اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

پورابراهیمی: سرمایه‌های اجتماعی با رفتارهای انقلابی و جهادی بازسازی می‌شود/ لزوم تدوین سناریوهای فعال در قبال تحریم‌ها

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت باید در سیاست‌های ارزی برنامه جامع تدوین کند تا سناریوهای فعالی برای مقابله با اقدامات آمریکا وجود داشته باشد.

پورابراهیمی: سرمایه‌های اجتماعی با رفتارهای انقلابی و جهادی بازسازی می‌شود/ لزوم تدوین سناریوهای فعال در قبال تحریم‌ها

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، خبرگزاری مهر گفت‌وگویی با محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

بعد از دولت نهم و دهم با آرمان‌های انقلاب فاصله گرفته‌ایم

- بعد از دولت نهم و تا حدودی دولت دهم با آرمان‌های انقلاب که مبتنی بر رویکرد مردمی بود، فاصله گرفته‌ایم.

- در طول یک سال و نیم اخیر که بیماری کرونا شیوع یافت هیچگاه رئیس جمهور دولت دوازدهم در مجلس حضور پیدا نکرد، چه برسد به اینکه در جمع مردم حضور یابد. اما امروز رئیس‌جمهور مردمی با جسارت و شهامت و با توکل به خدا در جمع مردم حضور پیدا می‌کند و از نزدیک مشکلات مردم را لمس کرده و حرف‌های آنها را می‌شنود. این اقدام رئیس جمهور، احیای جریان مردمی بودن انقلاب اسلامی است.

مردم از روی کار آمدن دولت مردمی راضی هستند

- اگرچه برخی به دنبال تضعیف دولت هستند اما مردم با قضاوت صحیح، از روی کار آمدن دولت مردمی راضی هستند که این امر موجب افزایش نفوذ معنوی رئیس جمهور مردمی در میان جامعه شده است.

- نتیجه این اقدامات بعد از دوره‌ای کوتاه مدت و میان مدت منجر به حل مشکلات میدانی مردم خواهد شد.

اشرافی‌گری سرمایه اجتماعی نظام را خدشه‌دار کرد

- اشرافی گری و نگاه از بالا به پایین به مردم در یک دهه اخیر موجب شد، سرمایه اجتماعی که بزرگترین سرمایه نظام انقلاب اسلامی است خدشه دار شود.

- بزرگترین پیامد اشرافی‌گری، کاهش اعتماد است. وقتی مردم می‌بینند برای یک سفر استانی رئیس جمهور میلیون‌ها تومان خرج استراحت یکی، دو روزه وی می‌شود یا در دیدارهای مردمی، رئیس جمهور جایی می‌ایستد که دو اسپیلت نصب و خنک است، در حالی که مردم در آفتاب سخنان وی را گوش می‌دهند، اعتمادشان کاهش می‌یابد. این مشکلات موجب می‌شود رابطه دولتمردان با مردم قطع شود. 

سرمایه‌های اجتماعی با رفتارهای انقلابی و جهادی بازسازی می‌شود

- دولت مردمی در تلاش است گفتمان حاکم بر دهه اخیر را تغییر دهد و سرمایه اجتماعی جدیدی برای جمهوری اسلامی ایجاد کند.

- ارزیابی عملکرد شش ماهه آینده دولت نشان می‌دهد بازیابی سرمایه اجتماعی آسیب دیده، از آغاز دولت سیزدهم شروع خواهد شد.

- در دوره بازسازی سرمایه اجتماعی با رفتارهای انقلابی و جهادی هستیم. دولت مردمی باید با دقت در این مسیر گام‌های بلندی بردارد.

تصمیمات اقتصادی دولت تدبیر برخلاف رویکرد عقلانی بود

- در دولت یازدهم و دوازدهم بخش عمده تصمیمات اقتصادی برخلاف رویکرد عقلانی بود. سیاست‌های ارزی دولت مبتنی بر تصمیمات عقلایی نبود.

- کدام عقل اقتصادی دلار ۴۲۰۰ تومانی را قبول می‌کرد؟ کدام استاد دانشگاه، پژوهشگر و کارشناس اقتصادی این تصمیم را عقلانی می‌دانست.

- افزایش سود سپرده‌های بانکی در التهابات ارزی با کدام عقل کارشناسی انجام شد. به ذخیره طلای کشور در سال ۹۶ چوب حراج زدند؛ این کار با کدام قاعده عقلی و علمی انجام شد.

اعتماد به دشمن سم مهلک برای انقلاب است

- دولت سیزدهم باید از تجارب دولت گذشته استفاده کند. باید از نقاط ضعف دولت یازدهم و دوازدهم درس بگیرد. برای بازسازی انقلاب باید از اقداماتی که پیش از این هزینه‌های زیادی را به نظام تحمیل کرده اجتناب کنیم.

- به عنوان مثال اعتماد به دشمن سم مهلک برای انقلاب است. دولت یازدهم و دوازدهم تاوان سنگینی به خاطر این اعتماد پرداخت.

دولت سناریوهای فعالی در قبال تحریم‌های آمریکا تدوین کند

- تهدیداتی از سوی آمریکا و اروپا علیه فعالیت‌های ارزی ما مطرح می‌شود تا مشکلات ارزی ایران افزایش یابد. رویکرد فعال موجب می‌شود که دولت برای اقدامات آمریکا برنامه ریزی دقیق داشته باشد.

- دولت باید در سیاست‌های ارزی برنامه جامع تدوین کند تا سناریوهای فعالی برای مقابله با اقدامات آمریکا وجود داشته باشد.

- رویکرد منفعل در قبال تصمیماتی که اروپا و آمریکا برای اقتصاد کشور می‌گیرند منجر به مشکلات اخیر شد، اما با اتخاذ رویکرد فعال در دولت سیزدهم قبل از هر اقدام آمریکا و اروپا سناریوهای اقتصادی و بازرگانی جمهوری اسلامی آماده خواهد بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول