اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

رضایی: جبهه انقلاب، بیش از گذشته منسجم شده است/ پیشگیری از فساد، مهمتر از برخورد با مفسدان است

محسن رضایی گفت: جبهه انقلاب، بیش از گذشته منسجم شده و شورای ائتلاف و شورای وحدت و جبهه پایداری عناصر انقلابی هستند و مطمئن هستم این‌ها به نتیجه واحدی خواهند رسید. درخصوص حضور بنده، چند روزی صبر کنید. تصمیم قطعی را اعلام خواهم کرد.

رضایی: جبهه انقلاب، بیش از گذشته منسجم شده است/  پیشگیری از فساد، مهمتر از برخورد با مفسدان است

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، محسن رضایی از جمله کسانی است که در رسانه‌ها از او به عنوان نامزد احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری امسال یاد می‌شود. خبرگزاری مهر با این نامزد احتمالی انتخابات به گفت‌وگو نشسته است. بخش‌های مهم و خواندنی سخنان دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه آمده است.

جبهه انقلاب، بیش از گذشته منسجم شده است/ درباره حضورم در انتخابات، چند روزی صبر کنید

- آنچه من به آن فکر می‌کنم، تشکیل شدن یک دولت قوی و کارآمد در سال ۱۴۰۰ برای اداره کشور است تا بتوانیم در مدت ۴ سال یا ۸ سال، ۲۰ سال کشور را جلو ببریم و این، زمانی امکان پذیر است که کابینه‌ای از افراد شایسته با برنامه‌های اقتصادی و فرهنگی تحولی و همچنین بسیج همه نیروهای کارآمد، شایسته و توانمند در سراسر کشور و از همه اقوام و استان‌ها و مخصوصاً با تکیه بر جوان‌گرایی در اداره کشور شکل بگیرد. مهم، تشکیل چنین دولتی است. درخصوص حضور بنده، چند روزی صبر کنید. ان شاء الله تصمیم قطعی را اعلام خواهم کرد.

- معتقدم جبهه انقلاب، بیش از گذشته منسجم شده است و شورای ائتلاف و شورای وحدت و جبهه پایداری عناصر انقلابی هستند و مطمئن هستم این‌ها به نتیجه واحدی خواهند رسید. نیروهای انقلاب در تلاش هستند دولت کارآمد تشکیل شود و این مهم‌ترین بخش ماجراست.

 

- ما امروز در حال رایزنی و هماهنگی با همه دوستان خود برای تشکیل دولت قوی و کارآمد هستیم و فکر نمی‌کنم مشکل خاصی در ادامه کار به وجود بیاید. هماهنگی‌های امروز ما بیش از گذشته است و وحدتی که در جبهه انقلاب است، بیش از گذشته وجود دارد. نگرانی بابت احتمال ناهماهنگی در جبهه انقلاب انتخابات ندارم. هماهنگی خوبی وجود دارد.

مردم حق دارند از وعده‌های توخالی، ناراحت باشند

- کشور ما و ملت ما امروز در یک جبهه بزرگ نبرد اقتصادی قرار دارد و باید کمک کنیم که ملت ایران ان شاء الله با موفقیت از این جنگ اقتصادی عبور کند. آنچه برای من مهم است، شخص خودم نیست، بلکه عبور و موفقیت ملت ایران از یک جنگ اقتصادی است. یک سرباز تعداد روزهای حضور در جبهه را نمی‌شمارد بلکه به انتخاب درست و انجام وظیفه یعنی دفاع از کشور و ملت فکر می‌کند.

- به پیروزی ملت ایران در سال ۱۴۰۰ بسیار امیدوارم. مردم ما حق دارند که از دست وعده‌های توخالی، ناراحت و عصبانی باشند. ملت ایران اکنون بیش از هر زمان دیگر، با حساسیت بیشتر به برنامه‌های کاندیداها و صداقت و توان آنها فکر می‌کنند تا به شعارها.

 پیشگیری از فساد، مهمتر از برخورد با مفسدان است

- اعتقاد من این است که پیشگیری از فساد، مهمتر از برخورد با مفسدان است. اگر از فساد پیشگیری نشود، ده‌ها پرونده تشکیل می‌شود و این کار برخورد را سخت می‌کند. مهم، پیشگیری از فساد است.

- صحبت‌هایی که درباره اشتغال و افزایش قدرت خرید مردم مطرح کردم، براساس مطالعات اقتصادی علمی بوده است. آیا شما فکر می‌کنید ملت و دولت ایران، نمی‌تواند یک برنامه تحول اقتصادی و جهش تولید را اجرا کند؟ آیا فکر می‌کنید ملت و دولت ایران چیزی کمتر از ملت و دولت مالزی دارند؟ چطور فکر می‌کنید ملت و دولت ایران نمی‌تواند برای چهار، پنج میلیون جمعیت بیکار شغل ایجاد کند؟ قطعاً به اتکای دانش بومی و سرمایه‌های عظیم کشور، می‌توانیم تحول مثبت اقتصادی ایجاد کنیم به گونه‌ای که دیگر حتی یک نفر شهروند سالم و فقیر در کشور نداشته باشیم.

اینکه قدرت سرانه واقعی خرید مردم از ۳۵ هزار به ۵۰ هزار برسد، کاملاً شدنی است

- روحیه ما می‌توانیم را کسانی قبول ندارند و انکار می‌کنند که یا تخصص علمی ندارند، یا اطلاعی از منابع کشور ندارند یا اینکه مدیریت اجرایی ناکارآمد فعلی را سرنوشت قطعی کشور می‌دانند. قدرت سرانه خرید واقعی مردم کشورمان، نه سرانه اسمی خرید، در سال‌ها و دوره‌های قبل، تا سرانه ۳۵ هزار دلار هم رسید اما اخیراً کشور دچار عقبگرد شد و قدرت سرانه خرید واقعی مردم کاهش پیدا کرد.

- اینکه مردم ما بتوانند قدرت سرانه واقعی خرید خود را از ۳۵ هزار به ۵۰ هزار برسانند، کاملاً شدنی است. اینکه قدرت سرانه خرید واقعی مردم کشورمان براساس برنامه‌ریزی اقتصادی افزایش یابد، یک حق مسلّم است. اگر دولت دستش را توی جیب مردم نکند و برای جهش تولید تلاش کند، این هدف محقق می‌شود. اینها از اجزای برنامه‌های دولت قوی و کارآمد است.

- اینکه تمام معلمان کشور بدون استثنا صاحب خانه شوند و یک معلم بدون خانه نداشته باشیم، یک حق مسلم ملت ما است و کاملاً شدنی است؛ ما برنامه‌ریزی علمی اقتصادی برای تحقق این هدف داریم و دست رانت‌خوارها و دست مافیای مسکن که نمی‌خواهند مردم صاحبخانه شوند را قطع می‌کنیم. اینکه کارگرانی که بالای سه سال سابقه کاری دارند، باید صاحب خانه شوند، یک حق مسلّم است و شدنی است. برای این هدف، برنامه علمی اقتصادی داریم و این برنامه را با قاطعیت اجرا خواهیم کرد.

دولت مستقر تنها دولتی است که سرمایه‌گذاری‌اش در بخش مسکن منفی بوده

- یکی از خطاهای بزرگی که این دولت کرد و مسئولین آن باید پاسخگو باشند، این است که سرمایه گذاری در مسکن را بخاطر لجبازی با دولت قبل کلاً پایین کشیدند و تنها دولتی که سرمایه‌گذاری‌اش در بخش مسکن منفی بوده است، همین دولت بود. به رکود کشاندن مسکن، تأثیر جدی در رکود اقتصادی کشور داشت؛ بویژه در شرایط تحریم‌ها، ضربه کاری به تولید ملی و رفاه مردم زد. به نظرم در چنین مواردی که شاهد قصور مسئولان دولتی در وظایف قانونی خود هستیم، قوه قضائیه باید ورود کند و مسببان وضع مسکن را محاکمه کند.

مردم به خوبی می‌دانند که من از کدام مدیران هستم

- دو گروه از مدیران در کشور داشته‌ایم. یک گروه، مدیرانی که هر چه گفتند عمل کردند و یک گروه از مدیران دیگر که وعده‌هایشان تحقق نیافته است. گروه اول گفتند خرمشهر را آزاد می‌کنیم و خرمشهر را آزاد کردند. گفتند بوکمال را کمتر از سه ماه آینده آزاد می‌کنیم و به دولت داعش پایان می‌دهیم و به این وعده عمل کردند. گفتند اگر آمریکا غلطی بکند، ما با موشک می‌زنیم. آمریکا غلطی کرد و موشک خورد. اینها یک گروه از مدیران ما هستند که هر حرفی زده‌اند، به آن عمل کرده‌اند. یک گروه دیگر از مدیران هستند که به خیلی از وعده‌هایی که دادند عمل نکرده‌اند. فکر می‌کنم مردم ما به خوبی می‌دانند که من از کدام مدیران هستم.

روحانی دولت را با میلیاردها تومان قرض تحویل می‌دهد

- با همه نقاط قوت و ضعفی که این دولت مانند دولت‌های گذشته داشته است، همه اذعان دارند که زمینی که دولت تحویل دولت آینده می‌دهد، چگونه است؛ زمین حاصلخیز است یا زمین سوخته! متأسفانه آقای روحانی دولت را با میلیاردها تومان قرض و خالی کردن خزانه و آسیب‌های جدی به زیرساخت‌های تولید ملی، تحویل دولت آینده خواهد داد.

- کاری که دولت فعلی کرده است، هزینه‌های سنگینی به کشور و مردم تحمیل کرده است و تنها نیروهای انقلاب و دولت کارآمد و قوی می‌توانند این زمین را دوباره حاصل‌خیز کنند.

دولت از سیاست همسایگی غافل است/ دیپلماسی دولت، کاغذی و ناکارآمد است

 - متأسفانه سیاست همسایگی مورد غفلت دولت فعلی قرار گرفته است. ایران در ابتدا یک قدرت منطقه‌ای و سپس یک عضو مؤثر جامعه بین‌المللی است. ما تا در داخل و در منطقه پیشرفت نکنیم، نمی‌توانیم روابط بین‌المللی مستحکمی داشته باشیم.

- دیدگاه درست در سیاست خارجی این است که ما باید از مرزهای خود و منطقه خود، شروع کنیم و راهمان را به توازن معادلات بین‌الملل پیدا کنیم. بدون قوی شدن در داخل و منطقه، نمی‌توانیم نقش مؤثر و متوازن در روابط بین‌الملل داشته باشیم. این سیاست، سیاست همیشگی حوزه تمدنی ایران بوده و قابل احیا است.

- ما با برخی از کشورها روابط بسیار خوبی داریم و می‌توانیم سیاست همسایگی را تقویت کنیم؛ کشورهایی مانند عراق، سوریه، لبنان، ترکیه، قطر، افغانستان، پاکستان، کشورهای آسیای مرکزی، و قفقاز. فقط با دو، سه کشور عربی به دلیل ناهماهنگی‌هایی که صورت گرفته است، شرایط خوبی نداریم که باید راه حلی برای تجدید سیاست همسایگی با آن دو سه کشور هم پیدا کنیم. بنابراین سیاست همسایگی فعال، کاملاً قابل عمل و قابل دستیابی و قابل تقویت است.

- دیپلماسی فعلی دولت یک دیپلماسی کاغذی ناکارآمد بوده، نتوانسته راه‌های عملی را پیدا کند و پیش ببرد و به درستی پیاده کنند.

هیچ موردی نبوده که دولت از رهبر کمک بخواهد و ایشان دریغ کنند

- هم در زمان امام راحل (ره) و هم در زمان مقام معظم رهبری، هیچ موردی نبوده است که دولت‌ها بخواهند کار مهمی برای مردم انجام دهند و امام جامعه، حتی بیش از اختیارات قانونی که رؤسای دولت‌ها دارند، به آنها کمک نکرده باشد. بنابراین من این مسأله را نمی‌پذیرم که رؤسای جمهور بگویند ما اختیار نداشتیم و یا خواستیم کاری برای مردم انجام دهیم و رهبری به ما کمک نکرد. امام جامعه، هم در زمان امام راحل (ره) و هم در زمان مقام معظم رهبری، برخی اختیار خود را به دولت تفویض کرده‌اند و داده‌اند تا دولت گره از مشکل مردم باز کند.

- برای مثال همین تشکیل شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه، که دولت فعلی می‌تواند مشکلات اقتصادی که دارد را فراتر از اختیارات قانونی خود، در جلسه سران مورد بحث قرار دهد و از مقام معظم رهبری تأیید بگیرند و عمل کنند، فرصت تاریخی بسیار بزرگی برای دولت فعلی بود. ولی دولت فعلی چگونه از این امکانات ویژه و اختیارات تفویضی مقام معظم رهبری استفاده کرد؟ دولت فعلی عملاً با ذخایر صندوق توسعه ملی چه کرده است؟ در حالی که ذخایر صندوق توسعه ملی جزو اختیارات رئیس‌جمهور نیست، این دولت بارها اجازه گرفت و ده‌ها کار خارج از اختیارات قانونی خود را انجام داد ولی نتوانست نتیجه مطلوب برای معیشت مردم را حاصل کند. بنابراین من این بحث را نمی‌پذیرم. دولت می‌تواند به خوبی از اختیارات خود استفاده کند و هر جا نیاز داشته باشد از رهبری و مردم هم کمک بگیرد.

هرچه تحریم‌ها را زودتر بردارند، راستی آزمایی هم زودتر انجام می‌شود

- اعتقاد من این است تا زمانی که تحریم‌های اقتصادی را کامل برندارند و ما راستی‌آزمایی نکنیم، به هیچ وجه نباید کاری کرد که موجب افتادن ما در دور بی‌پایان و هزینه‌بر مذاکرات بی‌خاصیت شود. بحث ما خیلی واضح و روشن است و آن این است که باید تحریم‌های اقتصادی را بطور یکجا بردارند و قطعاً در رفع تحریم‌ها به تعبیر رهبر معظم انقلاب یک ساعت هم نباید تعلل کرد؛ منتها در دور باطل نباید بیافتیم.

- بالاخره راستی آزمایی، بعد از عمل انجام می‌گیرد و روی کاغذ نیست. راستی‌آزمایی این است که توافقات انجام و اجرا شود و ما آثار آنها را در عمل ببینیم. راستی آزمایی این است که تحریم‌ها را بردارند و تراکنش‌های مالی کشور ما برقرار شود، پول‌هایی که کشور ما در بانک‌های دیگر دارد آزاد شود و به سوی سفره مردم بیاید، بارگیری و حرکت کشتی‌های باربری به سوی کشورمان آزاد شود و همه این‌ها به طرف مقابل بستگی دارد. هرچه طرف مقابل، این تحریم‌ها را زودتر بردارد، راستی آزمایی هم زودتر انجام می‌گیرد.

نفوذ مافیا در اقتصاد

- اتفاقی در اقتصاد ایران افتاده است و آن این است که نفوذی‌ها با مافیاهای اقتصادی ارتباط برقرار کرده‌اند؛ از این رو، بعضی از اتفاقاتی که در اقتصاد ایران شکل می‌گیرد کاملاً غیرطبیعی است. برای مثال در همین مسأله بورس هم در شکل‌گیری آن سوددهی نجومی بورس و هم در سقوط شدید بورس، کاملاً حرکات مشکوکی دیده می‌شود. یعنی هجوم اشخاص حقیقی و حقوقی ِ خاص در ابتدای صعود بورس برای ارزان خریدن و نیز سراسیمگی یک عده در انتهای اوج‌گیری بورس برای گران فروشی، نمونه‌هایی از این حرکت‌های مشکوک و مافیایی هستند که چنین اقداماتی بدون نفوذ غیرممکن است.

- این پدیده‌ها در اقتصاد کشورمان، عادی نیست و نشان می‌دهد واسطه‌گرها و رانت‌خواران با نفوذی‌ها به طریقی ارتباط برقرار کرده‌اند. بنابراین اعتقاد دارم در مساله مشکلات اقتصادی کشورمان، شاهد پدیده نفوذ و نیز شاهد پیوند نفوذی‌ها با مافیاها و سوداگران هستیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول