اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

درهای مرکز رشد فناوری اطلاعات علوم پزشکی شیراز بر روی ایده‌های جدید باز است

رئیس مرکز رشد فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: درهای مرکز رشد فناوری اطلاعات علوم پزشکی شیراز بر روی ایده‌های جدید باز است.

درهای مرکز رشد فناوری اطلاعات علوم پزشکی شیراز بر روی ایده‌های جدید باز است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، مرکز رشد مرکزی است تحت مدیریت متخصصین حرفه‌ای که با ارائه خدمات حمایتی از ایجاد و توسعه حرفه ‌های جدید توسط کارآفرینانی که در قالب واحدهای نوپای فعال در زمینه های مختلف فناوری تشکیل شده ‌اند و اهداف اقتصادی مبتنی بر دانش و فن دارند، پشتیبانی می ‌کند. 

دانش و فناوری اطلاعات با سرعت قابل توجهی نسبت به سایر علوم در مسیر رشد و توسعه قرار دارد.

استفاده از این فناوری در عرصه خدمات سلامت می تواند به ارتقاء کیفیت زندگی، توزیع عادلانه خدمات و امکانات و نیز بهبود شاخص های زندگی سالم کمک نماید.

بررسی نیروی کار و شرکت های فعال در زمینه فناوری اطلاعات در کشور نشان می دهد علی رغم توانایی های تخصصی این گروه از فعالان، به علت عدم آشنایی کافی آنان با موضوعات جاری در حوزه سلامت و نیازهای آن، عملا از تمام توانایی های موجود در کشور استفاده نمی‌شود.

 مرکز رشد فناوری اطلاعات علوم پزشکی شیراز، با هدف حمایت از شرکت های نوپای دارای ایده های نو در زمینه فناوری اطلاعات سلامت، به عنوان اولین مرکز رشد فناوری اطلاعات علوم پزشکی کشور در آذرماه ۱۳۸۹ افتتاح شد.

به همین منظور، این مرکز رسالت ویژه ای جهت پرورش ایده های خلاق و کارآمد در حوزه فناوری اطلاعات سلامت و سیستم های اطلاعات پزشکی، بهداشتی و درمانی دارد.

فعالیت مرکز رشد فناوری اطلاعات علوم پزشکی شیراز براساس نیاز دانشگاه و حوزه پزشکی

رئیس مرکز رشد فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی شیراز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس اظهار داشت: مرکز رشد به عنوان موتور محرکه شرکت‌های کوچک و متوسط دانش مدار در راستای توسعه بخش خصوصی، ارائه محصول جدید، خدمتی نو و همچنین ایجاد ارتباط نزدیک بین بخش خصوصی و دولتی فعالیت می کند.

جلیل معصومی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز با ۶ مرکز رشد در حوزه های تجهیزات پزشکی، سلول های بنیادی، بیوتکنولوژی، طب سنتی، فرآورده های دارویی و فناوری اطلاعات و استقرار بیش از ۸۰ شرکت در این مراکز مشغول به فعالیت می باشد.

وی با بیان اینکه در مرکز رشد فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بحث سخت افزار و نرم افزار مورد نیاز حوزه پزشکی و دانشگاه فعالیت ها درحال انجام است، افزود: در حال حاضر هشت شرکت در مجموعه مستقر و در زمینه های طراحی نرم افزارهای پزشکی، طراحی و ساخت پروتزهای درمانی، شبیه سازی محیط های بالینی، تولید محتوای مجازی، شبیه سازهای آموزش پزشکی و تحقیق و مشاوره در زمینه کاربردهای فناوری اطلاعات و تولید نرم افزارهای تخصصی پزشکی مشغول فعالیت هستند.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه ورود همه نوع قشری به این مرکز رشد آزاد است، گفت: هرکسی که ایده ای در زمینه پزشکی داشته باشد می تواند برای ورود به مرکز رشد فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی شیراز اقدام نماید که پس از کارشناسی و بررسی طرح وی امکان حضور و برخورداری از امکانات مرکز برای او میسر می شود.

وی در همین خصوص از اعلام فراخوان جذب و پذیرش واحدهای فناور و ایده های نوآورانه در زمینه های تخصصی فناوری اطلاعات و سلامت دیجیتال در حوزه پزشکی، پیراپزشکی، بهداشتی و درمانی در مرکز رشد فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد و عنوان کرد: این فرصت برای کسانی که ایده ای دارند و یا دانشجویانی که می خواهند پایان نامه خود را عملی نمایند، مهیا شده است.

رئیس مرکز رشد فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی شیراز پیرامون خدماتی که این مرکز به شرکت های مستقر ارائه می دهد، بیان داشت: فضای کاری، خدمات اداری، مشاوره در زمینه های مختلف و تسهیل برای دسترسی به بیمارستان ها، دانشکده ها و امکانات دانشگاه علوم پزشکی شیراز از جمله خدمات ما برای شرکت های مستقر در مرکز رشد فناوری اطلاعات می باشد.

وی با اشاره به امکان حضور هر شرکت در مرکز رشد فناوری اطلاعات برای مدت سه تا پنج سال، گفت: به لطف خدا عمده شرکت هایی که از مرکز رشد خارج می شوند، موفق بوده و توانسته‌اند با ورود به بازار، مشتری های خوبی داشته و محصولات خود را به فروش برسانند و حتی در مواردی شرکت‌ها محصولات خود را به سایر کشورها صادر کرده اند.

معصومی در خصوص موفقیت های مرکز رشد فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی شیراز اذعان داشت: شرکت های مستقر در بسیاری از نمایشگاه های استانی و کشوری حضوری فعال داشته و جوایز متعددی را کسب کرده اند و خود مجموعه نیز در سال ۱۳۹۱ موفق به کسب مرکز رشد برتر و رتبه یک در میان کلیه مراکز رشد کشور شد.

وی خاطر نشان کرد: جوان ایرانی دارای نبوغ و استعداد بالایی است که نیاز دارد مراکز رشد در حوزه های مختلف و با موضوعات متنوع در سطح کشور گسترش پیدا کنند تا هر کسی در هر زمینه ای ایده ای داشته باشد، به راحتی بتوانند ایده خود را برای رسیدن به ورطه عمل دنبال کند.

لزوم توجه به مراکز رشد

در ایران نهضت توجه اختصاصی به فناوری در دهه ۷۰ شروع و در دهه ۸۰ توسعه یافت. ایده مرکز رشد در سال ۱۳۷۶ عنوان شد و اولین مرکز رشد در سال ۱۳۷۸ در شهرک علمی-تحقیقاتی اصفهان به مرحله اجرا رسید و این شهرک شروع به پذیرش هسته ها و شرکت های فناور نمود.

در سال ۱۳۸۰ بر روی این مساله تمرکز بیشتری صورت گرفت و قدم اولیه در این زمینه تصویب ضوابط گسترش مراکز رشد و پارک های علم و فناوری در ۱۷ اسفند ماه ۱۳۸۱ توسط شورای گسترش آموزش عالی کشور بود.

در ادامه این روند، در سال ۱۳۸۲ مجوز موافقت با احداث مراکز رشد صادر شد و از سال ۱۳۸۰ تا ابتدای ۱۳۸۸ در وزارت بهداشت نیز تعداد ۷ مرکز رشد فناوری در دانشگاه های علوم پزشکی کشور تاسیس شد.

طبق تاکیدات موکد رهبری معظم انقلاب، ایران باید در عرصه های مختلف علمی قوی باشد و در زمینه شرکت های فناور و دانش بنیان نیز باید روز به روز بر تعداد آن افزوده شود تا با ایده های جدید و خلاقانه امکان حل مسائل و حرکت رو به جلوی کشور میسر شود؛ لذا باید ارگان ها و مجموعه های مختلف توجه ویژه ای به مراکز رشد داشته باشند.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول