اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

اصرار تل‌آویو بر راهبرد غلط ترور رهبران حماس

به نظر می‌آید با توجه به عمیق‌تر شدن محور مقاومت و حمایت قاطعانه آنها از فلسطین در جریان جنگ غزه، باید احتمال داد رژیم صهیونیستی در سال‌های آینده به سمت ترورهای موازی در درون کشورهای پشتیبان گروه‌های مقاومت گام بردارد.

اصرار تل‌آویو بر راهبرد غلط ترور رهبران حماس

فارس پلاس؛ دیگر رسانه‌ها - راهبرد معاصر نوشت:  رژیم صهیونیستی بیشترین سابقه ترور را در سراسر جهان داراست. صهیونیست‌ها از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون حدود 3 هزار عملیات ترور در اقصی نقاط جهان اجرایی کرده‌اند. ترورهای کور دستگاه‌های امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی در جریان مناقشه فلسطین علیه رهبران بلندپایه سازمان‌های فلسطینی جهاد اسلامی و حماس تاکنون بارها تکرار شده است.

رژیم صهیونیستی که فرماندهان مقاومت را تهدید جدی برای امنیت خود می‌داند، از همان ابتدا سیاست ترور رهبران مبارز را در رأس طرح‌های خود قرار داد و در این زمینه کارنامه سیاهی به نام خود ثبت کرده است. ترور فتحی شقاقی بنیان‌گذار جنبش جهاد اسلامی فلسطین در سال 1995 میلادی، شیخ احمد یاسین بنیان‌گذار حماس در سال 2004 میلادی، عبدالعزیز رنتیسی جانشین احمد یاسین یک ماه بعد از ریاستش، محمود المبحوح از رهبران حماس در سال 2010 میلادی در دبی ازجمله ترورهای سازمان یافته سازمان‌های امنیت رژیم صهیونیستی علیه رهبران مبارز فلسطینی بوده است.

دادگاه عالی رژیم صهیونیستی ترورهای کور را توجیه و آن را در راستای دفاع از امنیت خود می‌داند. هم‌اکنون نیز صهیونیست‌ها در تلاش برای اجرای عملیات چند ساله ترور و حذف فیزیکی سران حماس در درون و بیرون اراضی اشغالی هستند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر به سازمان‌های جاسوسی خود دستور داده است برنامه‌هایی برای ترور سران حماس در لبنان، ترکیه و قطر تدوین کنند.

رونین بار، رئیس سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شین بت) در این زمینه گفت: کابینه برای ما هدفی تعیین کرده و آن نابودی حماس است. ما مصمم به انجام این هدف در غزه، سرزمین های اشغالی، لبنان، ترکیه، قطر و هر جای دیگر هستیم.

در حقیقت، سیاست ترور فرماندهان مقاومت فلسطینی در چند ماه گذشته از سوی صهیونیست‌ها مطرح شده است و در آخرین لفاظی از این دست، مقام های نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی خواستار ترور صالح العاروری شدند. یحیی السنوار، رهبر حماس در غزه نیز از دیگر چهره‌های اصلی مقاومت فلسطین است که صهیونیست‌ها به تازگی بارها وی را تهدید به ترور کرده‌اند.

با وجود این، تهدیدات به درون فلسطین محدود نشده است و سران تل‌آویو از پیگیری این سیاست در خارج از فلسطین و غزه سخن می‌گویند؛ به ویژه اینکه جنبش حماس در سال‌های گذشته برخلاف خواست رژیم صهیونیستی و آمریکا در تقویت شبکه ارتباطات و دیپلماسی منطقه‌ای خود موفق عمل و در بسیاری از کشورها دفاتر سیاسی دایر کرده است.

فارغ از اهداف رژیم صهیونیستی از طرح مجدد در پیش گرفتن سیاست ترور، این لفاظی‌ها هیچ‌گاه ذره‌ای ترس در دل فرماندهان مقاومت ایجاد نکرده است. طاهر النونو، مشاور رسانه‌ای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) تأکید کرد، تهدید دشمن صهیونیستی به ترور رهبران این جنبش در داخل و برخی کشورهای دوست، اوج بحران سیاسی و میدانی این رژیم را در نتیجه پایداری ملت قهرمان فلسطین و مقاومت دلاور آن می‌رساند.

علاوه بر این، ترور در بیشتر مواقع نتیجه معکوسی برای تل‌آویو به همراه داشته است. در سال 1997 میلادی، بنیامین نتانیاهو که نخستین دوره نخست‌وزیری را می‌گذراند، به جاسوسان صهیونیست دستور داد، خالد مشعل  که در آن زمان در اردن حضور داشت، ترور کنند. در همین راستا تیم صهیونیستی وارد اردن شدند، خود را به‌عنوان گردشگر کانادایی نشان دادند و در بیرون دفتر سیاسی حماس در امان به مشعل حمله کرد. مأمور صهیونیست سمی به گوش مشعل پاشید، اما وی همراه با یکی دیگر از اعضای تیم قبل از آنکه بتوانند فرار کنند، دستگیر شدند.

خالد مشعل به کما رفت و اردن تهدید کرد، پیمان صلح با تل‌آویو را فسخ خواهد کرد. بیل کلینتون رئیس‌جمهور وقت آمریکا، نتانیاهو را زیر فشار گذاشت که با اعزام رئیس موساد به عمان، پادزهری با خود به آنجا ببرد که جان مشعل را نجات دهد. چنین شد و به این صورت بحران پایان یافت. دنی یاتوم  که در دوره ریاستش بر موساد، عملیات سوء‌قصد به جان مشعل انجام شد، همان زمان می‌گفت: امیدوار بودم عملیات با موفقیت انجام شود و مشعل بمیرد. پس از شکست این عملیات آرزو می‌کردم بهبود یابد تا شدت بحرانی که با اردن به وجود آمده، فروکش کند.

قتل‌های کور در خارج از سرزمین های اشغالی ناقض قوانین بین‌المللی است و خطر ضربه زدن به کشورهایی که قاتلان بدون اجازه آنها در آنجا فعالیت می‌کنند، به دنبال دارد. از همین رو هفته گذشته منابعی در دستگاه اطلاعات ترکیه اعلام کردند، به طرف صهیونیست نسبت به پیامدهای وخیم هرگونه اقدام با فعالیت سرویس‌های اطلاعاتی تل‌آویو در داخل خاک ترکیه هشدار داده‌اند.

وزیر کشور ترکیه در کنفرانسی مطبوعاتی در آنکارا گفت، به هیچ کس اجازه اقدام و کار غیرقانونی در کشورش نمی‌دهد و پیشگیری از وقوع، بزرگ‌ترین مأموریت آنکاراست.

افرایم هالیوی، مدیر سابق موساد نیز در زمینه طرح ترور می‌گوید، حذف رهبران حماس تهدید را از بین نمی‌برد و ممکن است حامیان این گروه را تحریک کند و تهدیدهای بدتری به وجود آورد. تعقیب حماس در جهان و تلاش برای حذف سیستماتیک همه رهبران آن میل به انتقام‌گیری است، نه میل به دستیابی به هدفی راهبردی.

سیاست ترور رهبران مقاومت همواره یکی از طرح‌های ثابت رژیم صهیونیستی فارغ از قدرت حاکم بر تل‌آویو بوده است. به نظر می‌آید با توجه به عمیق‌تر شدن محور مقاومت در عراق، سوریه، لبنان و یمن و حمایت قاطعانه آنها از فلسطین در جریان جنگ اخیر غزه، باید احتمال داد رژیم صهیونیستی در سال‌های آینده به سمت ترورهای موازی در درون کشورهای پشتیبان گروه‌های مقاومت گام بردارد.

پایان پیام/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول