اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مجله فارس پلاس  /  روایت روز

سوت‌زنی| رایج‌ترین راه سقط غیرقانونی جنین چیست؟/ فروش بدون نظارت قرص‌های ختم بارداری در فضای مجازی

علیرغم تاکید بر جوان‌گرایی جمعیت و افزایش فرزندآوری، براساس گزارشات دریافتی از سامانه سوت‌زنی خبرگزاری فارس، برخی مراکز پزشکی و دارویی بدون توجه به قانون سقط جنین، قرص‌های ختم بارداری را عرضه می‌کنند.

سوت‌زنی| رایج‌ترین راه سقط غیرقانونی جنین چیست؟/ فروش بدون نظارت قرص‌های ختم بارداری در فضای مجازی

به گزارش خبرگزاری فارس، افزایش میانگین سن جمعیت موجب شده است تا نگرانی‌هایی در رابطه با پیری جمعیت در آینده مطرح شود، به همین علت حمایت از ازدواج و فرزندآوری در دستور کار دستگاه‌های دولتی و خصوصی قرار گرفته است.

طبق نظر مسئولین جمعیتی و کارشناسان حوزه پزشکی، سقط جنین یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش میانگین سن جمعیتی کشور است، اما تاکنون اقدام جدی برای مقابله با این امر جنایت‌گونه در فضای مجازی صورت نگرفته است، تا جایی که محمد اسماعیل اکبری رئیس کمیته جمعیت مجمع تشخیص مصلحت نظام، اخیرا در رابطه با آمار سقط جنین اعلام کرده است: یک سوم سقط جنین کشور به‌صورت عمدی و جنایی انجام می‌شود که سالانه شامل حدود ۵۳۰ هزار نفر است.

از لحاظ شرعی سقط جنین تنها در شرایطی جایز است، که جان مادر و فرزند تهدید شود یا حمل و حیات جنین ناقص الخلقه‌ بر خانواده غیرقابل تحمل باشد‌، در غیر این صورت از بین بردن جنین از زمان قرار گرفتن نطفه در رحم حرام بوده و در صورت سقط باید براساس رشد فرزند دیه پرداخت شود‌.

همچنین براساس قانون سقط درمانی مصوب سال ۸۴ مجلس شورای اسلامی، تنها درصورتی سقط جنین مجاز است که با تائید سه پزشک متخصص و مجوز پزشکی قانونی باشد، به نحوی که ناقص الخلقه‌ بودن جنین موجب سختی بیش از حد مادر شود یا بیماری مادر جان او را در دوران حمل به خطر بیاندازد.

علیرغم آنچه مطرح شد، براساس گزارشات دریافتی از سامانه سوت زنی خبرگزاری فارس، برخی مراکز به ظاهر درمانی و دارویی در فضای مجازی ارائه خدمات سقط جنین را تبلیغ می‌کنند.

 

سقط جنین معمولا به دو روش عمل جراحی و داروهای ختم بارداری انجام می‌شود، البته عمل جراحی که با روش‌های کورتاژ یا آسپیراسیون‌ موسوم است به‌دلیل عوارض و آسیب‌هایی که دارد کمتر مورد استقبال قرار می‌گیرد، از طرفی به راحتی می‌توان با مصرف قرص و آمپول‌های مختلف از بارداری جلوگیری کرده یا جنین را از رحم تخلیه کرد، بنابراین برخی سایت‌های اینترنتی بدون توجه به شرایط متقاضی این داروها را عرضه می‌کنند.

قرص سایتوتک یا میزوپروستول از میان داروهای ختم بارداری موجود بیشتر مورد استقبال قرار گرفته است، که به همین علت به سراغ یکی از عرضه‌کنندگان غیرقانونی می‌رویم تا از روند عرضه این قرص با خبر شویم.

در ادامه برای اطلاع از چگونگی عرضه داروهای ختم بارداری با تعدادی از داروخانه‌ها ارتباط گرفتیم، که ما را به داروخانه‌های دولتی و گرفتن نسخه پزشک راهنمایی کردند، که نشان می‌دهد روند قانونی در داروخانه‌ها برقرار است، اما همان‌طور که مطرح شد، برخی مراکز بدون صلاحیت پزشکی اقدام به فروش داروهای ختم بارداری به ویژه قرص سایتوتک‌ می‌کنند، بنابراین لازم است دستگاه‌های نظارتی از جمله سازمان غذا و دارو و پلیس فتا با این تبلیغات برخورد کنند‌.

البته علاوه‌بر برخورد با متخلفان امر، ضروری است نهادهای مسئول در حوزه ازدواج و خانواده مقوله سقط جنین را آسیب‌شناسی کرده و با مشاوره‌های کارشناسی از افزایش این جنایت جلوگیری کنند، تا شاهد جمعیت جوان‌تری در آینده کشورمان باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول