اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مسئول برنامه سرطان مرکز بهداشت خراسان‌رضوی:

غربالگری سرطان پستان در خراسان ‌رضوی هنوز اجرایی نشده است

خبرگزاری فارس: مسئول برنامه سرطان مرکز بهداشت خراسان ‌رضوی گفت: غربالگری سرطان پستان در خراسان‌رضوی هنوز اجرایی نشده است.

غربالگری سرطان پستان در خراسان ‌رضوی هنوز اجرایی نشده است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مریم زمانی ظهر امروز در نشست خبری هفته ملی مبارزه با سرطان که در سالن کنفرانس سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد اظهار کرد: برنامه غربالگری‌ سرطان روده بزرگ و راست روده از نیمه دوم سال جاری آغاز به کار کرده است.

وی تصریح کرد: به این صورت که در افرادی که در اعضای فامیل درجه خود سابقه ابتلا به سرطان راست روده و روده بزرگ داشته باشند آزمایشاتی برای غربالگری سرطان روده بزرگ و راست روده گرفته می‌شود.

مسئول برنامه سرطان مرکز بهداشت خراسان‌رضوی ادامه داد: اولین آزمایشی که در این افراد گرفته می‌شود آزمایش‌های حوزه ژنتیک است که احتمالات ارثی ابتلا به سرطان را در افراد بررسی می‌کند و در صورت مثبت بودن احتمالات آزمایشات دیگری برای اطمینان از ابتلا به سرطان انجام می‌شود.

زمانی افزود: در صو‌رت نیاز به مطالعات دقیق‌تر در افراد اعمال کلونوسکوپی نیز انجام می‌شود تا میزان شیوع سرطان روده بزرگ و راست روده در افراد مورد سنجش قرار گیرد.

وی اضافه کرد: این طرح با مشارکت مرکز تحقیقات جراحی سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می‌شود و در حال حاضر حدود 30 نفر از اعضای درجه یک افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ و راست روده بررسی شده‌اند.

مسئول برنامه سرطان مرکز بهداشت خراسان‌رضوی با اشاره به دیگر برنامه‌های غربالگری که در مرکز بهداشت خراسان‌رضوی در دستور کار قرار دارد بیان کرد: برنامه غربالگری سرطان پستان و سرطان دهانه رحم در برنامه کار مرکز بهداشت قرار دارد که فعلا اجرایی نمی‌شود.

زمانی ادامه داد: غربالگری سرطان پستان با ماموگرافی هزینه بالایی دارد و به همین دلیل در خراسان‌رضوی اجرایی نمی‌شود ولی در مراکز بهداشت خراسان‌رضوی اقداماتی در راستای آموزش برای تشخیص زودرس سرطان پستان توسط خود افراد داده می‌شود.

وی اضافه کرد: در نخستین قدم برای انجام آموزش‌ها از پرسنل بهداشت آغاز شد و تمام پرسنل بهداشت در قالب دوره‌های ضمن خدمت آموزش‌ها را دریافت کردند.

مسئول برنامه سرطان مرکز بهداشت خراسان‌رضوی ادامه داد: همچنین جزوات آموزشی به شکل‌های مختلف در اختیار مراجعان قرار گرفت.

زمانی متذکر شد: علاوه بر اینها از ظرفیت رابطان سلامت نیز در حوزه‌های آموزش برای عموم استفاده شده به این طریق که رابطان سلامت آموزش‌ها را دریافت کردند و آنها را به اعضای زیر پوشش خود انتقال دادند.

وی یادآور شد: همچنین در روستاها از طریق بهورزان و آموزش آنها مفاهیم به عموم مردم انتقال داده می‌شود.

انتهای پیام/70010/ش30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول