و مالکیت حوزه مسکن مهیا شود.

حرکت لاک‌پشتی در شناسایی و اخذ مالیات از خانه‌های خالی/ عزمی برای تجمیع یکپارچه اطلاعات مالکیت و اسناد وجود ندارد

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه کیهان در بخش اخبار ویژه خود به موضوع دریافت مالیات از خانه‌های خالی پرداخته است که بخش‌هایی از آن در ادامه می‌آید.

«ناتوانی سازمان‌های ذی‌ربط در تعیین تکلیف املاک،‌ دریافت مالیات از خانه‌های خالی را با چالش مواجه کرده است.»

روزنامه همشهری ضمن انتشار این خبر نوشت: شناسایی خانه‌های خالی از طریق خوداظهاری مالکان با چالش جدی مواجه و به بروز سوء‌تفاهم میان وزارت راه و شهرسازی و سازمان امور مالیاتی منجر شده است.

در اواسط مردادماه، در فاز اول شناسایی خانه‌های خالی، ارسال پیامک برای مالکان دارای بیش از یک واحد مسکونی در دستور کار قرار گرفت و روزانه صد هزار پیامک برای این افراد ارسال شد. در ادامه از مجموع ۱/۵ میلیون پیام ارسالی، تعداد ۱۰۹ هزار واحد مسکونی، خالی یا فاقد خوداظهاری اعلام شدند و این فهرست برای تعیین تکلیف و وصول مالیات به سازمان امور مالیاتی ارسال شد. حالا، آخرین اظهارات متولیان سازمان امور مالیاتی نشان می‌دهد از مجموع این فهرست، فقط ۲ هزار و ۵۷۴ واحد قطعا خالی هستند و مابقی همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

آمارهای فعلی از وضعیت خوداظهاری املاک در سامانه شناسایی خانه‌های خالی حاکی از این است که همچنان بخشی از مالکان حتی با الزام قانون نیز رغبتی برای افشای اطلاعات ملکی خود ندارند.
از سوی دیگر به نظر می‌رسد طبق روال دوره‌های قبل، مقاومت حداکثری ذی‌نفعان در عقیم کردن قانون‌های شفاف‌ساز در بازار مسکن آغاز شود و کار را به جایی برسانند که ایجاد بانک اطلاعاتی جامع حوزه مسکن نیز به سرنوشتی نظیر طرح‌ها و لایحه‌های ارائه شده برای اخذ مالیات بر عایدی مسکن، ‌تغییر قانون روابط موجر و مستأجر، طرح پیش‌فروش مسکن و... دچار شود.

عزمی برای تجمیع یکپارچه اطلاعات مالکیت و اسناد وجود ندارد

گویا عزمی وجود ندارد اطلاعات حوزه مالکیت و اسناد به صورت یکپارچه تجمیع شود و ضمن ایجاد یک پایگاه داده قوی برای دریافت مالیات بر مجموع درآمد، ثروت و نقل و انتقال‌ دارایی‌ها، زمینه مورد نیاز برای استخراج اطلاعاتی نظیر وضعیت سکونت و مالکیت حوزه مسکن نیز مهیا شود. یادآور می‌شود براساس برخی ارزیابی‌ها، ۲/۶ میلیون واحد مسکونی خالی در کشور وجود دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، چندی پیش حسین راغفر، استاد اقتصاد دانشگاه الزهرادر گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا درباره نقش مافیای مسکن در سنگ‌اندازی در راه اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی گفته بود: مافیای مسکن در مجلس هم رخنه دارد، این افراد اجازه نمی‌دهند مالیات بر خانه‌های خالی به اجرا برسد و به بهانه‌های مختلف در اجرا سنگ‌اندازی می‌کنند. هر چند که این مالیات بر خانه‌های خالی تصویب شده و قانون است اما در مجموعه دولت اراده‌ای برای اجرای آن نیست و افراد منتفع به هزار روش سنگ اندازی خواهند کرد.

وی افزود: دولت باید همزمان مالیات را در حوزه‌های مختلف فعالیت‌های سوداگری و سفته بازی از جمله مسکن وضع کند. در غیر این صورت سرمایه از مسکن به سمت سکه و طلا می‌رود. واقعیت این است که در این شرایط دولت راهی جز کسب درآمدهای مالیاتی ندارد و دولت و حاکمیت باید برای کسب این درآمد اراده داشته باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول