اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

فعال اصلاح‌طلب: تحریم‌ها فقط با مذاکره مستقیم با آمریکا رفع می‌شود/ اقتصاد ایران گروگان پرونده هسته‌ای است!

فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه تحریم‌ها فقط با مذاکره مستقیم با آمریکا رفع می‌شود گفت: تا زمانی که مناقشه هسته‌ای ایران حل نشود تغییری در وضعیت اقتصاد کشور رخ نخواهد داد و وضعیت معیشتی مردم بهبود پیدا نخواهد کرد.

فعال اصلاح‌طلب: تحریم‌ها فقط با مذاکره مستقیم با آمریکا رفع می‌شود/ اقتصاد ایران گروگان پرونده هسته‌ای است!

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه آرمان ملی گفت‌وگویی با قاسم محبعلی فعال سیاسی اصلاح طلب انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

تحریم‌ها فقط با مذاکره مستقیم با آمریکا رفع می‌شود

- اینکه دولت به جای اینکه زمینه را برای گفت وگو و رایزنی با آمریکا به عنوان عامل اصلی تحریم‌ها ایجاد کند به سراغ کشورهای اروپایی رفته است مصداق ضرب المثل معروف «لقمه را دور سر چرخاندن» است.

- تحریم‌هایی که در شرایط کنونی علیه ایران اعمال شده تحریم‌هایی است که آمریکا به صورت یکجانبه آنها را اعمال کرده است. به همین دلیل طرف آمریکایی است که باید تحریم‌ها را بردارد و باید با آمریکا مذاکره کرد.

- البته محدودیت‌های مذاکره با آمریکا که در ایران وجود دارد را نباید نادیده گرفت. همین محدودیت‌ها باعث شده که ایران مسیر طولانی تری برای مذاکره در پیش بگیرد و وارد مذاکره با کشورهایی شود که بیشتر به دنبال منافع خود هستند و دلیلی ندارد که به‌دنبال منافع ایران باشند. آنچه واضح و مشخص است این است که برای برداشته شدن تحریم‌ها باید بین ایران و آمریکا مذاکره شود و در نهایت بین این دو کشور توافق صورت بگیرد.

اقتصاد ایران گروگان پرونده هسته‌ای است!

- واقعیت این است که اقتصاد ایران گروگان سیاست خارجی است و سیاست خارجی نیز گروگان پرونده هسته‌ای.

- تا زمانی که مناقشه هسته‌ای ایران حل نشود تغییری در وضعیت اقتصاد کشور رخ نخواهد داد و وضعیت معیشتی مردم بهبود پیدا نخواهد کرد.

برجام همه مشکلات را حل نمی‌کند!

- این سخن به معنای این نیست که برجام همه مشکلات را حل می‌کند و کشور پس از توافق دیگر مشکلی نخواهد داشت.

- برجام تنها زمینه‌های بهبود وضعیت را در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی،جذب سرمایه و مراودات تجاری به وجود خواهد آورد. ازسوی دیگر روابط دیپلماتیک ایران با کشورهای تأثیرگذار در عرصه جهانی مانند،ژاپن، کره جنوبی، چین، هند و... فراهم خواهد شد.

انتظار رفع همه تحریم‌ها از طرف مقابل غیرواقعی است

- کسانی که عنوان می‌کنند طرف مقابل در ابتدا باید همه تحریم‌ها را بردارد تا پس‌ازآن مذاکره صورت بگیرد خوش‌بینانه و غیرواقعی به موضوع نگاه می‌کنند. بدون تردید طرف مقابل چنین شرایطی را نخواهد پذیرفت.

- این نپذیرفتن نیز زمان را از بین می‌برد و درنتیجه هزینه‌هایی که ایران باید در آینده پرداخت کند بیشتر می‌شود. از سوی دیگر مشکلات اقتصادی حل نمی‌شود و بلکه ممکن است شدت بیشتری نیز پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، صحبت‌های این فعال سیاسی اصلاح‌طلب مبنی بر غیرواقعی بودن انتظار لغو تمام تحریم‌ها از طرف مقابل در شرایطی است که روحانی- ۲۳ تیر ۹۴- در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی به مناسبت امضای برجام تاکید کرده بود: «امروز به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم که طبق این توافق، در روز اجرای توافق(دی ماه ۹۴) تمامی تحریم‌ها، حتی تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی هم به‌صورتی که در قطعنامه بوده، لغو خواهد شد. تمام تحریم‌های اقتصادی شامل مالی، بانکی، بیمه، حمل‌ونقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها بالمره (یکباره) لغو خواهد شد و نه تعلیق».

مطلب دیگر، تناقض در گفتار محبعلی و غالب اصلاح‌طلبان است که از یک طرف زلف رفع مشکلات را تنها به برجام و مذاکره با آمریکا گره می‌زنند و از طرف دیگر می‌گویند نباید انتظار داشت پس از توافق مشکلی نداشته باشیم!

اظهارات محبعلی درباره لزوم مذاکره مستقیم با آمریکا برای تأمین منافع در شرایطی است که دولت روحانی بیشترین میزان مذاکره مستقیم با آمریکایی‌ها را در کارنامه خود ثبت کرده اما بنا به گفته‌ی خود مذاکره‌کنندگان و مسئولین وقت این مذاکرات هیچ تاثیری در اقتصاد ایران نداشته است.

در مذاکرات هسته ای در دولت روحانی، روسای جمهور دو کشور تلفنی با یکدیگر گفت و گو کردند و وزرای خارجه دو کشور به دفعات با یکدیگر ملاقات کرده و به پیاده روی رفتند اما نتیجه نتیجه آن شد که از دلار حدود ۳ هزارتومانی پیش از برجام به دلار ۳۲ هزارتومانی در پسابرجام رسیدیم و تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل در هفته های پایانی دولت روحانی گفت «کشوری که هزینه هنگفتی برای برجام پرداخت، ایران بود...ما این اقدامات را در حالی انجام دادیم که نه در آن زمان و نه الان، از منافع مورد انتظار از برجام بهره ای نبرده ایم».

عراقچی نیز پیش از آن گفته بود «نتیجه برجام، تحریم های بیشتر بود». «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه سابق - شهریور ۹۷- در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان و در پاسخ به این سؤال خبرنگار که «اگر شما احساس می‌کردید آمریکا به تحریم‌ها اعتیاد دارد، چرا توافق را ادامه دادید؟» گفت:«این شاید یک اشتباه بوده است اما مشکل اینجا بود که احساس ما این بود ایالات متحده یاد گرفته که دست کم در مورد ایران، تحریم‌ها علی‌رغم ایجاد مشقت‌های اقتصادی، نتایج سیاسی مد نظر آنها را به بار نمی‌آورند و من فکر می‌کردم که آمریکایی‌ها این درس را یاد گرفته‌اند. متأسفانه، اشتباه می‌کردم».

در شرایط فعلی دولت آمریکا محتاج و نیازمند به مذاکره با ایران است و هیچ گزینه‌ای غیراز این روی میز ندارد، اما در پی آن است تا به طرق مختلف بر این نیاز و استیصال سرپوش گذاشته و با ایجاد اختلال محاسباتی در طرف مقابل، ایران را به امتیازدهی یکطرفه ‌ترغیب کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول