اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  سواد رسانه

آیا مردم جهان پیگیر مساله فلسطین هستند؟ / نگاهی به آمارجستجوی گوگل ترندز درباره حماس

آمار وب سایت گوگل ترندز نشان دهنده آمار جست و جوی کلمه حماس در کشورهای مختلف است؛ جست و جوی این کلمه در ایام جنگ موشکی حماس و اسرائیل، نشانه‌ای از پیگیری اخبار جنگ توسط مردم جهان دارد.

آیا مردم جهان پیگیر مساله فلسطین هستند؟ / نگاهی به آمارجستجوی گوگل ترندز درباره حماس

به گزارش گروه سوادرسانه خبرگزاری فارس، در پی جنگی که اردیبهشت ماه بین نیروهای حماس و اسرائیل رخ داده است، به بررسی این موضوع پرداخته‌ایم که نبرد بین فلسطینیان و اسرائیل تا چه حد در جهان اسلام و حتی جهان اهمیت دارد. هدف این گزارش بررسی این موضوع است که آیا مساله فلسطین مساله‌ای فراموش شده بین ملت‌های جهان است یا خیر.

منبع این تحقیق موتور جست و جو گر گوگل است. گوگل آمار سرچ کاربرانش را در وب سایت گوگل ترندز در اختیار عموم قرار می‌دهد و نمودارهایی که در ادامه مشاهده می‌شوند، نشان دهنده آمار جست و جوی کلمه "حماس" در کشورهای مختلف  است. منطقی است که جست و جوی  این کلمه در ایام جنگ موشکی حماس و اسرائیل، نشانه‌ای از پیگیری اخبار جنگ بدانیم و از آن به این موضوع پی ببریم که مساله فلسطین بین ملل جهان هنوز هم از اهمیت بالایی برخوردار است. این پژوهش توسط مرکز پژوهشی بتا انجام شده است.

خاورمیانه

نمودار زیر نشان دهنده جست و جوی کلمه "حماس" به حروف الفبای عربی (برای کشورهای عربی و ایران) و لاتین (برای ترکیه) برای کشورهای خاورمیانه است. همانطور که مشاهده میشود اردن بیشترین آمار جست و جو را داشته است. خط مشکی رنگ نیز میانگین این پارامتر را برای کل کشورهای خاورمیانه نشان می‌دهد که افزایش آن در تاریخ نبرد اخیر، کاملا مشخص است. این kمودار نشان می‌دهد که عادی سازی روابط برخی دول عربی منطقه با اسرائیل، پشتوانه مردمی ندارد و هنوز مساله فلسطین ملل منطقه را دور یکدیگر جمع می‌کند.

نمودار جستجوی کلمه حماس در کشورهای خاورمیانه

 

کشورهای عربی

در نمودار زیر نیز که نشان دهنده جست و جوی کشورها با اکثریت مسلمان (بیش از پنجاه درصد  از کل کشور) است، در کنار افزایش این پارامتر، میانگین جست و جو‌ها نیز افزایش یافته است و یک قله در زمان اوج درگیری‌ها بین حماس و اسرائیل مشاهده می‌شود. بین کشورهای عربی، سودان مرتفع‌ترین قله جست و جو را داشته است.

نمودار جستجوی کلمه حماس در کشورهای عربی

 

کشورهای مسلمان غیر عرب

این کشورها که شامل کشورهای شرق آسیا (مالزی و...)، کشورهای فارسی زبان، ترک زبان و اردو زبان و ... است نیز با توجه به اکثریت جمعیتی مسلمان، انتظار می‌رود هر چند از نظر جغرافیایی به فلسطین دور هستند، اما دغدغه وضعیت زندگی مردم مظلوم ای کشور را داشته باشند. نمودار زیر نشان دهنده این موضوع است:

نمودار جستجوی کلمه حماس در کشورهای مسلمان غیرعرب

 

نکته جالب نمودار فوق جست و جوی اندونزیایی‌ها، بنگلادشی‌ها و مالیایی‌ها است که علی رقم فاصله زیاد با خاورمیانه، پیگیری زیادی نسبت به این موضوع نسبت به ایران، ترکیه و پاکستان داشته اند. منحنی مشکی رنگ نیز میانگین این کشورها را نشان می‌دهد.

 

کشورهای غیر مسلمان

هدف نمودار زیر، بررسی میزان اهمیت این نبرد بین کشورهای غیر مسلمان است. آمریکا، چین، آلمان، فرانسه، ژاپن و... از نمونه این کشورها هستند که مورد بررسی قرار گرفته‌اند. قطعا مناقشه و جنگ بین اسرائیل و نیروهای فلسطینی، نقطه عطف جدایی (حتی در حد محکوم کردن) سیاست خارجی بسیاری از کشورهاست. کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا خود را نوعا ملزم به امنیت اسرائیل میدانند و کشورهایی که منافع متضاد با سیاست‌های آمریکا و غرب دارند و یا کشورهای اسلامی، به نوعی دیگر با این مساله برخورد می‌کنند.

افزایش جست و جوی نام حماس در کشورهای پیشرفته در گوگل می‌تواند موید این مساله باشد که به طور کلی مردم جهان، به موضوع فلسطین به گونه‌ای دیگر می‌نگرند و پروپاگاندای رسانه‌ای غرب تاثیر صد در صدی روی جان‌های ملل آزاده جهان ندارد.

همانطور که مشاهده می‌شود، سه کشور آلمان، فرانسه و چین دارای بیشترین جست و جو در این زمینه هستند.

نمودار جستجوی کلمه حماس در کشورهای غیرمسلمان

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول