اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

مازنی: حیات جمهوری اسلامی مدیون جریان اصلاح‌طلبی است/ اصلاح‌طلبان مانع فساد سیاسی و اقتصادی می‌شوند!

فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه لاریجانی و روحانی باید پاسخگوی عملکرد لیست امید باشند گفت: تداوم حیات جمهوری اسلامی مدیون جریان اصلاح‌طلبی است.

مازنی: حیات جمهوری اسلامی مدیون جریان اصلاح‌طلبی است/ اصلاح‌طلبان مانع فساد سیاسی و اقتصادی می‌شوند!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه شرق گفت‌وگویی با احمد مازنی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده مجلس دهم انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

لاریجانی و روحانی باید پاسخگوی عملکرد لیست امید باشند 

- قضاوت درباره عملکرد نیاز به اطلاعات گسترده دارد. اینکه پاسخ‌گوی عملکرد لیست امید چه کسی باید باشد، بخش مهمی از پاسخ را باید آقایان لاریجانی و روحانی بدهند که سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان را هزینه کردند.

- در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هم برنامه‌ای به نام برجا تهیه شده بود و نگذاشتند این برنامه اجرا شود.

روحانی گفت ما اصلا با شما ائتلاف نکردیم

- آقای روحانی صریحا در جمع مسئولان فراکسیون امید که بنده هم حضور داشتم، گفت ما اینجا حزب نداریم که ائتلاف کنیم، ما اصلا با شما ائتلاف نکردیم.

- این ادبیات حاکی از آن بود که دوستان معتدل بلافاصله بعد از انتخابات و واردشدن به بهارستان و پاستور، کاملا سفره خودشان را از اصلاح‌طلبان جدا کردند و در مجلس هر کجا لازم بود، آقای لاریجانی از ظرفیت اصلاح‌طلبان استفاده می‌کرد و هر کجا که نیاز داشت، فرمان را به سمت راست می‌برد.

جریانی باید پاسخگو باشد که از سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان استفاده کرد

- در ریاست مجلس و هیئت‌رئیسه رفتار اعتدالی‌ها مشکل ایجاد کرد که به نظر من همه کسانی که نقش داشتند باید پاسخ‌گو باشند. 

- بااین‌حال، بیشترین پاسخ را جریانی باید بدهد که از سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان استفاده کرد، ولی وفادار به تعهدات و قرارداد‌های نوشته و نانوشته بین اصلاح‌طلبان و معتدلان نبود.

تداوم حیات جمهوری اسلامی مدیون جریان اصلاح‌طلبی است

- کارکرد اصلاح‌طلبان در جامعه را اگر تاریخی نگاه کنیم، در مقاطع مختلف عنوان اصلاح‌طلبی را از سال ۷۶ و روی‌کار‌آمدن آقای خاتمی شنیدیم.

- تداوم حیات جمهوری اسلامی مدیون جریان اصلاح‌طلبی است. در سال ۷۶ که آقای خاتمی رئیس‌جمهور شد، مسعود رجوی اعلام کرد با فتنه خاتمی سقوط جمهوری اسلامی ۲۰ سال به تأخیر افتاد. این یعنی کارکرد اصلاح‌طلبان برای جامعه که توانستند برای استحکام حکومت مؤثر باشند. 

اصلاح‌طلبان مانع فساد سیاسی و فساد اقتصادی می‌شوند

- اگر اصلاح‌طلبان نباشند، حکومت یکدست می‌شود. اصلاح‌طلبان با حضورشان مانع فساد سیاسی و فساد اقتصادی در جامعه می‌شوند. 

-  اصلاح‌طلبان معتقدند ما هر عقیده‌ای درباره اداره کشور داشته باشیم، به قانون اساسی به‌عنوان میثاق ملی باید وفادار باشیم.

- اگر ملاحظه کرده باشید، در مجلس دهم که بخشی از اصلاح‌طلبان حضور داشتند، ما طرح گفت‌وگوی ملی را مطرح کردیم که هنوز هم جلسات و نشست‌های گفت‌وگوی ملی با دوستان اصولگرا در حال برگزاری است؛ بنابراین اصلاح‌طلبان با طرح گفت‌وگوی ملی می‌توانند مانع رشد تضاد‌ها در جامعه شوند.

اصلاح‌طلبان به‌هیچ‌وجه نباید از انتخابات دور باشند

- من در تعریف اصلاح‌طلبان معتقدم اصلاح‌طلبان فارغ از نام‌گذاری این جریان یا حتی جریان مقابل اینها دو جریان سیاسی درون نظام جمهوری اسلامی هستند که اگر هر‌کدام در رقابت انتخاباتی حضور نداشته باشند، انتخابات بی‌معناست.

- جریان‌های واقعی و دو جبهه حقیقی سیاسی که در جامعه حضور دارند، عبارت‌اند از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان، در‌حالی‌که اصلاح‌طلبان زمانی که قوی وارد میدان می‌شوند، بخش خاکستری مردم را وارد انتخابات می‌کنند.

- به این معنا من معتقدم که اصلاح‌طلبان به‌هیچ‌وجه نباید از انتخابات دور باشند، حالا چه رأی بیاورند، چه نیاورند و اساسا وجود احزاب اصلاح‌طلب به این معناست که می‌خواهند در قدرت مشارکت داشته باشند.

اگر شخصی مثل مطهری در مجلس یازدهم بود امروز مجلس متفاوت بود

- الان مجلس یکدست اصولگرایان را ببینید که هیچ صدای مخالفی از آن شنیده نمی‌شود.

- اگر شخصی مثل آقای علی مطهری در مجلس یازدهم حضور داشت، امروز مجلس متفاوت بود.

- من معتقدم که اصلاح‌طلبان باید در حوزه قدرت حضور داشته باشند؛ اما به معنای دیگر که اصلاح‌طلبان باید در اصلاح امور مشارکت داشته باشند، این اصلاح امور فقط این نیست که در حوزه قدرت باشند.

- هم در حوزه قدرت و هم در عرصه‌های عمومی باید حضور داشته باشند. من معتقد به اصلاح‌طلبان قدرت‌محور و جامعه‌محور نیستم. من معتقدم هر دو با هم باید وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول