اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس

گروسی در ایران چه می‌خواهد؟/ آقای مدیرکل، آژانس را فنی می‌خواهد یا سیاسی!

ورود گروسی به کشور و انجام مذاکرات مختلف حاکی از آن است که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به دنبال احیای خواسته‌هایی است که هیچ کدام منشأ قانونی و عقلایی ندارد.

گروسی در ایران چه می‌خواهد؟/ آقای مدیرکل، آژانس را فنی می‌خواهد یا سیاسی!

فارس پلاس؛ روایت روز: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیشب وارد کشور شد. گروسی پیش از ورود توییت زد: " امروز به تهران سفر می‌کنم تا با مقام های ایرانی دیدار کنم و به سؤالات باقی مانده (درباره برنامه اتمی) ایران بپردازم. امیدوارم بتوانم یک کانال موثر و بر مبنای مشارکت از گفت‌وگوی مستقیم ایجاد کنم تا آژانس اتمی بتواند فعالیت‌های راستی آزمایی ضروری خود را در این کشور از سربگیرد".

گروسی از کدام راستی‌ آزمایی حرف می‌زند؟

ایران دو نوع نظارت را در خصوص صنعت هسته‌ای خود پذیرفته بود. اول نظارت‌های پادمانی آژانس که مربوط به عضویت ایران در آژانس است و ما دسترسی‌هایی را به آژانس داده‌ایم و دوم نظارت‌هایی که در برجام فراتر از نظارت‌های پادمانی مورد قبول طرف ایرانی قرار گرفته بود از جمله نظارت‌های پروتکل الحاقی.

ایران همچنان نظارت‌های پادمانی خود را طبق روال سابق ادامه می‌دهد و هیچ تغییری در نظارت‌های پادمانی ایجاد نشده است. ایران هیچ بحثی هم در این حوزه ندارد و کاملا همکاری‌های خود را ادامه می‌دهد. 

اما طبق برجام بنا بود که ایران محدودیت‌‌‌هایی را در برنامه هسته‌ای خود بپذیرد و طرفین غربی هم تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را کنار بگذارند. طرف غربی وقتی تحریم‌ها را لغو نکرد و اجرای آنها ادامه یافت، ایران هم طبق قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها نظارت‌های فراپادمانی از جمله پروتکل الحاقی را کنار گذاشت.

اول نظارت‌های برجامی

آقای گروسی الان به دنبال همین نظارت‌های برجامی است. یعنی همه آنچه که فراتر از شرایط عضویت عادی ایران در آژانس است و صرفا در برجام مورد پذیرش ایران واقع شده بود.

نکته مهم این است که آژانس در مسئله برجام صرفا مجری بوده و مسوولیت نظارت بر اجرا را برعهده داشته است، چون توافق میان ایران و طرف 5+1 صورت گرفته و اجرا یا عدم اجرای این نظارت‌ها صرفا مربوط به طرفین توافق برجام است. ایران هم بر اساس اینکه طرف قراداد به تعهد خود پایبند نبوده اجرای تعهدات خود را لغو کرده است.

دوم طرح آنچه در PMD خاتمه یافته بود

مطلب دیگر گروسی درخواست بخشی از اطلاعات در مورد برخی سایت‌های هسته‌ای ایران است که علی القاعده ظن و منشا اطلاعات گروسی همان ادعاهای رژیم صهیونیستی است. اینجا هم مسئله مهم توجه به این نکته است که آنچه که مدیرکل آژانس از ایران می‌خواهد باید اطلاعات فنی باشد نه اطلاعاتی که امنیتی است و منشا آن ادعاهای واهی رژیم صهیونیستی.

یادآوری این نکته هم ضروری است که ایران یک بار تمام این مسائل را در قالب PMD پاسخ داده است و پرونده این ادعاها هم بسته شده است.

سوم سایت تسا و مطالبه خلاف قانون

ادعای دیگر گروسی در مورد سایت تسا است. ایران یک بار پذیرفت علی‌رغم اینکه پروتکل را اجرا نمی‌کند ولی دوربین‌های نظارت پروتکلی سرویس بشوند و فلش کارتشان جابجا بشود. البته این کار با رعایت این نکته انجام شد که آژانس امکان دسترسی به محتوای حافظه دوربین‌ها نداشته باشد.

با این حال اتفاقی که برای دوربین‌های این سایت افتاد این بود که با اقدام خرابکارانه رژیم صهیونیستی دوربین‌های این مرکز هم از بین رفت. اکنون گروسی بدون این که اقدام رژیم صهیونیستی در این حرکت خرابکارانه را محکوم کند مدعی است که باید دوربین‌های جدیدی را نصب کند. این درخواست گروسی هم خلاف قانون مصوب مجلس است. چرا که اولا ایران پروتکل را نباید اجرا بکند و دوما آنچه دسترسی داده شده بود صرفا تعویض حافظه دوربین‌های موجود بود و نه نصب و راه اندازی دوربین‌های جدید.

گروسی و مطالبات سیاسی نه فنی!

آژانس انرژی اتمی یک نهاد فنی است. ورود مدیرکل این نهاد به مسائلی که مربوط به توافقات ایران و 5+1 است و یا آنچه اکنون بنا است از این به بعد در مذاکرات ایران و 4+1 بگذرد در شان این نهاد نیست. سخنرانی‌های مدیرکل و طرفداری‌های گاه و بیگاه از طرفین غربی خارج از ماموریت‌های این نهاد بین‌المللی است و ایران علی القاعده به نحوه عملکرد این نهاد مظنون خواهد شد. بهتر است آقای مدیرکل فنی بماند تا سیاسی!

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول