اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

حفاران غیر مجاز آثار تاریخی دستگیر شدند

دزدان آثار تاریخی در دام یگان حفاظت میراث فرهنگی

خبرگزاری فارس: در پی گزارش مردمی حفاران غیر مجاز آثار تاریخی در طی عملیات تعقیب و گریزی که توسط یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صورت گرفت به دام افتادند.

دزدان آثار تاریخی در دام یگان حفاظت میراث فرهنگی

به گزاش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: امروز هویت و نشان اصالت یک ملت اندوخته و پیشینه تمدن آن است که نسل به نسل منتقل شده و ما نیز آن را به رسم امانت با حفظ و نگهداری آیندگان خواهیم سپرد.

رضا ملکی با اشاره به فعالیت یگان حفاظت میراث فرهنگی افزود: خوشبختانه امروز مردم نسبت به هویت تاریخی، فرهنگی خود احساس تعلق خاطر بیشتری داشته و با همراهی و همکاری که با یگان حفاظت میراث فرهنگی دارند، ما را در نگهداری این مواریث یاری می‌رسانند و یگان حفاظت علاوه بر استقرار نیروی ثابت در مراکز تاریخی، گشت‌های حفاظتی، اقدامات پیشگیرانه از تعرض و تجاوز حقیقی و یا حقوقی به آثار تاریخی از قبیل تخریب، حفاری غیر مجاز، سرقت، قاچاق و خرید و فروش اشیای تاریخی، دستگیری مجرمین و... با ارائه گزارشات مردمی نیز وارد عمل شده و توانسته‌ایم، بسیاری از تخلفات در حوزه میراث فرهنگی را پوشش دهیم.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین با بیان دستگیری حفاران غیر مجار اظهار داشت: در پی گزارشات مردمی که توسط مخبرین و معتمدین به این یگان ارسال شد، عملیات شناسایی و پیگیری آغاز گردید. افراد مشکوک تحت تعقیب قرار گرفته و در نیمه شب روی یکی از تپه‌های باستانی در منطقه آبیک قبل از اینکه این محوطه باستانی را تخریب نمایند، توسط مامورین یگان حفاظت میراث فرهنگی قزوین دستگیر شدند.

ملکی همچنین تصریح کرد: در این عملیات 5 نفر حفار غیر مجاز به همراه وسایل کامل حفاری دستگیر و جهت انجام مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل داده شدند.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی در ادامه نحوه حفاظت از آثار تاریخی را به دو صورت عنوان کرد و گفت: محافظت از آثار تاریخی به دو طریق صورت می‌گیرد، یکی گشت مامورین یگان حفاظت به صورت شبانه‌روزی جهت تامین امنیت آثار و محوطه‌های تاریخی و دیگری منابع اطلاعاتی و گزارشات مردمی است که از اقدامات موثر یگان حفاظت در بخش حفاظت از آثار و جذب منابع اطلاعاتی می‌باشد که بر اساس گزارش دوستداران مواریث فرهنگی هرگونه تحرکات سوء در حریم آثار تاریخی و باستانی پیگیری و دراسرع وقت به ستاد فرماندهی یگان منعکس تا مراحل قانونی آن صورت پذیرد.

شایان ذکر است: یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین به صورت شبانه‌روزی با شماره تلفن 2236966 – 3349014-09121825717 در خدمت مردم بوده و هرگونه اطلاعات مربوط به میراث فرهنگی، تاریخی را جهت پیگیری پذیرا می‌باشد.

انتهای پیام/خ30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول