اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

خاندوزی و طغیانی از دلایل رد کلیات لایحه ۱۴۰۰ گفتند/ زیان تصویب بودجه، بیشتر از رد آن بود

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره رد کلیات بودجه‌۱۴۰۰ گفت: شفاف‌سازی در لایحه بودجه از موضوعاتی است که ردی از آن در بودجه نبود و انتظار مردم هم این است که شفافیت در آن لحاظ شده باشد.

خاندوزی و طغیانی از دلایل رد کلیات لایحه ۱۴۰۰ گفتند/ زیان تصویب بودجه، بیشتر از رد آن بود

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه فرهیختگان گزارشی درباره در کلیات بودجه‌۱۴۰۰ در مجلس منتشر کرده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

فضاسازی‌ها علیه بهارستان نشینان، درباره بودجه‌۱۴۰۰ ادامه دارد. مجلس شورای اسلامی از دولت خواسته بود که بودجه‌۱۴۰۰ را با اصلاح ساختار که مدنظر رهبرانقلاب بود به مجلس تقدیم کند و بودجه اصلاح شده را خط قرمز خود معرفی کرده بود؛ نصیحتی که دولت به آن گوش نداد و حتی در همراهی با نمایندگان برای اصلاح آن در مجلس نیز امتناع کرد، همین رفتار دولت موجب رد کلیات بودجه شد.
 


روز گذشته محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیات رییسه در نشست خبری با اشاره به رد کلیات بودجه در مجلس گفت که «دولت در هیچ مرحله‌ای با اصلاحات لایحه در کمیسیون تلفیق همراهی نکرد و حتی در جلسه بررسی کلیات نیز نماینده دولت به صراحت اعلام کرد که دولت این تغییرات را قبول ندارد و حتی نوبخت از مجلس بابت رد کلیات تشکر کرد!»

دولت بودجه اصلاحی می‌دهد

پیش از این محمود واعظی با ابراز خوشحالی از رد کلیات بودجه در صحن مجلس گفته بود که مجلس پیشنهادات کمیسیون تلفیق را به رأی گذاشته، بنابراین بودجه باید به کمیسیون تلفیق بازگردد و کمیسیون تلفیق آن را اصلاح کند.
 


این اظهارات واعظی درحالی است که رییس مجلس قبل از رأی‌گیری کلیات بودجه گفته بود: «بر‌اساس آیین‌نامه و نظراتی که گرفته شده و حوزه قوانین، ما کلیات لایحه بودجه را به رأی می‌گذاریم و اگر رأی بیاورد برای ورود به جزئیات، مبنای ما گزارش کمیسیون تلفیق بودجه است اما در صورتی که لایحه رأی نیاورد لایحه رد است و دولت باید لایحه بودجه را اصلاح کند و به مجلس برگرداند.»

در همین رابطه روزنامه صبح نو گفت‌وگویی با احسان خاندوزی، نایب رییس کمیسیون اقتصادی و مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.
 


خاندوزی: عدم شفافیت مالی دولت در بودجه موجب رد آن شد

- صحن مجلس، اصلاحات انجام شده کمیسیون تلفیق در لایحه بودجه را کمتر از حد لازم تشخیص داد و به این دلیل بود که این لایحه به تصویب نرسید.

- رأی صحن مجلس به رد کلیات بودجه بود نه برای اصلاحات کمیسیون تلفیق مجلس. اینکه این بودجه رد شد به‌خاطر این بود که کمیسیون تلفیق کمتر از حد مطلوب در ارزیابی کردن و همچنین بخش هزینه‌ای بودن آن دقت لازم را کرده بودند.

- اگر می‌بینیم که دولت از رد آن خرسند بود به این دلیل است که آن بخش از بودجه که رییس‌جمهوری درباره آن حساس بود که تغییر چندانی پیدا نکند، در کمیسیون تلفیق تغییر نیافته بود.

- رأی منفی به کلیات بودجه به این جهت بود که شاکله بودجه سال‌۱۴۰۰ باید اصلاح شود تا در سال آتی شاهد بهبود باشیم نه کاهش یا تنگناهای اقتصادی و معیشتی.

- مجلس به‌خاطر اینکه لایحه دارای کمتر ایرادی باشد و آثار تورمی کاهش  یابد و شفافیتی داشته باشد، آن را رد کرد تا در نوبت بعد با نظر مثبتی به لایحه بودجه دولت رأی دهد.

- شفافیت ارقامی در بودجه از دیگر موضوعاتی است که مجلس به‌دنبال آن است، شاید به صورت کلی در بودجه درج شده بود اما در جداول ارائه داده شده نبود و پنهان‌کاری صورت گرفته بود که این عدم شفافیت از سوی کمیسیون مربوطه مجلس آشکار شد.

- تلاش کمیسیون تلفیق رانت ارز ۴۲۰۰‌تومانی را از بین برد و این موضوع نگرانی دولت را موجب شد.

- شفاف‌سازی در لایحه بودجه از موضوعاتی است که ردی از آن در بودجه نبود و انتظار مردم هم این است که شفافیت در آن لحاظ شده باشد.
 


نمی‌توانستیم بودجه معیوب را تبدیل به قانون کنیم

- بودجه، حداقل‌های لازم را نداشت حتی زحمات دوستان در کمیسیون تلفیق مجلس هم نتوانست آن حداقل‌ها را تأمین کند. کسری بودجه همچنان بالا بود و با تصویب آن حداقل ۳۰‌درصد تورم ایجاد می‌کرد.

- بر فرض اگر ۳۰‌درصد تورم داشتیم این ۳۰‌درصد هم اضافه می‌شد و ۶۰‌درصد تورم داشتیم و این خارج از طاقت مردم بود.

- کمیسیون تلفیق زحمت کشیده بود. برای افزایش درآمدهای پایدار و رانت‌زدایی  اقداماتی را انجام داده بود ولی صرفه‌جویی جدی برای بودجه لحاظ نکرده بود.

- اگرما می‌پذیرفتیم این بودجه معیوب به قانون تبدیل شود باید پاسخ مردم را هم می‌دادیم  در حالی که پس از تصویب آن پاسخی برای آن نداشتیم.

- در صحن مجلس شاید بتوان ۵ یا ۱۰‌درصد تغییرات در بودجه انجام داد ولی این بودجه‌ای که ما دیدیم تغییراتی بیش از این‌ها لازم دارد و بهتر است که در کمیسیون مربوطه یا دولت انجام شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول