اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از خرابکاری در آثار تاریخی زنجان

یادگاری ‌بر "یادگاران" شهر / کم‌کاری مسئولان میراث فرهنگی یا ضعف فرهنگی

خبرگزاری فارس: ایران اسلامی دارای میراث‌، ابنیه‌ها و داشته‌های تاریخی بسیاری است که متاسفانه در برخی موارد شاهد کوتاهی مسئولان و یا عدم توجه مردم در زمینه نگهداری از آنها هستیم که آثار تاریخی کشور را به شدت تهدید می‌کند.

یادگاری ‌بر "یادگاران" شهر / کم‌کاری مسئولان میراث فرهنگی یا ضعف فرهنگی

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، کشور ایران، یکی از قدیمی‌ترین کانون‌های شکل‌گیری تمدن در دنیا محسوب می‌شود و با داشتن بیش از 9 هزار سال قدمت، در زمره کشورهایی با تاریخ کهن قرار دارد.

تاریخ اسکان بشر در فلات ایران به دوره نوسنگی باز می‌گردد و قدیمی‌ترین کانون‌های سکونت بشر در ایران، در مجاورت کوه‌های زاگرس و البرز شکل گرفته است.

مهم‌ترین کانون‌های باستانی ایران عبارت از تپه سیلک کاشان، تپه حصار دامغان، تورنگ تپه گرگان، تپه حسنلو در آذربایجان، تپه مارلیک در رودبار، تپه زاغه قزوین و همچنین شوش که در خوزستان است.

کاوش‌های باستان‌شناسی در این کانون‌ها،‌ حاکی از وجود آثاری است که قدمت برخی از آنها به هزاره پنجم پیش از میلاد بازمی‌گردد.

ایران اسلامی جزو کشورهایی است که بیشترین آثار تاریخی و کهن را در خود جای داده است، آثاری که هر کدام از آنها دارای ارزش بسیار زیادی است و اگر یکی از آنها در همین کشورهای آن سوی خلیج همیشگی فارس قرار داشت، کلاهشان را به آسمان پرت می‌کردند.

در حال حاضر آثاری در کشور وجود دارد که اگر بر روی آنها سرمایه‌گذاری کنیم و امکانات و تجهیزات لازم را در اطراف آنها فراهم کنیم، دیگر نیازی به صادرات نفت نداریم کما اینکه ترکیه با وجود اینکه نفت ندارد با سرمایه‌گذاری بر روی آثار تاریخی خود همه ساله جهانگردان زیادی را به خود جلب و از این راه درآمد زیادی کسب می‌کند.

تاکنون 12 اثر ایرانی در زمره آثار ثبت شده یونسکو قرار گرفته است، کما اینکه بسیاری از آثار تاریخی کشورمان نیز می‌توانست در این لیست قرار بگیرد که تاکنون به هر دلیلی در این زمره قرار نگرفته‌ است.

گفتنی است، در کنوانسیون میراث جهانی، همکاری بین‎المللی برای پاسداری از میراث مشترک بشری مورد تشویق و حمایت قرار گرفته است تا آثار فرهنگی و طبیعی را که از توانمندی ثبت در فهرست میراث برخوردارند، در قلمروی خود شناسایی و از این آثار طبق استانداردهای جهانی حفاظت کند.

از میان 890 اثر به ثبت رسیده در فهرست میراث جهانی، تا کنون 12 اثر تخت جمشید، چغازنبیل، میدان امام اصفهان، تخت سلیمان، پاسارگاد، ارگ بم و منظر فرهنگی آن، گنبد تاریخی سلطانیه زنجان، بیستون، کلیساهای ارامنه در ایران، و سا‎زه‎های آبی شوشتر و همچنین خانقاه و بقعه شیخ صفی‌الدین در اردبیل و مجموعه بازار تاریخی تبریز از ایران در این لیست ثبت شده است.

 

*نوشتن و یا کنده‌کاری کردن یادگاری نیست

اینکه ما عادت یا فرهنگ غلطی داریم و یا تمایل داریم از هر جا که گذشتیم اثری از خود به جای بگذاریم که این عادت نادرست کم کم آثار تاریخی کشور را از بین می‌برد و یا به آنها ضربه‌‌های جبران ناپذیری وارد می‌کند.

شاید هر یک از ما در بازدید از آثار تاریخی کشور نمونه‌های زیادی از این اقدامات نادرست و غلط را مشاهده کرده باشیم که متاسفانه بخشی از آن به کوتاهی متولیان و بخشی از آن به عادت غلط و فرهنگ ناصحیح برخی از هم‌وطنان بازمی‌گردد.

به نظر می‌رسد که مسئولان متولی حفاظت از آثار تاریخی کشور باید تلاش‌های خود را  در زمینه حفاظت از یادگاران گذشتگان به کار گیرند تا بیش از این شاهد آسیب‌دیدن آثار تاریخی کشورمان نباشیم.

البته نباید از رسالت رسانه‌ها نیز در این زمینه غافل شویم چرا که باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود که آثار تاریخی کشور جای مناسبی برای نوشتن و یا کنده‌کاری کردن یادگاری نیست، چرا که باید این یادگاری‌ها و آثار تاریخی برای نسل‌های آینده باقی بماند نه اینکه امروز با برخی اقدامات ناصحیح کاری کنیم که فقط عکس‌های آثار تاریخی کشور برای نسل آینده باقی بماند.

**گنبد تاریخی سلطانیه

 

یادگاری بر آثار تاریخی زنجان

گنبد تاریخی سلطانیه زنجان یکی از آثار تاریخی کشور و جزو یکی از 12 اثر ثبت شده در یونسکو است.

اما وقتی به این بنا مراجعه می‌کنیم و از آن بازدید می‌کنیم صحنه‌هایی را مشاهده می‌کنیم که به هیچ وجه زیبنده و شایسته ملت با فرهنگ ایران اسلامی نیست.

در روی برخی آثار چوبی و در و پنجره‌های این بنای منحصر به فرد کشورمان که به عنوان هشتمین اثر در تیرماه 1384 به ثبت رسید، نوشته‌هایی از برخی بازدیدکنندگان وجود دارد که این آثار را تخریب کرده است.

به نظر می‌رسد که مسئولان میراث فرهنگی باید دقت بیشتری به خرج دهند تا آثار تاریخی مجموعه سلطانیه بیش از این دچار آسیب نشود.

به هر حال امیدواریم که با اقدامات مسئولان و فرهنگ‌سازی رسانه‌ها شاهد از بین رفتن این فرهنگ غلط باشیم.

انتهای پیام/ع10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول