اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

«شعسا» در بلاتکلیفی/ اصلاح‌طلبان منفعلانه عمل می‌کنند

روزنامه اعتماد در گزارشی نوشت: اصلاح‌طلبان نه‌تنها در اتخاذ یک راهبرد برای ورود به سال انتخابات به اتفاق‌نظر نرسیدند، سرنوشت تنها ساختار موثر در جریان اصلاحات نیز نامشخص است.

«شعسا» در بلاتکلیفی/ اصلاح‌طلبان منفعلانه عمل می‌کنند

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه اعتماد در گزارشی به وضعیت این‌روزهای شورای عالی اصلاح‌طلبان پرداخته است که مهمترین بخش‌های آن در ادامه آمده است.

بلاتکلیفی‌ها‌ ادامه دارد. می‌گویند «کرونا» جلسات را با وقفه روبه‌رو کرده و تنها مباحثه اصلاح‌طلبان در مورد سرنوشت شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان (شعسا) در یک گروه تلگرامی به ‌صورت مجازی انجام می‌شود اما این رویه برای سال آخر استقرار دولتی که با حمایت اصلاح‌طلبان روی کار آمده و به انتخابات دوره سیزدهم ریاست‌جمهوری منتهی می‌شود، منفعلانه به نظر می‌رسد.
اصلاح‌طلبان نه‌تنها در اتخاذ یک راهبرد برای ورود به سال انتخابات به اتفاق‌نظر نرسیدند، سرنوشت تنها ساختار موثر در جریان اصلاحات نیز نامشخص است. شاید از همین روی غلامرضا ظریفیان در مصاحبه اخیرش تاکید کرده «نهاد جایگزین شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان باید هرچه سریع‌تر مشخص شود.»
او به «ایلنا» گفته که «به‌دلیل عدم حضور احزاب قوی و اثرگذار، شرایط اصلاح‌طلبان یک وضعیت سیال و ژلاتینی است و در نتیجه این ویژگی، سلیقه‌ها و تفکرات متنوعی در آن وجود دارد؛ لذا این مساله منجر به   برخی چند دستگی‌ها و اظهارنظرهای غیرمنطبق با واقعیت می‌شود» همچنین به‌زعم ظریفیان «اصلاح‌طلبان باید با یکدیگر به گفت‌وگو بپردازند و برای 3 پرسش مهمی که برای تداوم فعالیت و تصمیم‌گیری در خصوص آینده با آن مواجه هستند، پاسخی بیایند، نخست اینکه قصد حضور در انتخابات دارند یا نه، دوم اگر قصد حضور دارند اساسا امکان این اتفاق برای آنها وجود دارد یا نه و سوم اینکه اگر امکان هم وجود دارد آیا زمینه‌های اجتماعی آن هم فراهم است یا خیر؟»
با این حال به نظر می‌رسد هر چقدر اصلاح‌طلبان در احزاب و تشکل‌های‌شان به این مباحث بپردازند اما جریان اصلاحات برای حضور در انتخابات به عنوان مهم‌ترین بزنگاه سیاسی نیازمند یک ساختار و تشکیلات مشخص است که بتواند تصمیم‌گیر نهایی باشد. 

علی‌محمد نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی نیز از جمله دیگر کنشگران سیاسی است که باور دارد «تجدید سازمان شورای عالی سیاست‌گذاری از ضرورت‌های امروز جریان اصلاحات است.» او ضمن استقبال از استعفای عارف از سمت ریاست بر این شورا معتقد است که «شورای عالی باید ساختار خود را مناسب با شرایط کشور کرده و اهداف و برنامه جدید تدارک ببیند و من معتقدم وظیفه شورای عالی فقط در انتخابات خلاصه نمی‌شود  بلکه باید با یک نگاه وسیع‌تر به مسائل کشور، نیازها و مطالبات مردم بنگرد.»
این عضو حزب کارگزاران که از منتقدان جدی عارف و شورای عالی است، چهره‌ای چون سیدمحمد خاتمی را پیشنهاد  داده تا برنامه جدیدی طراحی کند که منجر به اصلاح ساختار شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان شود.

گسست در اصلاحات

در حال حاضر اصلاح‌طلبان ایده مشخصی برای کار تشکیلاتی ندارند. هنوز مشخص نیست که آنها می‌خواهند ساختار موجود یعنی شورای عالی سیاست‌گذاری را حفظ و آن را ترمیم کنند یا این ساختار را کنار گذاشته و تشکیلاتی را از نو راه‌اندازی کنند. گزینه آلترناتیو طیفی از اصلاح‌طلبان برای جایگزینی شورای عالی، پارلمان اصلاحات است. ایده‌ای که اولین بار در سال 84 از سوی محمدعلی نجفی از اعضای حزب کارگزاران سازندگی مطرح شد اما هرگز به نتیجه نرسید. کارگزاران و نیروهای نزدیک به این حزب همچنان بر راه‌اندازی ساختاری چون پارلمان اصلاحات تاکید و اصرار دارند و معتقدند این ساختار دموکراتیک‌تر از ساختار موجود در شورای عالی است اما طیف مقابل آنها که اغلب از اتحادی‌ها یا مشارکتی‌های سابق هستند، باور دارند که ایده پارلمان اصلاحات شدنی نیست و حتی ممکن است تبعات حقوقی و قانونی داشته ‌باشد درحالی که شورای عالی سیاست‌گذاری برای تداوم فعالیتش با عنوان جبهه اصلاح‌طلبان و منطبق با قانون جدید احزاب در وزارت کشور به ثبت رسیده است. نزدیک شدن به فضای انتخاباتی 1400 که احتمالا از یکی، دو ماه دیگر جدی می‌شود، نیاز این جریان سیاسی به یک تشکیلات و ساختار منسجم نیز بیشتر خواهد شد و باید به زودی در این زمینه تعیین تکلیف کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول