اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

میوه‌های رنگارنگی که شما را مقابل کرونا بیمه می‌کند/ این سبزیجات در تقویت سیتم ایمنی مؤثر هستند

یک کارشناس تغذیه گفت: میوه و سبزی‌های رنگارنگ به‌خاطر داشتن مواد مغذی گوناگون از جمله ویتامین های آ، ب، ث، املاح معدنی آهن، منیزم، پتاسیم و موادآنتی اکسیدانی می‌تواند بدن را در برابر بیماری‌های زیادی به‌خصوص کرونا بیمه کند.

میوه‌های رنگارنگی که شما را مقابل کرونا بیمه می‌کند/ این سبزیجات در تقویت سیتم ایمنی مؤثر هستند

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، یک کارشناس تغذیه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا به تاثیر میوه‌های رنگارنگ در تقویت سیستم ایمنی بدن مقابل بیماری‌ها به‌خصوص کرونا پرداخته است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

هر روز میوه و سبزیجات مصرف کنید

مصرف میوه و سبزی می‌تواند از افزایش وزن و چاقی که احتمال ابتلا به کرونا را در فرد افزایش می‌دهد جلوگیری کند؛ زیرا چاقی خود یک عامل خطر مهم ابتلا به کرونا محسوب می‌شود و مرگ و میر ناشی از کوید ۱۹ در افراد چاق بیشتر است.

مقدار سبزیجات مورد نیاز بدن با توجه به هرم راهنمای غذایی روزانه سه تا پنج واحد است. 

تخمین زده می‌شود که دریافت ناکافی میوه و سبزیجات حدود ۱۴ درصد از مرگ‌های ناشی از سرطان دستگاه گوارش، حدود ۱۱ درصد از سکته‌های قلبی و حدود ۹ درصد از مرگ‌های سکته مغزی در سراسر جهان را ایجاد می‌کند و یک میلیون و هفت هزار از مرگ و میر در سراسر جهان ناشی از مصرف کم  میوه و سبزی است.

نقش ویتامین A و C در تقویت سیستم ایمنی 

ویتامین‌های A و C آنتی اکسیدان‌های طبیعی هستند که در تقویت سیستم ایمنی نقش دارند.

میوه‌ها و سبزی‌های  زرد، نارنجی و سبز تیره منبع غنی از بتاکاروتن هستند که این ماده در بدن به ویتامین آ تبدیل می‌شود و نقش بسزایی در پیشگیری  از کرونا، سرطان و دیابت  دارد.

میوه هایی مثل انبه، طالبی، خرمالو، زردآلو، آلو، موز، گرمک،  هلو، ازگیل، آناناس، گریپ فروت، پرتقال، نارنگی و هندوانه و سبزی هایی مثل هویج، انواع کلم سفید و کلم قرمز، گل کلم، کدو حلوایی، شلغم، لبو، گوجه فرنگی و انواع فلفل دلمه ای، اسفناج از منابع سرشار این ویتامین‌ها هستند.

مصرف سبزیجات و سالاد قبل از غذا/ این سبزیجات در تقویت سیتم ایمنی مؤثر هستند

مصرف سبزیجات و سالاد قبل از غذا باعث می‌شود حجم زیادی از معده با سبزیجات پر شود؛ در نتیجه  میزان دریافت غذا کم می شود. بنابراین دریافت کالری کم یعنی دوری از اضافه وزن و چاقی و در نتیجه پیشگیری از ابتلا به کرونا و بیماری های غیرواگیر.

سبزیجات خانواده کلم نیز از ارزش غذایی بالایی برخوردار هستند. این سبزیجات در پیشگیری از سرطان ها و تقویت سیتم ایمنی به خصوص مبارزه با ویروس کرونا موثر هستند. کلم دارای خاصیت ضد سرطانی است که از سبزی های خانواده کلم می توان کلم بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل و کلم بنفش و سفید نام برد.

به‌جای مولتی ویتامین از سبزی‌ها و میوه‌های فصل استفاده کنید

به‌جای مصرف مکمل‌های مولتی ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی، از سبزی‌ها و میوه‌های فصل استفاده کنید.

از میوه های فصل مانند خرمالو، پرتقال، نارنگی، انار، سیب، لیموشیرین، لیموترش و کیوی  که مقدار زیادی ویتامین ث دارند، برای تقویت سیستم ایمنی استفاده و برای پیشگیری از کرونا در کنار هر وعده غذایی از سالاد شامل انواع کلم، لبو و هویج و  انواع سبزی های برگی مثل اسنفاج، جعفری و بطورکلی سبزی خوردن استفاده کنید.

اگر به دلیل مشکلات گوارشی قادر به مصرف این گونه سبزیجات به صورت خام نیستید، آنها را با کمی آب بخارپز کنید.

شلغم و کدو حلوایی سرشار از ویتامین آ و ث هستند. در دوران قرنطینه به جای مصرف تنقلات چرب و پر نمک (مانند آجیل و تخمه های نمکی) و شیرین (مانند انواع شیرینی و بیسکویت و نوشیدنی های شیرین شده با قند)، از انواع میوه ها استفاده کنید.

به‌جای آب میوه از خود میوه استفاده کنید

۱۰ تا ۱۵ درصد از میزان انرژی میوه ناشی از قند است. قندی که در این میوه ها وجود دارد بیشتر از نوع فروکتوز است. توصیه می شود همه افراد به خصوص افرادی که کبد چرب یا تری گلیسرید با لا دارند، بجای آب میوه از خود میوه استفاده کنند.

بجای نوشیدن یک لیوان آب پرتقال تازه و طبیعی که حاوی قند زیادی است، یک عدد پرتقال آب نگرفته که هم فیبر بیشتری دارد و هم قند آن کمتر است بخورید. افزایش فروکتوز (قند موجود در میوه) در بدن می تواند باعث افزایش تولید تری گلیسیرید و چاقی می شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول