اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

رشد 22 درصدی اعتبارات عمرانی استان‌ها در لایحه بودجه 1401

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی از رشد 22 درصدی اعتبارات عمرانی و تفویض اختیارات بیشتر به استان‌ها در لایحه بودجه 1401 کل کشور خبر داد.

رشد 22 درصدی اعتبارات عمرانی استان‌ها در لایحه بودجه 1401

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، داود بهبودی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر اصلاح ساختار بودجه، ارتقاء سرمایه‌گذاری و اشتغال، اصلاح نظام بانکی و بهبود فضای کسب و کار مهمترین آسیب‌های اقتصاد کشور را رشد اقتصادی کاهنده، بی‌ثباتی اقتصاد و تورم فزاینده، نامتوازن بودن توسعه در سرزمین و کیفیت نا مناسب بودجه‌ریزی را از جمله آسیب‌های اقتصاد کشور خواند.

وی افزود: از جمله چالش های بودجه ردیف‌محور، حجم بالای اطلاعات ناکارآمد، کاهش قدرت سیاستگذاری دولت و مجلس و عدم توجه به اولویت ها در برنامه‌های اجرایی دولت، نبود امکان نظارت موثر و کارآمد بر تحقق برنامه‌ها، عدم ارتباط موثر میان هزینه‌ها با سیاست‌ها، اهداف، برنامه‌ها و خروجی‌ها، ایجاد زمینه چانه‌زنی برای دریافت اعتبار و نبود امکان پاسخگویی دستگاه‌های اجرایی در مورد تحقق اهداف است.

بهبودی در ادامه به مزایای بودجه برنامه ‌محور اشاره و اضافه کرد: این نوع بودجه ساده و قابل فهم، نتیجه‌گرا و نظارت‌پذیر بوده و می‌تواند موجب افزایش اختیارات ملی و محلی مسوولان برای اجرای بودجه و کمک کننده به رشد و ثبات اقتصادی شود و از رشد هزینه‌ها جلوگیری کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی همچنین از مواردی مثل ایجاد صندوق های پیشرفت و عدالت استانی با سرمایه هر استان دست کم ۲ هزار میلیارد تومان، امکان واریز کردن مازاد مالیاتی و سهم بهره مالکانه معادن و بخشی از منابع توازن و منابع حاصل از فروش اموال مازاد استان به این صندوق و هزینه کردن آن برای حمایت از تولید و اشتغال استان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ یاد کرد.

وی ابراز داشت: تقویت اعتبارات استان‌ها در جهت تمرکززدایی و توجه به قابلیت‌های استان‌ها مبتنی بر آمایش سرزمین و انتقال ۴۲۲ طرح‌ استانی ویژه (ملی استانی) به استان‌ها از دیگر موارد مهمی است که در بودجه ۱۴۰۱ قید شده است.

بهبودی در ادامه از رشد ۲۲ درصدی اعتبارات عمرانی و تفویض اختیارات بیشتر به استان‌ها در لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور خبر داد.

رشد ۷۸.۰۵ درصدی درآمدهای آذربایجان‌شرقی در سال ۱۴۰۱

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی میانگین رشد سهم درآمدی استان‎های کشور را در سال آینده ۷۶.۸۷ درصد اعلام و تصریح کرد: بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱، سهم استان از درآمدهای کشور با ۷۸.۰۵ درصد رشد نسبت به سال قبل ۲.۵۸ درصد است.

این اقتصاددان سهم استان از اعتبارات هزینه‌ای و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای کشور را به ترتیب ۴.۸ و ۳.۶۶ درصد خواند و اذعان داشت: میزان رشد استان در این اعتبارات به ترتیب ۱۳.۹۱ و ۱۴.۷۵ درصد است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول