اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

شبهه و شایعه

تصاویر نامعتبری که در بحران‌ها مشتری پیدا می‌کند/ استفاده از ترفند آمدنیوز در اعتراضات

این روزها تصاویر و فیلم‌های زیادی با عناوین مختلفی در فضای مجازی منتشر می‌شود که یا اصلا مربوط به این حادثه نیست و یا در چند حادثه مختلف از آن استفاده می‌شود.

تصاویر نامعتبری که در بحران‌ها مشتری پیدا می‌کند/ استفاده از ترفند آمدنیوز در اعتراضات

از شایعه تا واقعیت: دوشنبه شب برخی رسانه‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان از تجمع، اعتراض و شعارهای هنجارشکن عده‌ای در گوهر دشت کرج خبر دادند.

 

بلافاصله بعد از انتشار این خبر و فیلم‌های منتشر شده در رسانه‌های ضدانقلاب خبرنگار خبرگزاری فارس به محل ادعایی رفت که مشخص شد خبری ادعایی درست نبوده است.

 

 

بررسی فیلم مذکور نشان داد که این فیلم منتشر شده در رسانه‌هایی مانند اینترنشنال و من‌و‌تو مربوط به سال ۱۳۹۷ بوده است. هرچند که اینترنشنال بعد از تشنج‌آفرینی این فیلم را بی سروصدا حذف کرد.

 

این نخستین باری نیست که رسانه‌ها و کانال‌های معاند از تصویر جعلی، قدیمی برای تشویش افکار عمومی و التهاب آفرینی استفاده می‌کنند؛ روشی که پیشتر در آمدنیوز مشابه آن را زیاد مشاهده کرده بودیم. در واقع، رسانه‌های ضدانقلاب با انتشار گسترده تصاویر جعلی از درگیری‌ها سعی می‌کنند که معترضان را به انجام رفتارهای خشونت‌آمیز تشویق کنند. ضمن آنکه به آنها القا کنند که نیروهای امنیتی در حال سرکوب گسترده مردم هستند و با تحریک حس انتقام‌جویی، اعتراضات مسالمت‌آمیز را به اغتشاشات آشوبگرانه تبدیل کنند.

 

البته در ماجرای اعتراضات اخیر خوزستان نیز از این شیوه آمدنیوزی در رسانه‌های ضدانقلاب و شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان زیاد استفاده شد. در ادامه نمونه‌هایی از این ترفند را مشاهده کرده بودیم.

 

* انتشار تصویر ۱۵ سال پیش برای تشویش افکار عمومی

یکی از معروفترین این تصاویر، مربوط به آب خوردن یک پیرزن از کف زمین در خرمشهر خوزستان است.

اما واقعیت این است که این تصویر مربوط به بیش از 15 سال پیش است و رسانه منتشر کننده آن هم بعد از مدتی رسما اعتراف کرد که به دلیل مشکلات خوزستان، این تصویر قدیمی را منتشر کرده است. اما نکته جالب‌تر این بود که حتی ماجرای آب خوردن این خانم از کف زمین هم ربطی به بی‌آبی خوزستان نداشت. به گفته مردم محلی، فرد حاضر در عکس، سال‌ها از مشکلات روحی و جسمی رنج می‌برد و بارها این اقدام را انجام داده بود. 

 

 

* ارسال تانک

برخی رسانه‌ها مدعی شدند که برای سرکوب اعتراضات خوزستان، تانک فرستاده شده است.

 

اما تصویر ادعایی فرستادن تانک به خوزستان در حقیقت انتقال تجهیزات به صنایع شهید زین‌الدین واقع در اصفهان پس از حضور در نمایشگاه نیروی زمینی سپاه است که اخیرا برگزار شد.

 

برخی کاربران نیز مدعی شدند که مردم، تانک‌های فرستاده شده به خوزستان را به آتش کشیدند.

 

اما کلیپی که تحت عنوان آتش زدن تانک نیروهای امنیتی منتشر شده بود نیز در حقیقت مربوط به یک دستگاه T62 عراقی و یادمان جنگ ۸ ساله و جزو اِلمان‌های شهری است که سالها در آن نقطه قرار داده شده و در تاریخ ۲۹ تیر امسال توسط آشوبگران به آتش کشیده شد.

 

* فیلم تیر خوردن پلیس

در روزهای ابتدایی اعتراضات خوزستان، نیز تصاویری از تیر خوردن ماموران نیروی انتظامی و افتادن روی زمین این ماموران منتشر شد.

اما فیلم ادعایی مربوط به حادثه ای در ۵ سال پیش در سیستان و بلوچستان بود.

 

 

* شایعه کشتن ماموران در روز روشن توسط معترضان!

تیراندازی به مامورانی که در ماشین های نظامی حضور داشتند هم از آن دست شایعاتی بود که به عنوان حوادث اخیر منتشر شد اما این فیلم مربوط به درگیری مسلحانه با ماموران در کهنوج کرمان بود که  در سال ۱۳۹۴ اتفاق افتاده بود.

 

 انتشار فیلم های اعتراضات مسلح بغداد در سال ۲۰۱۹ نیز از دیگر فیلم هایی بود که به جای اعتراضات خوزستان منتشر کردند تا فضا را ملتهب و سطح درگیری را فراگیر نشان دهند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول