اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی قزوین خبر داد

ساخت کتابخانه مرکزی در قزوین

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین از احداث کتابخانه مرکزی این استان در منطقه پونک خبر داد.

ساخت کتابخانه مرکزی در قزوین

محمدرضا مولایی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: کتابخانه مرکزی این استان در منطقه پونک با مساحت شش هزار و 700 متر مربع احداث می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای احداث کتابخانه مرکزی استان قزوین بیش از 12 میلیارد تومان اعتبار لازم است، ابراز داشت: امسال 500 میلیون تومان برای آغاز عملیات اجرایی این پروژه اختصاص یافته است.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین با اشاره به اینکه به ازای هر 100 نفر جمعیت باسواد در این استان فضای کتابخانه و مطالعه سه متر مربع است، بیان کرد: فضای استاندارد کتابخانه و مطالعه هشت متر مربع است که استان قزوین باید برای رسیدن به استاندارد موردنظر تلاش کند.

مولایی با بیان اینکه سه هزار نفر در شبکه کتاب‌خوانی‌های حرفه‌ای استان قزوین عضو هستند، خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی کانون ادبی در هر کتابخانه‌ برنامه‌های مختلفی در این مکان فرهنگی برگزار می‌شود.

قزوین نیازمند احداث 70 کتابخانه

وی با بیان اینکه طبق استانداردها باید برای هر 10 هزار نفر یک کتابخانه احداث شود، ابراز داشت: استان قزوین با جمعیت بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر به ازای هر 25 هزار نفر یک کتابخانه دارد که نسبت به استانداردها فاصله زیادی دارد.

این مسئول با اشاره به اینکه استان قزوین با توجه به جمعیت یاد شده باید 120 کتابخانه داشته باشد، اضافه کرد: اکنون این استان 50 کتابخانه دارد که باید 70 کتابخانه دیگر احداث شود تا به استانداردهای لازم برسد که برای تحقق این مهم نیاز به کمک تأمین اعتبار از سوی مسئولان استانی و کشوری است.

بیش از یک هزار جلد نسخه کتاب خطی در قزوین

مولایی راه‌اندازی ایستگاه‌های مطالعه را از برنامه‌های اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین عنوان کرد و افزود: در هر ایستگاه 50 جلد کتاب با 15 عنوان وجود دارد.

وی با بیان اینکه طرح کتاب من به صورت پایلوت دوبار در قزوین اجرا شده است، ابراز کرد: در این طرح افرادی که با مراجعه به کتابخانه کتاب موردنظر خود را پیدا نمی‌کردند با ارائه مشخصات کتاب به کتابخانه مربوطه آن کتاب تهیه و به فرد داده می‌شد.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین یادآور شد: سال گذشته تعداد نسخه کتاب خطی 500 جلد بوده که این آمار در سال جاری به بیش از یک هزار و 250 جلد رسیده است.

اجرای برنامه‌های مختلف به مناسبت هفته کتابخوانی در قزوین

وی با بیان اینکه از 25 آبان تا دوم آذر ماه هفته کتاب و کتابخوانی نام‌گذاری شده است، ابراز داشت: اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین به همین مناسبت برنامه‌های مختلفی از جمله برگزاری دو جلسه نقد کتاب ملی، برگزاری سوگواری کتاب با حضور مداحان، تقدیر از رتبه‌های برتر کنکور و نخستین عضو هر کتابخانه، مسابقه بزرگ فرهنگ شهروندی با همکاری سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری قزوین و مسابقه بزرگ قصه‌گویی و نقاشی با همکاری بانک صادرات اجرا می‌کند.

این مسئول عنوان کرد: تهیه بروشور کتاب‌های استان قزوین، تجلیل از ادبا و استادان در احیای سطح فرهنگ کتاب، عضویت رایگان دانش‌آموزان قزوینی در کتابخانه، معرفی جدیدترین کتاب‎های عاشورا و حماسه حسینی، اجرای طرح اهدای کتاب توسط خیران در هیئت‌های مذهبی و نماز جمعه با هدف جذب مشارکت‌های مردمی در ترویج فرهنگ کتاب، برگزاری مراسم بزرگداشت هفته کتاب استانی به منظور قدردانی از کارشناسان اصلی کتاب از دیگر برنامه‌های این اداره‌کل در هفته یاد شده است.

سرپرست اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان قزوین متذکر شد: برگزاری بزرگداشت روز سعدی، روز شعر و ادب فارسی، بزرگداشت استاد شهریار و حافظ و جشن سادات عضو فعال کتابخانه از برنامه‌های این اداره کل در سال جاری بوده است.

انتهای پیام/77009/ذ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول