اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

چمران: عدم هماهنگی دولت و شهرداری جان مردم را به‌ خطر انداخته است/ متروی تهران به ۱۰۰۰ واگن جدید نیاز دارد

رئیس سابق شورای شهر تهران گفت: کمبود قطار، شلوغی ایستگاه‌ها، فاصله زمانی طولانی هر قطار و به تبع آن در خطر قرار گرفتن جان مردم در دوران پاندمی کرونا به دلیل عدم هماهنگی دولت و شهرداری است.

چمران: عدم هماهنگی دولت و شهرداری جان مردم را به‌ خطر انداخته است/ متروی تهران به ۱۰۰۰ واگن جدید نیاز دارد

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، مهندس مهدی چمران، رئیس سابق شورای شهر تهران طی یادداشتی در روزنامه وطن امروز نوشت:

مترو مسافران دائمی خود را دارد و این نکته قابل انکار نیست که تعداد واگن‌ها پاسخگوی نیاز تهران نیست. ۸ خط مترو از چند سال پیش با سرعتی مطلوب طراحی و راه‌اندازی شد ولی این توسعه باید ادامه یابد. 

نقصی که وجود داشته و دارد تعداد واگن‌هاست که با شیوع ویروس کرونا در کشور و ضرورت کاهش جمعیت و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، این نقص و کمبود پر‌رنگ‌تر شد. برخی خطوط مترو افتتاح شد اما بدون اینکه تعداد قطارها در حد مطلوب و مناسبی باشد؛ به همین دلیل در برخی ایستگاه‌های تازه‌تأسیس هر نیم ساعت قطار مترو وارد ایستگاه می‌شود که همین امر ازدحام جمعیت را به همراه خواهد داشت. 

در تهران حدود هزار واگن کمبود داریم که اگر این تعداد واگن تأمین می‌شد، فاصله‌های زمانی کوتاه‌تر و تعداد مسافران در هر ایستگاه و واگن کمتر می‌شد.  

دولت و شهرداری با تأمین بودجه باید ۶۰ درصد قطعات اولیه قطارها را به کشور وارد می‌کردند و در واگن‌سازی تهران مونتاژ و تکمیل می‌شد. حدود یک سال زمان می‌برد تا یک واگن کامل و وارد مسیر خطوط شود اما در چند سال اخیر هیچ واگن جدیدی به خطوط مترو اضافه نشده است، اگر خطوطی هم افتتاح شد، واگنی برای رفع نیازها تأمین نشد. 

کمبود قطار، شلوغی ایستگاه‌ها، فاصله زمانی طولانی هر قطار و به تبع آن در خطر قرار گرفتن جان مردم در دوران پاندمی کرونا به دلیل عدم هماهنگی دولت و شهرداری است. طبق قانونی که دولت سال‌ها قبل تصویب کرد، برای رفع کمبود واگن‌ها یا افتتاح خطوط مترو، باید نیمی از بودجه توسط شهرداری و نیم دیگر از سوی دولت تأمین شود.

شهرداری تأمین این بودجه را بر عهده بخش خصوصی می‌گذارد که به همین دلیل قیمت بلیت مترو افزایش می‌یابد و این امر با این فلسفه که باید قیمت اتوبوس و مترو ارزان بماند تا برای همگان قابل استفاده باشد، سازگار نیست؛ بنابراین دولت باید سرمایه‌گذاری مناسبی در این بخش داشته باشد و شورای شهر نیز بودجه مناسبی برای آن پیش‌بینی کند تا این کمبودها و نواقص برطرف شود.

لغو طرح ترافیک برای خلوت شدن مترو در شرایط فعلی چندان تصمیم مناسبی نیست چون افزایش خودرو در سطح شهر و مشکلات حاصل از آن را به همراه دارد، بهتر است مسؤولان با تصمیم‌گیری‌های درست و بجا، نواقصی را که در خطوط مترو وجود دارد و مواردی را که به آن اشاره کردم برطرف کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول