اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

لزوم اعتمادسازی در کسب و کار مجازی/ نماد اعتماد الکترونیکی سایت‌های متخلف لغو می‌شود

حضور در فضای مجازی و کسب و کار اینترنتی، نیازمند اعتمادسازی و فرهنگ‌سازی است چرا که اگر تا پیش از این خرید اینترنتی گزینه‌ای انتخابی بود، با فراگیری شیوع کرونا و فراز و نشیب دوره‌های مختلف آن، خرید اینترنتی تا حد زیادی الزام‌آور شده است.

لزوم اعتمادسازی در کسب و کار مجازی/ نماد اعتماد الکترونیکی سایت‌های متخلف لغو می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، تجارت الکترونیکی در سالهای اخیر رواج یافته و طی یک سال گذشته و با شیوع کرونا رونق بیشتری گرفته که برحسب شرایط موجود خرید و فروش اینترنتی اقبال عمومی یافته است.

در این میان حضور در فضای مجازی و کسب و کار اینترنتی نیازمند اعتمادسازی و فرهنگ‌سازی است چرا که اگر تا پیش از این خرید اینترنتی گزینه انتخابی بود، طی یک سال اخیر و با فراگیری شیوع کرونا و فراز و نشیب دوره‌های مختلف آن، به ویژه در برخی از موقعیت‌های نظیر خرید نوروزی که حضور میدانی در بازار و مجتمع‌های تجاری، زیان‌آور و عامل انتقال ویروس است، خرید اینترنتی تا حد زیادی الزام‌آور و مورد توصیه است.

در این میان باید دید چه فرایندهایی برای فعالیت فروشگاه اینترنتی و سایت‌های معتبر کسب و کار ایجاد شده است که افزودن آیتم احراز نشانی به نماد اعتماد الکترونیکی همچنین وجود اتحادیه کسب و کار مجازی، از مواردی است که می‌تواند اعتمادسازی را در فضای مجازی افزایش دهد.

هرچند این روزها مشاهده شده که در فضای مجازی افرادی بدون استفاده از درگاه اینترنتی مشخص و معتبر، اقدام به فروش محصولات یا وسایل خود کرده که ضرورت نظارت بر عملکرد این افراد و یا گروه‌ها حس می‌شود.

البته برخی از آنها از همین گروه‌های کوچک و بدون مجوز، فعالیت تجاری گسترده‌ای داشته و اقبال عمومی که کسب و کار آنها را همراهی کرده، به برندسازی محصولاتشان منجر شده است.

موضوع دیگر که در خرید و فروش فضای مجازی مطرح می‌شود، اعتمادسازی به ویژه در زمینه پرداخت مالی است که روند عرضه و تقاضا را در این عرصه با چالش مواجه می‌کند.

از آنجا که امکان مشاهده کالا و پرداخت پس از تحویل، در فروش حضوری وجود دارند اما در خرید مجازی این امکان نیست و همینطور برخی از مدیران کانالها در فروش خود عنوان می کنند که پس از تحویل محصول یا کالا، درب منزل وجه آن را دریافت می‌کنند یا اینکه گروه‌های دوستانه و آشنا هستند و افراد یکدیگر را می‌شناسند، این چالش وجود ندارد.

از سوی دیگر کانالها یا گروه‌هایی وجود دارند که به صورت شخصی راه‌اندازی شده و خریداران شناختی نسبت به مدیر فروش نداشته اما دریافت وجه قبل از ارسال محصول مطالبه می‌شود و جهت اعتمادسازی، فیش واریزی مشتریان دیگر را در گروه قرار می‌دهند که مشخص نیست تا چه حد این موضوع صحت دارد.

یکی از مزایایی که عرصه تجارت الکترونیک ایجاد می‌کند، امکان عرضه برای کارآفرینان است که در شرایط فعلی می‌توانند محصولات خود را در معرض فروش قرار دهند بنابراین خرید و فروش اینترنتی، رونق‌بخش مشاغل خانگی نیز بوده است.

لغو نماد اعتماد الکترونیکی  شرکت‌ها و سایت‌های متخلف

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس در گفتگو با خبرنگار فارس می‌گوید: اتحادیه کسب و کار مجازی، مجموعه کشوری است که برای شرکت ها و فروشگاه‌هایی که در حوزه تجارت الکترونیک فعالیت دارند، به مثابه یک صنف عمل کرده و به آنها مجوز می‌دهد.

مهرداد سهرابی ادامه می‌دهد: از آغاز شیوع کرونا در اسفند ماه ۹۸ که الزاماتی برای فروش اینترنتی ایجاد شد، با همکاری نظام صنفی، پلیس فتا، اتاق بازرگانی، اتاق اصناف، سازمان صمت فارس و استانداری در حمایت از کسب و کار مجازی، پلتفرمی طراحی شد که در آن نرم‌افزار ارائه خدمات و تراکنش خرید و فروش اینترنتی ایجاد شد و تامین مایحتاج این حوزه در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه مدلهای مختلف خرید و فروش اینترنتی در استان فارس وجود دارد، ادامه می‌دهد: در سطح استان، فروشگاه‌هایی وجود دارند که هم به طور فیزیکی و هم به صورت خرید و فروش اینترنتی فعالیت می‌کنند یا اینکه خودشان مستقیم کالا را به دست مشتریان می‌رسانند؛ از سوی دیگر افرادی بودند که سایت نداشتند و این پلتفرم به کمک آنها آمد و این زمینه را برای آنها فراهم کرد که در این فرایند درخواست می‌دادند و پس از ثبت، فعالیت خود را آغاز نمودند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس با بیان اینکه ویروس کرونا در کنار ابعاد منفی که داشت اما برای کسب و کار اینترنتی رونق ایجاد کرد، خاطرنشان می‌کند: گستردگی خریدهای مجازی متنوع است و شامل مواد بهداشتی، خوراکی، پوشاک و انواع محصولات و کالاها می‌شود که افراد پس از ثبت سفارش، درب منزل خرید خود را تحویل می‌گیرند.

فارس؛ دومین استان کشور در زمینه تعداد شرکتهای دارای نماد اعتماد است

سهرابی بیان می‌کند: در حال حاضر سایت‌های فروشی که فعالیت می‌کنند، گستردگی چندانی ندارند و تنها سایت برجسته کشور، دیجی کالا است که در سطح فارس نیز فعالیت می‌کند.

وی اظهار می‌دارد: نماد اعتماد الکترونیکی که سازمان توسعه تجارت الکترونیکی متولی آن است یعنی اینکه جهت خدمات پرداخت الکترونیکی باید حتماً این نماد وجود داشته باشد تا مردم بتوانند به تبادل تجاری اعتماد کنند که در این راستا افراد و شرکتها باید وارد سامانه شده و مشخصات هویتی خود و شرکت را ثبت کنند و پس از تایید، نماد اعتماد به شکل یک لوگو برای آنها نمایش داده می‌شود که مردم با کلیک بر روی آن می‌توانند به آن سایت اعتماد کنند.

سهرابی تصریح می‌کند: البته وجود این فرایند به معنای امنیت کامل نیست و ممکن است شرکتی تخلف داشته باشد و اگر تخلف کند، منجر به تعلیق و لغو نماد می‌شود همچنین نماد اعتماد، مدت زمان مشخصی دارد و پس از مدتی اگر شرکت تخلف خاصی نداشته باشد، تمدید می‌شود.

مدیرکل اطلاعات و فناوری فارس متذکر می‌شود: رصد و رسیدگی به تخلفات تبادلات تجاری در فضای مجازی به عهده پلیس فتا است.

وی با بیان اینکه در فارس سه هزار مجموعه مجازی دارای نماد اعتماد هستند، می‌گوید: بیشترین تعداد اصنافی که نماد الکترونیکی دریافت کردند، پس از تهران در استان فارس قرار دارند که این تعداد ممکن است از سوپرمارکت‌های کوچک تا سایت‌ها باشد.

رشد چشمگیر مرسوله‌های صادره به خارج از استان فارس

مدیرکل پست استان فارس نیز در گفتگو با فارس بیان می‌کند: مرسوله‌هایی که از طریق خرید اینترنتی وارد استان فارس می‌شوند به دو گروه تقسیم شده که یا صادره هستند و به استانهای دیگر ارسال می شوند یا وارده هستند و از دیگر استانها به دست خریداران در فارس می‌رسند.

آزادی اضافه می‌کند: در سال ۹۸، بیش از ۴۶۳ هزار مرسوله از طریق خرید و فروش اینترنتی وارد استان شده که سال ۹۹ با ۶۹۳ هزار مرسوله، شاهد رشد ۴۹ درصدی بودیم.

وی می‌گوید: همچنین در سال ۹۸، بیش از ۴۸ هزار مرسوله صادر شده که در سال گذشته این میزان به ۹۴ هزار مرسوله رسیده که در این بخش نیز ۹۶ درصد رشد داشتیم.

آزادی اظهار می‌دارد: در راستای توسعه تجارت الکترونیکی و حمایت از مراودات مالی، ۱۷۴ قرارداد مورد حمایت قرار گرفتند.

مدیرکل پست فارس می‌گوید: در سال جاری نیز ۶۶ هزار مرسوله وارد شده و ۱۹ هزار مورد نیز صادر شده است که در زمینه صادرات، ۱۶۴ درصد رشد وجود دارد.

وی با اشاره به سرویس‌های متنوعی که برای ارسال بسته‌های پستی و سرعت ارسال آنها وجود دارد، می‌افزاید: جهت ارسال بسته‌های پستی، سرویس‌های سفارشی، پیشتاز و ویژه وجود دارد که از ۲۴ تا ۷۲ ساعت مرسوله‌ها را به دست مشتریان می‌رساند و ممکن است یک تا دو روز تاخیر نیز این زمینه وجود داشته باشد که دلیل تاخیر، رشد تصاعدی خرید و حجم مرسوله‌ها است.

آزادی اضافه می‌کند: اگر ناوگان پستی اشباع شود، به سمت ناوگان هوایی و ریلی رفته یا کامیون‌های بخش خصوصی را به کار می‌گیریم و در زمینه سرویس‌های عادی با پرداخت هزینه‌ای کمتر، امکان تاخیر تا هفت یا هشت روز نیز وجود دارد.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول