اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  سواد رسانه

نقد ممنوع! / برچسب‌ها چطور صدای منتقد را خفه می‌کنند؟

بر چسب زنی، یک تکنیک منفی ولی پرکاربرد در عملیات های روانی است. رسانه‌ها می‌کوشند تا با القاب مثبت یا منفی، برداشت‌های اولیه ما را نسبت به موضوعات را جهت‌دهی کنند.

نقد ممنوع! / برچسب‌ها چطور صدای منتقد را خفه می‌کنند؟

گروه سواد رسانه خبرگزاری فارس؛ تندرو، افرطی، دلواپس، کاسب تحریم و حالا گاندوساز؛ این‌ها چندنمونه از لقب‌هایی است که این چندسال تبدیل به پای ثابت صحبت‌های دسته‌ای از مسئولین و رسانه‌هایشان شده است. بر چسب زنی، یک تکنیک مهم در عملیات‌های روانی است. رسانه‌ها و سیاسیون می‌کوشند تا با القاب مثبت یا منفی، برداشت‌های اولیه ما را نسبت به موضوعات مورد نظر تحت‌تأثیر قرار دهند. مثلا به کارگیری بعضی عناوین مثبت مانند آزادیخواه، نجات‌بخش یا بعضی عناوین منفی مانند تروریست، متحجر  و... ممکن است ما را به نتیجه‌ای متفاوت سوق دهد و نوع برداشت ما را نسبت به یک فرد و یا مفهوم خاص تغییر دهد. با برچسب زنی، یک نهاد یا گروه محکوم می‌شود؛ بی آنکه استدلالی در محکومیت آن‌ها آورده شود.

برچسب‌زدن، یک نتیجه ثابت دارد: خفه‌کردن صدای منتقدان و بستن باب هر نوع تفکر در خصوص نقدهایی که به عملکردها وارد می‌شود. در ادامه این گزارش، تنها به چند نمونه از این دست اشاره خواهیم کرد.

تندروی در کدام مسیر؟

 یکی از مهم‌ترین برچسب‌هایی که از ابتدای انقلاب به‌صورت گسترده برای منکوب کردن تفکر انقلابی مورد استفاده قرار گرفته، لفظ «تندرو» است. برچسبی که هنوز هم هرجا بخواهند منتقدان را از میدان به در کنند، از آن استفاده میکنند. 

توئیت مشاور رئیس جمهور و به کار بردن  برچسب تندرو

روزنامه اصلاحطلب ابتکار و به کارگیری برچسب تندرو

استفاده بی بی سی از برچسب تندرو

 برچسب زنی تندروی به جریان انقلابی، با واکنش رهبر معظم انقلاب همراه شد. ایشان در این باره در تاریخ ۹۴/۱۲/۰۵ فرمودند:«به دوستان و برادران محترم خودمان در مشاغل گوناگون سیاسی و دولتی و غیر دولتی و مانند اینها تأکید میکنم؛ از ادبیّات دشمن استفاده نکنید. دشمنان انقلاب از روز اوّل آمدند تعبیر ادبیّات تندرو و میانه‌رو را مطرح کردند؛ فلانی تندرو است، فلان جریان تندرو است، فلان جریان میانه‌رو است. آن روز، از همه تندروتر هم از نظر آنها امام بزرگوار بود؛ امروز هم از همه تندروتر، به نظر آنها این بنده‌ی حقیر هستم... در جادّه، بعضی‌ها تندتر میروند و بعضی‌ها کندتر میروند. تند رفتن در صراط مستقیم چیز بدی نیست... آنهایی که امروز در بیرون از مرزهای کشور میگویند تندرو، مقصودی دارند و معنایی مورد نظرشان است. دوستان ما و برادران ما در داخل مراقب باشند آنچه مقصود او است تکرار نکنند.»

افراطی سازی از جوانان حزب اللهی

افراط در ادبیات دینی معنایی بسیار منفی دارد و متاسفانه برای بستن دهان منتقدین و سرکوب جریان حزب اللهی و بدنام کردن آن در بین مردم؛ از این واژه بسیار استفاده شده است.

بی بی سی فارسی و به کارگیری برچسب افراطی

رهبر معظم انقلاب نسبت به افراطی نامیدن جوانان حزب اللهی هم واکنش نشان دادند و در تاریخ ۹۴/۰۶/۲۲ فرمودند:«مسئولین کشور جوان‌های انقلابی را گرامی بدارند؛ این‌ همه جوان‌های حزب‌اللهی و انقلابی را برخی از گویندگان و نویسندگان نکوبند به اسم افراطی و امثال این‌ها. جوان انقلابی را باید گرامی داشت.»

دلواپس؛ تبدیل لفظ محترمانه به فحش!

در بحبوحه مذاکرات هسته ای در سال 93، منتقدین این مذاکرات، با برگزاری همایشی به نام«دلواپسیم» تلاش کردند تا انتقاد خود از روند مذاکرات را به گوش مسئولین برسانند. با وجود اینکه برگزار کنندگان این همایش با برگزیدن واژه دلواپس تلاش داشتند تا انتقاد و نگرانی خود را در کمال احترام بیان کنند؛ اما جریان اصلاحطلب و غربگرا این نگرانی را بر نتافته و دلواپس را تبدیل به یک برچسب و فحش سیاسی کرد. برای مثل آقای روحانی گفت:«عده ای بزدل سیاسی اند!» و«بروید به جهنم!». از آن به بعد رسانه‌های اصلاحطلب گهگاه رقیب سیاسی خود را به عنوان دلواپس خطاب می‌کنند.

این در حالی ایست که بسیار از منتقدان و متخصصان دلواپس مذاکره بودند و زمان هم نشان داد که حق داشتند؛ اما از این برچسب برای منکوب کردن هر نوع انتقاد و ابراز نگرانی نسبت به برجام استفاده شد.

روزنامه اصلاحطلب آفتاب یزد و استفاده از برچسب دلواپس

روزنامه اصلاحطلب‌ آرمان و استفاده از برچسب دلواپسان

خبرگزاری دولتی ایرنا و به کارگیری برچسب دلواپسان

گاندوسازی و نقدی که جدی نگرفتند

در جدیدترین ورژن برچسب زنی، رسانه‌های معاند و جریان غربگرا به سراغ «گاندوسازی» رفته اند. بعد از پخش سریال گاندوی ۲، جریان غربگرا مدعی شد که منتقدین برجام، از ترس کاندیداتوری ظریف در انتخابات و برای شکست مذاکرات در وین، شروع به تبلیغات و دروغ پراکنی علیه دولت و ظریف کرده اند. گاندوسازی برچسبی جدید برای منکوب کردن منتقدین برجام و مذاکرات وین است که توسط رسانه‌های معاند و غربگرا تکرار می‌شود.

بی بی سی فارسی و استفاده از برچسب جدید گاندوساز

رونانه اصلاحطلب آفتاب یزد و استفاده از برچسب گاندوسازان

در این مورد هم، انتشار صوت محرمانه ظریف نشان داد که نقد فیلم به جریان نفوذ در دولت تدبیر و امید چقدر نقد به جایی بود؛ اما دوباره واکنش رسانه‌های نزدیک به دولت ترجیح دادند با تکرار برچسب‌ها، نقد را سرکوب کند. 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول